چهارشنبه ۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹

فشارهای روانی در مربیان ورزشی و راهکارهای مقابله با آن

روان

مربیان ورزش از مهم­ترین منابع انسانی در ورزش محسوب می­شوند.

 مربیگری شغل چالش انگیزی است که فشار و استرس در آن دائمی است و این بعلت استرس های منحصر به فردی است که در این حرفه وجود دارد. شامل فشار برای برنده شدن، تداخل والدین در کار یا بی اعتنایی، احساس عدم امنیت عمومی، مشکلات انظباطی و همچنین ساعت های طولانی که صرف برنامه ریزی تمرین، سفر و عضوگیری میشود. از ورزش های حرفه ای هر یک از بازیکنان وقت زیادی را با مربی خود در تمرینان ورزشی می گذرانند و از آنجا که هر فردی دارای مسایل و مشکلات خاص خود می باشد لذا مربی باید با مسایل تک تک شاگردان خود آشنا بوده و در حل و فصل آن ها به شاگردان خود کمک کند. لذا با توجه به نقش مربیان در ورزش و اینکه موفقیت ورزشکار در گرو کار مربی است، فشارهای روانی روی مربی ممکن است موجب تحلیل رفتگی او شود.

علائم فشارهای روانی : شما احساس گرفتگی می کنید و یا حالت پریشانی دارید، زیرا از خود گذشتگی شما برای کار مربیگری وارتباط با ورزشکاران و دیگران، انتظارات شما را برآورده نمیکند و انتظاری که از تشویق های آنها داشته اید عقیم میماند هنگامی که مربی احساس بیهودگی میکند و یا مورد بی توجهی و بی مهری قرار میگیرد فشارهای روانی خاصی را احساس می کند. از نظر عاطفی و ذهنی احساس بیهودگی می کنند.

مهمترین و اولین قدم برای کنار آمدن با فشارهای روانی : اهداف خود را دوباره ارزیابی و به فلسفه زندگی و مربیگری توجه کنید. در رابطه با این مشکل فرد متخصصی مشورت نمایید. زندگی خود را با فعالیت های دیگر متعادل سازید، آسیب پذیر ی را بپذیرید، شما یک انسان هستید بنابراین اشتباه کردن حق شماست، از نظر جسمی مراقب خودتان باشید، آمادگی جسمانی را در برنامه زندگی قرار دهید، مهارت های کنترل فشارهای روانی را بیاموزید و در شرایط اضطرابی استفاده کنید، سخت کار کنید، سخت بازی کنید اما آرامش داشته باشید در شرایطی که احساس می کنید ناامیدی شما به نقطه ای رسید که خود و دوستان و آشنایان شما نمی توانید تغییراتی در آن بوجود آورید از روان شناس کمک بگیرید.

کمیته روان شناسی هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

  

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.