چهارشنبه ۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۱

در نشست برنا استان مرکزی با هیات پزشکی مطرح شد؛

کاهش آسیب ورزشی با ارتقاء سطح آگاهی و علمی ورزشکاران

مرکزی

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی در گفت وگو با خبرگزاری برنا ارتقاء سطح آگاهی و علمی ورزشکاران را عامل کاهش میزان آسیب ورزشی بیان کرد.

مشروح مصاحبه دکتر ناصر عزیزی، رئیس هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی با خبرگزاری برنا به این شرح است:

ارزیابی جنابعالی از شرایط فعلی هیات چیست و لطفا گزارش از عملکرد هیات ارائه بفرمایید ؟

برای دور دوم است که ریاست هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی را بر عهده می گیرم، در دوره قبل یعنی  سال ۸۷ الی ۹۲  قول هایی به ورزشکاران داده بودیم و قبل از اتمام دوره به وعده ها عمل کردیم: اولین قولی که داده بودیم افزایش آمار ورزشکاران سازمان یافته استان بود و توانستیم تا پایان سال ۹۱ آمار را در حدود ۸۸ هزار نفر افزایش دهیم.دومین وعده ما خرید یک ساختمان مستقل و ثابت برای هیات پزشکی ورزشی استان بود که با همکاری فدراسیون پزشکی ورزشی به عنوان اولین هیات ورزشی در سطح استان توانستیم ساختمان مستقل برای هیات خریداری کنیم که حکم یک زیر ساخت و کمک جهت سر و سامان دادن به اوضاع کمیته های هیات و برنامه ریزی های آتی پزشکی ورزشی استان را دارد . 

از وظایف هیات های پزشکی ورزشی در سراسر کشور صدور کارت عضویت کمیته خدمات درمانی می باشد که در بین ورزشکاران به کارت بیمه ورزشی شهرت یافته است.

به طور متوسط باید ۵ درصد جمعیت هر استان جهت پوشش بیمه ورزشی قرار بگیرد و هر کس با هر نحوی با ورزش در ارتباط است باید کارت عضویت کمیته خدمات درمانی را دریافت نماید، این امر حمایت اداره کل ورزش وجوانان را می طلبد .

از ابتدای سال تاکنون ۶۴۰۰۰ نفر بیمه شده در سطح استان داشته ایم، یکی از دلایل کاهش آمار ورزشکاران سازمان یافته استان نسبت به چهار سال قبل تغییر روسای ادارت ورزش و جوانان و هیات های پزشکی ورزشی در چند شهرستان استان است، میدانید که تا روسای جدید زمام امور را در دست بگیرند و بر کارها مسلط شوند مدتی زمان میبرد، و دومین دلیل صدور آنلاین کارت های بیمه ورزشی می باشد باتوجه به اینکه در برخی مناطق استان دسترسی اینترنت وجود ندارد و یا افراد نمی دانند به چه صورت باید اقدام به دریافت کارت بیمه ورزشی نمایند عواملی هستند که در افت آمار ورزشکاران سازمان یافته استان موثر می باشد .

شعار اصلی فدراسیون پزشکی ورزشی و به تبع آن هیات پزشکی ورزشی حمایت از ورزشکاران می باشد به این معنا که آسیب ورزشی منجر به منزوی و دور شدن ورزشکاران از میادین و مسابقات نشود .

 حمایت کردن جنب های مختلفی دارد که به نوع فعالیت همکاران ما در کمیته های مختلف هیات پزشکی ورزشی استان برمی گردد و هدف اصلی در این کمیته ها پیشگیری از آسیب ورزشکاران می باشد به طور مثال زمانی که دوره آموزشی آسیب شناسی ورزشی برگزار میکنیم به این دلیل است که ورزشکاران با علم روز آشنا شده و هنگام فعالیت ورزشی کمتر دچار آسیب شوند و یا زمانی که به ورزشکاری مشاوره تغذیه داده میشود برای این است که ورزشکاران بداند با توجه به رشته ورزشی که فعالیت میکنند از چه مواد غذایی استفاده نماید تا راندمان و عملکرد شان افزایش یابد .

در این دوره هدف اصلی هیات پزشکی ورزشی استان ارتقاء سطح آگاهی و علمی ورزشکاران با شعار آموزش بیشتر آسیب ورزشی کمتر  است، با این معنا که هرچه بیشتر بتوانیم در بحث آموزش ورزشکاران تلاش کنیم میزان آسیب ورزشی را کاهش داده ایم.

چند کمیته در هیات پزشکی استان دارید ؟

کمیته های بانوان، روابط عمومی، تغذیه، روانشناسی(یکی از بهترین و فعال ترین کمیته های هیات     می باشد)، آموزش، مسابقات، ستاد نظارت، خدمات درمانی(حامی ورزشکاران آسیب دیده است) و  توانبخشی که یکی از فعال ترین کمیته های در سطح استان و کشور می باشد . خوشبختانه تمامی کمیته های هیات در سطح کشور جز برترین ها هستند.

تا کنون چه تعداد دوره آموزشی در سطح استان برگزار کرده اید؟

در طی سال حداقل ۲۰ دوره آموزشی در استان برگزار می شود از ابتدای سال نیز در اکثر شهر های استان یک یا دو دوره آموزشی برگزار شده است شازند، کمیجان، خنداب، خمین، محلات و یکی از مهمترین دوره های آموزشی برگزار شده در استان دوره ماساژ ورزشی با تدریس اساتید فدراسیون و با حضور ۴۰ نفر از متقاضیان بود .

یکی از دغدغه های ورزشکاران به خصوص در سطح حرفه ای درمان مصدومیت ناشی از حوادث ورزشی و مراجعه ورزشکاران به تهران برای درمان می باشد، آیا جنابعالی به عنوان رئیس هیات پزشکی ورزشی استان به دنبال این امر هستید که با استفاده از ظرفیت های هیات و یا بخش خصوصی یک مرکز درمانی برای ورزشکاران در استان راه اندازی نمایید؟

این امر که ورزشکاران برای درمان به دلیل پیشرفته تر بودن و امکانات بیشتر درمانی به مرکز کشور مراجعه نماید تابتواند به سطح سلامت و آمادگی قبلی خود برگردند طبیعی است .

یکی از آخرین اقداماتی که در سال ۹۲ انجام دادیم این بود که تلاش کردیم یک مرکز درمانی در سطح استان راه اندازی نماییم ولی به دلایل مشکلاتی که آن زمان وجود داشت نتوانستیم این کار را انجام دهیم، با این وجود به دنبال این هستیم که بتوانیم با همکاری بخش خصوصی کلینیک درمانی پزشکی ورزشی در سطح استان راه اندازی نماییم .

در حال حاضر در هیات پزشکی ورزشی استان خرید خدمت انجام میشود، و طبق آیین نامه کمیته خدمات درمانی در سال ۹۷ ، بابت آسیب ورزشی تا سقف ۸ میلیون تومان، لوازم ۲ میلیون تومان و فوت تا سقف  ۱۵ میلیون تومان به آسیب دیدگان ورزشی غرامت پرداخت میشود .

چه تعداد از ورزشکاران استان برای درمان به تهران اعزام شده اند؟

حدود ۴۰۰ ورزشکار آسیب دیده در سال گذشته برای تکمیل مراحل درمانی به درمانگاه فدراسیون معرفی شده بودند، در سال جاری تلاش ما در این راستاست که این آمار کاهش دهیم و این امر می تواند به معنی عملکرد خوب هیات در آموزش ورزشکاران و پیشگیری از آسیب باشد .

به عنوان کلام آخراگر موضوعی باقی مانده بفرمایید؟

ورزشکاران نباید نسبت به صدور کارت بیمه ورزشی کم توجه باشند و یا تصور کنند یک هزینه بیهود میکنند در اصل این بیمه در هنگام بروز آسیب یک حمایت روحی از ورزشکاران است.

به تمامی باشگاه داران دفتر ثبت ورزشکاران داده می شود تا مشخصات فردی و بیمه ورزشی ورزشکاران شان را ثبت نمایند و در طی سال تعداد بیمه شدگان توسط بازرسین ستاد نظارت بازرسی وکنترل می شود،  باشگاه دارانی که آمار ورزشکاران سازمان یافته آنها  برابر با تعداد ورزشکارانشان باشد تشویق خواهند شد و در صورت کم کاری از سوی مدیران باشگاه در امر صدور کارت بیمه ورزشی نامه تخلفات برای باشگاه متخلف صادر شده و به اداره کل گزارش داده میشود که میتواند منجر به پلمپ یا لغو مجوز فعالیت باشگاه شود .تقاضایی که از شما داریم این است که بحث فرهنگ سازی در خصوص لزوم صدور کارت بیمه ورزشی (تحت پوشش کمیته خدمات درمانی قرار گرفتن) ورزشکاران به هیات کمک کنید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.