یکشنبه ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۶

تاثیر تمرینات پیلاتس بر بهبود کم کاری تخمدان

مرکزی

مشکل کم کاری تخمدان( PCOS) با مشکلات متابولی جدی طولانی مدت در بانوان همراه است. و میتواند احتمال بروز دیابت نوع 2 و بیماری های قلبی عروقی را در بانوان افزایش دهد.

مشکل کم کاری تخمدان(  PCOS)  گذشته از مسائل مربوط به زیبایی که شامل تظاهرات رشد موهای زاید و آکنه می­­­­باشد با مشکلات متابولیک جدی طولانی مدت در بانوان نیز همراه است.                                                               

 درواقع،  PCOSریسک سندروم متابولیک، دیابت نوع ۲ واحتمالا بیماری­های قلبی عروقی را افزایش می­دهد. ناباروری وابسته به عدم تخمک­ گذاری که همراه با تخمدان­های حاوی کیست­ های متعدد، یکی از سه معیار تشخیصی این سندرم محسوب می­شود، نگرانی عمده دیگری برای زنان مبتلا به PCOS  می باشد.

آندروژن­ها و انسولین عوامل اصلی در ایجاد PCOS می­باشند اما علت دقیق این بیماری نامشخص است و احتمالا زمینه­ های ژنتیک در آن نقش دارد. اختلال در ترشح و پاسخ به انسولین مستقل از وزن است، اگر چه چاقی آنرا تشدید می­کند.

از آنجایی که زنان PCOS مستعد داشتن نمایه توده بدنی(BMI) بیشتر از محدوده نرمال و توزیع مرکزی چربی می­باشند، مقاومت به انسولین در آنان گسترش می­یابد. بررسی­های مختلف نشان داده که مقاومت به انسولین نه تنها موجب تشدید اختلالات باروری می­شوند، بلکه نقش اصلی در ایجاد اختلالات متابولیک را نیز به عهده دارد. مقاومت به انسولین و افزایش انسولین خون به طور شایع در  PCOS مشاهده می­گردد. حدود یک­ سوم از بیماران چاق مبتلا به PCOS دچار اختلال تحمل گلوکز  و ۵/۷ تا ۱۰ درصد مبتلا به دیابت قندی نوع ۲ هستند. چربی خون بالا نیز به طور شایع در PCOS وجود دارد.

 سایر یافته­ ها در زنان مبتلا به PCOS  عبارت است از:

  • افزایش پرفشاری خون با گذشت زمان و رسیدن شیوع آن به میزان ۴۰ درصد در حوالی سن یائسگی
  • بالا رفتن شیوع بیماریهای قلبی و عروقی و افزایش ۷ برابری خطر سکته قلبی.  

از سوی دیگر همه روزه ورزش های گوناگونی در سراسر دنیا طراحی می شوند و در سالهای اخیر ورزشی به نام پیلاتس مطرح گردیده است. این ورزش مجموعه ای از تمرینات خاص به منظور تقویت بدن و ذهن انسان است که بدون نیاز به تجهیزات ورزشی خاص و فضای ورزشی و مهارت باعث بهبود ترکیب بدنی می شود. تحقیقات متعددی تاثیر این تمرینات پیلاتس را بر کاهش درصد چربی و محیط کمر ثابت کرده اند. تحقیقات دیگر تاثیر مثبت این ورزش را بر شاخص های آمادگی جسمانی مرتبط با سلامت و افزایش ایمونوگلوبین و هورمون های جنسی دختران نشان داده اند.

تحقیقات گزارش کرده اند تمرین پیلاتس میزان سطح هورمون نوراپی نفرین در زمان استراحت را کاهش داده و به نو به خود  می تواند باعث کاهش ضربان قلب و فشار خون استراحتی شود( تاثیر مثبت پیلاتس بر افزایش حساسیت به انسولین ثابت شده است).

 از سویی محققان تاثیر بسیار زیاد پیلاتس بر جنبه روانی و پاکسازی افکار منفی و بهبود افسردگی افراد بویژه زنان را به اثبات رسانده اند و ثابت شده تنفس های عمیق در این ورزش منجر به افزایش چربی سوزی که این امر خود منجر به بهبود علایم روان شناختی می شود  و  با تاثیر بر آندروفین های مغزی باعث بهبود علایم خلقی و کاهش سطح استرس و  اضطراب می گردد.

 با توجه به اینکه این ورزش برای نوع زندگی ماشینی امروزه که در آن مجبور به ساعتها کار جسمی و فکری هستیم و، وقت رفتن به مکان های ورزشی کمتر وجود دارد، طراحی شده است. از آنجا که این ورزش اثر مثبتی بر بهبود دردهای کمری دارد عمده تحقیقات انجام گرفته روی این ورزش توسط آسیب شناسان ورزشی و در زمینه آسیب شناسی بوده تاجایی که بعضی به این ورزش حتی به چشم تمرینات توانبخشی نگاه می کنند در حالی که پیلاتس به تنهایی، یک ورزش تمرینی کامل است و ما فیزیولوژیست ها به تازگی اثر این تمرینات را بهبود بیماری در زنان  pcos  به اثبات رسانده ایم.

در تحقیقی که در دانشگاه اراک توسط بنده و همکاران انجام گرفت به وضوح دیده شد که اگه هفته ای سه جلسه و در هر جلسه شصت دقیقه تمرینات پیلاتس انجام شود، پس از هشت هفته علاوه بر کاهش پهنای دور کمر می توان شاهد روند بهبود بیماری pcos  بود.  

پرستو معظمی گودرزی نائب رئیس بانوان هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.