شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹

مطلب علمی

تفاوت جنسی کودکان و نوجوانان در ورزش

مطلب علمی

عموماً در طی سنین بیش از بلوغ تفاوت های ناچیزی بین دو جنس وجود دارد.

  • کسب مهارت حرکتی

اکثر مهارت های حرکتی برای هر دو جنس دختر وپسر در سنین یکسان کسب می شود، ولی یک تفاوت مشخص در توانایی پرتاب قبل از تقریباً ۶ سالگی وجود دارد و آن این است که پسران زودتر از دختران این مهارت را انجام می دهند.

  • قدرت عضلات اسکلتی

تفاوت مهمی در قدرت مطلق به دست آمده بین دختران و پسران در قبل از بلوغ وجود ندارد. هر دو گروه دارای یک افزایش خطی در قدرت از سن ۵ سالگی تا دوره بلوغ هستند. پس از بلوغ قدرت به دست آمده پسران افزایش یافته که همزمان با افزایش هورمون تستوسترون در آنان اتفاق می افتد. این قدرت افزایش یافته پسران تا اواخر هیجده سالگی ادامه می یابد. چنین امری در قدرت کسب شده بعد از بلوغ در بین دختران وجود ندارد.

زمانی که نسبت قدرت به توده بدن مورد مقایسه قرار می گیرد تفاوت های مشابهی به چشم می خورد. برای پسران و دختران از ۵ الی ۱۷ سالگی افزایش قدرت مطلق بیشتر از نسبت قدرت به توده بدن است. به هر حال زمانی که دختران تقریبا ۱۰ الی ۲۰ سال دارند کاهش قدرت بر بالا تنه در رابطه با نسبت توده بدن کاملا مشخص می گردد. در سن ۱۴ سالگی پسران قدرت قابل توجهی نسبت به دختران دارند.

  • تمرینات قدرتی

در دوران بلوغ نتایج تمرینات قدرتی در دو جنس تفاوت بیشتری نسبت به سال های قبل از بلوغ دارد. بعد از بلوغ در پسران تمرینات قدرتی باعث افزایش قدرت بیشتری در عضلات بالاتنه آنان نسبت به دختران می شود با تمرینات قدرتی یکسان قدرت در اندام های تحتانی در پسران نسبت به دختران بیشتر افزایش می یابد.

  • ظرفیت هوازی

قبل از سن ۱۲ سالگی حداکثر اکسیژن مصرفی دختران معمولا ۸۵ درصد الی ۹۵ درصد پسران است. در اواخر دوران بلوغ دختران فقط ۷۰ درصد پسران اکسیژن مصرف می کنند. به هر حال اگر اکسیژن مصرفی پسران با دختران در رابطه با توده بدون چربی آنان مقایسه شود اکسیژن مصرفی پسران فقط ۱۰ درصد از دختران بیشتر است.

با یک فشار کار مشابه، دختران قبل از بلوغ و در دوران بلوغ ضربان قلب بیشتری به پسران دارند. در کودکی ضربان قلب بیشتر در دختران در اثر پائین تر بودن حجم ضربه ای در آنان است.

  • فعالیت استقامتی

در دو استقامت، تفاوت بین دو جنس از نظر عملکرد در سن ۱۲-۱۱ سالگی نسبت به ۱۶-۱۵ سالگی گسترده تر است. این یافته احتمالاً مربوط به بیشتر بودن توده عضلانی در پسران می شود. توده عضلانی به نوبه خود بر استقامت و یا حداکثر توان هوازی تاثیر می گذارد.

دکتر رمضان حیدریان-رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.