چهارشنبه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۰:۲۶

سبک زندگی سالم؛

سبک زندگی سالم؛

مرکزی

سبک زندگی ترکیبی از الگوهای رفتاری و عادات فردی شامل تغذیه، تحرک بدنی، استرس و کیفیت خواب در سراسر زندگی است .

سبک زندگی ترکیبی از الگوهای رفتاری و عادات فردی در سراسر زندگی شامل تغذیه، تحرک بدنی، استرس، مصرف دخانیات و کیفیت خواب است که در پی اجتماعی شدن بوجود آمده است.

 برای داشتن یک سبک زندگی سالم لازم است به موارد زیر دقت کنیم :

  • بهداشت فردی

بهداشت خواب، چشم، گوش، پوست و مو و دهان و دندان و ...

خواب خوب بر سلامت ذهنی و جسمی انسان بسیار مؤثر است. فردی که به صورت طولانی مدت از کمبود خواب رنج می برد، ممکن است به بعضی از مشکلات روانی دچار شده و به مراقبت های بیشتری نیاز پیدا کند. خواب نه تنها بر سلامت جسمی و روحی انسان تأثیر می گذارد بلکه متقابلاً از شرایط جسمی و روحی انسان و عوامل محیطی تأثیر می پذیرد. بعضی از عوامل انسانی و محیطی که بر خواب تأثیر می گذارند، عبارت اند از : کهنسالی، عوامل روانی، عادات و شیوه زندگی، تغییرات متوالی و نامنظم ساعات خواب و...  .

  • تغذیه سالم

برای برنامه ریزی و تنظیم یک برنامه غذایی سالم و متناسب رعایت سه اصل مهم و ضروری است :

  • تنوع درمصرف غذایی
  • تعادل درمصرف غذایی
  • اعتدال درمصرف با درنظرگرفتن کفایت کالری یا انرژی دریافتی

برای داشتن یک تغذیه صحیح باید بدانیم چه غذاهایی مفید هستند. این دانستن به این معنا نیست که چه بخوریم، بلکه باید بدانیم چه مقدار مصرف کنیم. در ابتدا غذاهایی که مغذی می باشند و غذا هایی که به خوردن آن ها علاقه دارید را شناسایی کنید.

کلید یک رژیم سالم و متنوع، مصرف هر نوع غذای سالم می باشد. این رژیم شامل مقدار زیادی میوه ها و سبزیجات، نان، غلات، سیب زمینی و مقدار ناچیزی چربی و قند می باشد، هرم راهنمای غذایی به انتخاب درست و صحیح غذا در  روز کمک می کند.

  • فعالیت بدنی منظم

یک سبک زندگی بی تحرک و نداشتن فعالیت بدنی منظم می تواند باعث ضعف عضلانی شود. از عدم استفاده نشات می گیرد و  میتواند به آتروفی عضلانی منجر شود.

ورزش به عنوان یک جنبش حرکتی است که باعث می شود عضلات شما کار کنند (بدن شما به سوختن کالری نیاز دارد). انواع مختلفی از فعالیت های جسمانی از جمله شنا، دویدن، پیاده روی و استفاده راحت تر از دستگاه های مانند تردمیل، دوچرخه ثابت ، اسکی فضایی  و … می توانند کمک کند. ثابت شده است که ورزش کردن و فعال بودن مزایای بسیاری در حفظ سلامت جسم و ذهن دارد.

  • کنترل وزن  و تناسب اندام

اتخاذ سبک زندگی سالم برای کاهش وزن به معنای حذف عادت های غلط و پیروی از  روش های صحیح است. این شیوه به هیچ وجه به معنای رژیم های افراطی و انجام ورزش های سنگین نیست تمرین های قدرتی کوچک، استفاده از گام شمار، حذف تدریجی غذاهای  پر چرب، مصرف میوه به جای آبمیوه و … از جمله ی این عادات سالم می باشند. وقتی بر روی تغییرات کوچک زندگی متمرکز می شوید، عادت های سالمی اتخاذ می کنید که اثر آن سالها دوام می یابد.

  • محیط کار و زندگی سالم (ارگونومی)

احتمالا واژه‌ی اِرگونومی را بارها به ویژه در محیط کار شنیده‌اید و در اغلب مواقع صحبت از این بوده که اِرگونومیِ درستی در محیط وجود ندارد.

واقعیت این است که تعریف ارگونومی که در برخی واژه‌نامه‌ها "  علم تلفیق کار و شرایط کار با ویژگی‌ها و نیازهای انسان"  معنی شده است، ساده نیست. اما شاید مهم‌تر از تعریف اِرگونومی، دانستن این باشد که ارگونومی ضمن کاهشِ آسیب‌های شغلی و هزینه‌های خدمات درمانی، کاربردی فراتر از محیط کار دارد، بهره‌وری و کیفیت محصول یا خدمات را افزایش می‌دهد و حتی بر زندگی شخصی‌ و سلامتی هم تاثیر می گذارد.

  • مهارت های زندگی 

مهارت های زندگی مانند مهارت مدیریت استرس و کنترل خشم به طور کلی توجه به سلامت فردی بخصوص در زمینه تغذیه مناسب و  ورزش منظم و گذراندن وقت بیشتر باخانواده و یادگیری مهارت های مبارزه با استرس و کنترل خشم می تواند باعث بهبود زندگی ما شود.

پرستو معظمی گودرزی نائب رئیس هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.