شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۲

ورزشکاران بازنشسته مراقب فشار خون بالا باشند

تورج ملک محمدی

دبیر فدراسیون پزشکی ورزشی می‌گوید: بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای پس از کنار گذاشتن ورزش به دلیل افزایش وزن و توده چربی مبتلا به فشار خون بالا می‌شوند که این مساله تهدید جدی از نظر سلامت برای ورزشکاران است.

دکتر تورج ملک محمدی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: فشار خون بیماری است که تا زمانی که اثرات بلند مدت خود را روی فرد نگذارد، متوجه چنین بیماری نمی‌شود. البته این بیماری در ورزشکاران تا زمانی که فعالیت‌های ورزشی به صورت حرفه‌ای انجام می‌دهند به جهت نداشتن اضافه وزن و پایین بودن توده چربی و برخوردار بودن از سیستم قلبی و عروقی سالم‌تر در آنها دیده نمی‌شود. اما به محض این که ورزشکار ورزش را کنار می‌گذارد به خاطر افزایش وزن و بالا رفتن توده چربی بدن دچار فشار خون می‌شود که متأسفانه اکثر ورزشکاران نسبت به این بیماری خاموش اطلاع کافی ندارند و در درازمدت دچار نارسایی کلیوی و قلبی می‌شوند.

وی گفت: توجه به این که روز ۱۷ می (۲۷ اردیبهشت) در تقویم رسمی به نام روز جهانی فشار خون نام گذاری شده است، فدراسیون پزشکی ورزشی به مناسبت این روز سعی دارد با همکاری هیأت‌های ورزشی و ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها مکان‌هایی را برای گرفتن فشار خون رایگان از ورزشکاران و سایر آحاد جامعه قرار دهد تا ورزشکاران بدانند از نظر فشار خون در چه وضعیتی قرار دارند تا در آینده دچار عوارض ناشی از فشار خون بالا نشوند.

ملک محمدی پیرامون این پرسش که فشار خون بالا معمولاً در ورزشکاران چه رشته‌هایی شایع‌تر است، تصریح کرد: در این زمینه تحقیق خاصی صورت نگرفته است، اما یکی از راههای پیشگیری برای مبتلا نشدن به فشار خون بالا ورزش کردن است. اما این امر به آن منظور نیست که ورزشکاران هیچ کدام فشار خون بالا ندارند. مصرف کافئین و نمک زیاد از عوارض ابتلاء به این بیماری است که ورزشکاران باید این مساله را جدی بگیرند.

دبیر فدراسیون پزشکی ورزشی در پایان افزود: بالا رفتن فشار خون از عوارض استفاده از قرص کافئین است که متأسفانه بسیاری از ورزشکاران نسبت به این موضوع آگاهی ندارند بنابراین نیاز است در این خصوص اطلاع‌رسانی کافی صورت بگیرد تا ورزشکار پس از پایان عمر قهرمانی ناخواسته دچار عوارض ناشی از فشار خون بالا نشود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.