یکشنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۵

کلنبوترول برای ورزشکاران دردسرساز شد

ورود وادا به موضوع گوشت های آلوده

وادا

آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ (وادا) به دنبال کشف ماده ممنوعه کلنبوترول(CLENBUTEROL  ) در گوشت، ماده ۷/۴ آیین نامه جهانی مبارزه با دوپینگ را اصلاح و دستورالعمل جدیدی را به آزمایشگاه های مورد تایید خود ابلاغ کرد.

 به گزارش امور بین الملل فدراسیون پزشکی ورزشی، هیات موسس وادا به دنبال اطلاع از وجود ماده ممنوعه CLENBUTEROL   در برخی گوشت های مصرفی ورزشکاران  و متعاقب آن مثبت شدن برخی نمونه ها، ماده ۷/۴ آیین نامه جهانی خود را اصلاح و آن را به تمامی آزمایشگاه های مورد تایید خود ابلاغ کرد.

به منظور ارائه راهکار به سازمان های مبارزه با دوپینگ(ADOs) در زمان مواجهه با پرونده های گوشت های آلوده، وادا دستور العملی برای  آزمایشگاه ها که ماده ممنوعه CLENBUTEROL   ورزشکاران را کشف کرده  ابلاغ کرد که شامل مراحل بررسی در این حوزه است و سازمان های ضد دوپینگ باید این مهم را مد نظر داشته باشند.

بر اساس ماده ۷/۴ آیین نامه جهانی، آزمایشگاه ها نتایج تست های آزمایشگاهی خود در خصوص مواد ممنوعه خارجی(برون زاد) را صرفا ممکن است نه به عنوان یک یافته غیر معمول(ATF) که به عنوان یک یافته غیر طبیعی(AAF)  که اجازه هیچ گونه بررسی تکمیلی را نمی دهد، گزارش کنند.  بر اساس آیین نامه فعلی سازمان های مبارزه با دوپینگ (ADOs) در صورتی که نمونه B نمونه A را تایید کند یا ورزشکار اجازه آزمایش نمونه  Bرا ندهد، باید تخطی از قوانین مبارزه با دوپینگ را علیه ورزشکار مربوطه اعلام کنند.

 اصلاحیه در واقع به آزمایشگاه ها این اجازه را می دهد که در صورت مشاهده غلظت کم مواد ممنوعه شناخته شده به عنوان آلودگی های گوشتی، آن را به عنوان نمونه غیر معمول (ATF) گزارش کرده و به سازمان های مبارزه با دوپینگ (ADOs)  نیز  این امکان را می دهد تا بر این اساس بررسی لازم را انجام دهند. این اصلاحیه این اطمینان را می دهد که در موارد گوشت های آلوده با ورزشکاران عادلانه برخورد شده و از تضییع حق ورزشکاران در رقابت ها جلوگیری شود.

اصلاحیه ماده ۷.۴ آیین نامه جهانی که از اول ژوئن ۲۰۱۹  به اجرا درآمد، یک راه حل موقت تا زمان انتشار آیین نامه ۲۰۲۱ و استاندارد بین المللی مدیریت نتایج خواهد بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.