شنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۵

۱۲ دشمن فشار خون بالا !

اجرای طرح سراسری ترویج ورزش برای پیشگیری از فشار خون بالا

فشار خون بالا که به قاتل خاموش نیز معروف است، گاه هیچ نشانه ای ندارد و می تواند سالها در فرد مبتلا، مخفی بماند. تعدادی از عوامل خطر مانند سن، سابقه خانوادگی، جنس و نژاد در ابتلا به پرفشاری خون نقش دارند با این حال اتخاذ یک رژیم غذایی متعادل و مصرف برخی غذاهای حاوی پتاسیم، منیزیم و فیبر در کنترل این عارضه نقش مهمی دارد.

سبزیجات تیره رنگ: پتاسیم موجود در این سبزیجات عاملی برای تعادل میزان سدیم در بدن و در نهایت کاهش فشار خون است. (کاهو، کلم پیچ، شلغم، اسفناج، برگ چغندر و ... را به طور تازه مصرف کنید)

توت ها: انواع توت ها شامل ترکیبات طبیعی به نام فلاونوئیدها هستند و مطالعات نشان داده مصرف این ترکیبات منجر به جلوگیری از پرفشاری خون می شود. (مصرف توت ها در وعده صبحانه توصیه می شود)

چغندر قرمز: حاوی اکسید نیتریک است که منجر به بازکردن رگ های خونی و کاهش فشار خون می شود. نیترات موجود در آب چغندر نیز در عرض ۲۴ ساعت می تواند منجر به کاهش فشار خون شود.

شیر بدون چربی و ماست: شیر بدون چربی یک منبع عالی از کلسیم است. کلسیم عنصر مهمی برای کاهش فشار خون محسوب می شود.

بلغور جو: حاوی فیبر بالا، است و مصرف آن منجر به تعادل میزان سدیم در بدن می شود.

موز: سرشار از پتاسیم بوده و مصرف آن به همراه غلات کامل در وعده صبحانه یک راه عالی برای کنترل میزان فشار خون است.

ماهی قزل آلا: یک منبع عالی پروتئین است و اسیدهای چرب امگا ۳ موجود در آن منجر به کاهش فشار خون، کاهش التهاب، کاهش تری گلیسیرید می شود. علاوه بر این ماهی قزل آلا سرشار از ویتامین دی است و این ویتامین خواص کاهنده فشار خون دارد.

دانه ها: انواع دانه ها ماننده دانه آفتابگردان، دانه کدو تنبل و ... حاوی پتاسیم، منیزیم و دیگر مواد معدنی شناخته شده برای کاهش فشار خون هستند. (در بین وعده های غذایی خود از یک چهارم فنجان از انواع دانه ها استفاده کنید)

سیر: اکسید نیتریک موجود در سیر با گشاد کردن رگ های خونی منجر به کاهش فشار خون می شود. علاوه بر سیر، ریحان، دارچین، آویشن و رزماری نیز خواص کاهنده فشار خون دارند.

شکلات تیره: محققان اعلام کرده اند که مصرف منظم شکلات تیره با کاهش خطر ابتلا به پرفشاری خون و بیماری های قلبی عروقی در رابطه است.

پسته: یک راه سالم برای کاهش فشار خون از طریق کاهش مقاومت عروق محیطی است.

زیتون: یکی از چربی های سالم است که مصرف منظم آن فشار خون را کاهش می دهد.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی/ دفتر آموزش و ارتقای سلامت

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.