سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷

ضرورت مهارت های روانی برای موفقیت ورزشکار

روانی

مسئول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان سمنان گفت:امروزه ورزشکاران به چیزی فراتر از تمرین های فشرده و تلا ش های مستمرنیاز دارند و آن فراگیری مهارت های روانی است.

به گزارش دفتر سمنان پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران،مهدیه بصیری بیان کرد:فراگیری مهارتهای روانی، نه تنها عملکرد ورزشی بلکه حیطه های دیگر زندگی فرد را نیز ارتقا ء می بخشد و  دستیابی به موفقیت را تسهیل می نماید.

وی عنوان  کرد : ورزشکارانی که :

  • عملکرد شان در تمرین و مسابقه تفاوت های فاحش دارد.
  • عملکرد شان در مسابقات رسمی و غیر رسمی (مهم و غیر مهم) تفاوت بسیار دارد 
  • برای تمرین انگیزه کافی ندارند.
  • اعتماد به نفس مطلوب ندارند.
  • در اجرای مهارت ها یا در حین مسابقه تمرکز لازم را ندارند.
  • تیم هایی که همبستگی لازم را ندارند به این تمرینات روانی بیشتر نیاز دارند.

بصیری افزود: تمرین مهارتهای روانی شامل تمرین مداوم مهارتهای ذهنی یا روانی است که به منظور بهبود عملکرد، افزایش خشنودی و دستیابی به رضایت مندی بیشتر در ورزش و فعالیت جسمانی انجام می شود.

مهارتهای روانی آموختنی است و نیاز به تمرین کردن دارد لذا باید زمان کافی برای یادگیری و تمرین منظور شود. آغاز یادگیری مهارت ها نزدیک مسابقه سودمند نخواهد بود. دستیابی به این مهارت ها  همانند آمادگی جسمانی نیازمند صرف و وقت و تمرین است.

مسئول کمیته روانشناسی هیات پزشکی ورزشی استان سمنان خاطرنشان کرد: بدترین زمان برای آغاز یک برنامه تمرین مهارت های روانی بعد از شروع فصل مسابقات است. وقتی که ورزشکار با مسابقات پیاپی یا فاصله های کم روبرو است، در این موارد تمرین  مهارت ها یا مداخلات روانشناختی یک کار فوری و موقتی است که به ندرت ممکن است اثر بخش باشد.

ورزشکار باید امکان و فرصت فراگیری و تمرین مهارتهای روانی داشته باشد. از آغاز یادگیری تا یافتن مهارت و به کاربردن آن د ر مسابقه برای بعضی ورزشکاران چند ماه تا سال طول می کشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.