سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۴

معرفی ورزش های نوین ۱:

بادی بالانس انتخابی خوب برای شروع ورزش در بانوان بی تحرک بالا بیست سال

مرکزی

اگر شما بانویی درگروه سنی بیست سال به بالا هستید و قصد دارید به تازگی رشته ورزشی خود را انتخاب کنید، بادی بالانس انتخاب خوبی برای شروع ورزش می باشد.

در سال های اخیر، تمرینات ورزشی جدیدی در باشگاه ها، برای گروه های مختلف مردم به ویژه بانوان گسترش یافته که گاهاً حتی تلفظ اسم آنها نیز برای ما سخت است. آشنایی با رشته های ورزشی نوین به ما کمک میکند  ورزش و سلامت را همراه با علم و دانش افزایی  در جامعه گسترش دهیم.

اگر شما بانویی درگروه سنی بیست سال به بالا هستید و قصد دارید به تازگی رشته ورزشی خود را انتخاب کنید، شاید بادی بالانس انتخاب خوبی برای شروع ورزش باشد.

بادی بالانس

بادی بالانس ورزشی تاثیر گذار و نمونه ای از ورزش هایی است که از ترکیب و اثر چندین رشته ورزشی بهره جسته و ورزشی مستقل را به وجود آورده است. یکی از اهداف بنیان این ورزش ارتقاء سطح سلامت و تندرستی عموم افراد جامعه با کمترین هزینه و امکانات می باشد. با توجه به اینکه این ورزش عمدتا از حرکات تعادلی و کششی تشکیل شده است، برای انجام آن شما حتی به کفش ورزشی هم نیاز ندارید و فقط داشتن یک بطری آب، لباس راحت و فضایی به اندازه یک زیر انداز کوچک کافیست.

بادی بالانس برای اولین بار توسط ورزشکاری به نام لس میلز از کشور نیوزلند که در سالهای ۱۹۶۰ فعالیت میکرد به جهانیان معرفی شد. در حقیقت لس میلز مجموعه ای از تمرینات ترکیبی را به نام بادی بالانس معرفی کرد که بسیار مورد توجه قرار گرفت. بادی بالانس نوعی تمرینات ورزشی بر پایه ی یوگاست که در آن تمریناتی از پیلاتس و       تای چی نیز وجود دارد. و حرکات در این ورزش کششی و قدرتی هستند. هدف این تمرینات بیشتر تقویت عضلات مرکزی، افزایش انعطاف پذیری و تمرکز است.

 بادی بالانس برای افراد مختلف در هر سطح از آمادگی بدنی مناسب است. با این حال بهتر است افرادی که در حفظ تعادل مشکل دارند، افرادی با ناتوانی جسمی و خانمهای باردار قبل از شرکت در این کلاسها و انجام تمرینات با پزشک خود مشورت کنند.

 این ورزش میتواند شروع خوبی برای کلاسهای یوگا نیز باشد. کلاسهای بادی بالانس کلاسهای کم فشاری هستند. در واقع این ورزش، ورزشی ملایم با فشاری اندک و تاثیرگذار است. بنابراین اگر علاقه ای به کلاس های پرفشار ندارید، میتوانید از کلاس های بادی بالانس استفاده کنید.  

کلاس های بادی بالانس ۳۰ تا ۶۰ دقیقه طول میکشد. این کلاس با تمرینات تایچی برای گرم کردن آغاز میشود و معمولاً موسیقی آرامی پخش میشود، این حرکات، ذهن و بدن را برای شروع تمرینات آماده میکند. سپس تعدادی تمرین یوگا و پیلاتس برای تقویت و کشش عضلات انجام میگیرد. این کلاس همراه با مدیتیشن (تصویر سازی ذهنی) است و معموال ۱۰ دقیقه پایانی کلاس به مدیتیشن اختصاص دارد. مدیتیشن (تصویر سازی ذهنی) به ما کمک میکند تا ذهن خود را از تمام شلوغی ها و آشفتگی ها  پاکسازی کرده و احساس انرژی و شادابی بیشتری کنیم. بنابراین فرد تأثیرات کلاس را بر جسم و روان خود احساس خواهد کرد.  

فواید ورزش بادی بالانس

هدف کلاس های ورزش بادی بالانس افزایش قدرت عضلات، کمک به تحرک مفاصل و افزایش انعطاف پذیری ماهیچه هاست. همچنین یک هدف مهم دیگر در این کلاس ها، کاهش استرس و افزایش سلامت ذهن می باشد.

با افزایش قدرت عضلات و انعطاف پذیری و یک ذهن آرام، آرامش به بدن برمیگرد.  نرخ سوخت و ساز تان (نرخ سوخت و ساز و کالری مصرفی توانایی بدن در سوزاندن کالری و مصرف انرژی، نرخ سوخت و ساز نامیده میشود.) با شرکت منظم در تمرینات، افزایش می یابد. البته رژیم غذایی، وزن و سلامت فیزیکی  فرد نیز بر کالری مصرفی در زمان انجام تمرینات و استراحت تأثیر میگذارد. میزان کالری مصرفی در کلاس های بادی بالانس باتوجه به سن، وزن و سطح آمادگی جسمانی متغیر است. به طور میانگین زنان در هر کلاس بادی بالانس ۲۶۵ کالری و مردان ۳۰۴ کالری انرژی مصرف میکند.

 این ورزش به کاهش چربی بدن و داشتن بدنی خوش فرم کمک میکنند. در این کلاس ها تمرینات مختلفی به کار گرفته میشوند که پس از گذشت مدتی نتایج محسوسی به همراه دارد. تمرکز اصلی مربیان این ورزش بر تغییر سبک زندگی افراد است. درحالیکه برخی افراد به جهت کاهش وزن به این ورزش را انتخاب می کنند، هدف اصلی این ورزش ترکیبی روی افزایش انعطاف پذیری، افزایش قدرت عضلات و کاهش استرس استوار شده است.

شاید در این کلاس ها، کاهش وزن نیز اتفاق بیفتد. اما هدف اصلی این کلاسها کاهش وزن نیست. زیرا در  یک تایم ۵۵ دقیقه ای فرد حدودا ۳۹۰ کالری میسوزاند. این در حالی است که اگر یک فرد ۷۰ کیلوگرمی همین زمان را با سرعت متوسط پیاده روی بکند، حدود ۳۳۰ کالری انرژی میسوزاند. سایر برنامه های تمرینی که در آن حرکات شدیدتری وجود دارد، بیش از این ورزش ترکیبی به کاهش وزن کمک میکنند.  ۳جلسه کلاس در هفته میتواند باعث حدود ۱۵۰ گرم کاهش وزن شود. کالری مصرفی در هر جلسه ی بادی بالانس معادل کالری مصرفی در پیاده روی یا تمرینات فیزیکی مشابه است.

این ورزش بیشتر بر سلامت روان و جسم فرد از طریق تمرینات فیزیکی و مدیتیشن اتکا دارد. اگر قصد شما از فعالیتهای ورزشی افزایش سلامت جسم و کاهش استرس می باشد، این ورزش ترکیبی گزینه ی مناسبی خواهد بود.

 در بسیاری از حرکات ورزشی و حتی حرکات روزمره استفاده از هماهنگی بین اجزای بدن، موجب اجرای موفقیت آمیز مهارت حرکتی می شود. هماهنگی دو دستی نمونه ای از حرکات هماهنگ است که در فعالیت های روزمره، حرفه ای و ورزشی کاربرد زیادی دارد. با بررسی های انجام شده توسط محققان مشخص شد ورزش بادی بالانس هماهنگی چشم و دست زنان بزرگسال را بهبود می بخشد. این تمرینات بر روی ساختار اسکلت بدن، عضلات، سیستم عصبی، غدد مترشحه داخلی (که متابولیسم را بالا می برد) و  سیستم ایمنی تاثیر مثبتی دارد.

این تمرینات در مجموع باعث افزایش انعطاف بدن، تقویت قسمت مرکزی بدن و اندام های تحتانی، استقامت قلبی-عروقی، افزایش سوخت و ساز بدن، کاهش استرس و تنش های روحی، افزایش تمرکز و دقت میشود و برای افرادی که احساس خستگی و سستی می کنند و یا آمادگی جسمانی پایینی دارند و تمرین ورزشی زیادی نداشته اند مناسب است.

 پرستو معظمی گودرزی نائب رئیس بانوان هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.