چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۵

نتایج شگفت انگیز نوشتن گزارش از فعالیتهای روزانه

به عنوان یک ورزشکار، آیا تاکنون تمرینات روزانه تان را یادداشت کرده اید؟

ورزش همگانی

به عنوان یک ورزشکار باید بدانید که در برنامه ورزشی روزانه شما، چه فعالیتهایی گنجانده شده است و چند ساعت از روزتان را دربرمی گیرد. دانستن این موضوع هم به نظم دهی و برنامه ریزی ذهنی شما کمک می کند و هم باعث می شود تا بتوانید برای ساعات فراغت خود نیز برنامه ریزی دقیق داشته باشید. برنامه ریزی و نظم دهی به فعالیت های روزانه باعث می شود تا هر کاری سروقت و به موقع انجام شود و از نگرانی ذهنی بی مورد که باعث کاهش توجه و تمرکز شما می شود، کاسته شود.

گزارش روزانه نوشتن یعنی فکر کردن در مورد اتفاقهای زندگی و روی کاغذ آوردن آنها. به همین سادگی! هیچ  چیز بیشتری لازم نیست. ولی برخلاف ساده بودنش، این عمل، نقش کلیدی و تاثیرگذاری در زندگی حرفه ای خیلی از افراد پرکار و معروف داشته است. فواید نوشتن گزارش از فعالیتهای روزانه عبارتند از:

  1. گزارش نوشتن، این فرصت را برای شما فراهم میکند که از تجربیات گذشته تان، درسهای جدید یاد بگیرید. یعنی خواندن نوشته های قدیمی تان مثل این می ماند که یک کتاب خیلی عالی را برای بار دوم بخوانید، جملات را به شکل جدیدی می بینید و مفاهیم جدید از آن یاد می گیرید؛ به گذشته، از زاویه دیگه ای نگاه می کنید. فقط این بار، داستان زندگی خودتان است که دوباره می خوانید.
  2. گزارش نوشتن حافظه شما را تقویت می کند. همانطور که زمان، چهره شما را بدون اینکه متوجه اش بشوید، کم کم تغییر می دهد، گذر زمان می تواند افکار شما را هم به همین شکل عوض کند. باورهای ما، هر چه که تجربه های بیشتری به دست می آوریم تغییر می کنند ولی با نوشتن، افکار ما بین صفحات دفترچه خاطراتمان فریز میشوند و باقی میمانند. دیدن یک تصویر قدیمی از خودتان شاید جالب باشد چون یادتان می آورد چه شکلی بودید؛ دفترچه خاطرات، از این هم جذاب تر است چون طرز فکر گذشته تان را برای شما زنده می کند.
  3. نوشتن گزارش روزانه، به شما این انگیزه را می دهد از زمانی که در اختیار دارید بیشترین استفاده را ببرید. به نظر می رسد وقتی می دانید قرار است روزتان ثبت شود تلاش بیشتری می کنید که حداقل یک انتخاب و عملکرد خوب، تا قبل از غروب آفتاب داشته باشید.

نوشتن گزارش روزانه، کارنامه پیشرفت شما در طی زمان است. اینکه یک جمله، در مورد اتفاق خوبی که امروز افتاد بنویسید، بعداً اگر یک زمانی حالتان خوب نباشد و احساس بی حوصلگی یا ناامیدی کنید، می توانید همان یک جمله را بخوانید و سرحال شوید. با داشتن گزارش روزانه، شما راحت تر می توانید زاویه نگاهتان را مثبت نگه دارید.

در عین حال، با وجود همه این فواید یک مشکلی وجود دارد و آن هم این است که خیلی از افراد از ایده نوشتن خاطرات خوششان نمی آید و افراد کمی هستند که این کار را در عمل انجام میدهند، یعنی در تئوری جالب است ولی اینکه گزارش نوشتن را تبدیل به عادت کنیم، مسئله دیگری است.

چطور گزارش نویسی را آسان کنیم؟

روزی یک جمله بنویسید. اولین فایده این کار این است که نوشتن برایتان سرگرمی میشود و انجام دادنش آسان است. داشتن احساس موفق بودن، آسان است و اگر شما هر بار که نوشتن گزارش را تمام می کنید، احساس خوبی پیدا کنید باز هم به سراغش بر می گردید. در واقع، یک عادت لازم نیست حتما سخت باشد که مفید به حساب بیاید. اما چطور شروع کنیم: امروز چه اتفاقی افتاد؟ من برای چه اتفاقی بایستی شکر گذار باشم؟ مهمترین مسولیت امروز من چه بود؟ دیشب خوب خوابیدم؟ خُلق و احساس امروزم چطور بود؟ کنار هر کدام از این سوالات ۳۱ خط، برای هر کدام از روزهای ماه جا بگذارید، به این شکل می توانید خیلی راحت بیایید و روزی یک جمله ثبت کنید. آخر ماه، خوشحال و خندان می آیید و به ۳۱ نوشته ی زیبا نگاه می کنید. همین!

نکته این است که باید حواسمان باشد که گزارش روزانه، فقط چند خط در مورد اتفاقات روزمره است و اصلا هم قرار نیست بعدها به یک اثر ادبی فوق العاده تبدیل شود. بنابراین، فقط هر روز کمی بنویسید. تمام!

 

نرگس سادات احدی/ کارشناس ارشد روانشناسی ورزشی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.