چهارشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷

آمادگی ذهنی بازیکنان(۲)

آمادگی ذهنی

فرایند تمرینات ذهنی ۴ مرحله آموزش ،خودآگاهی ،اجر ا وارزیابی را شامل می شود

آموزش : دادن دانش و اطلاعات پایه مربوط به مهارت ها، اصول و استراتژی های پایه آمادگی ذهنی

خودآگاهی : افزایش خودآگاهی بازیکنان با کمک کردن به آن ها در تفکر روی حالت ها و واکنش های ذهنی و روانی خود در زمان اجرای عملکرد عالی، عملکرد خوب یا معمولی و عملکرد ضعیف؛ و ثبت آن ها.

اجرا : به چالش کشیدن بازیکن در به کار بردن دانش و آگاهی تازه کسب شده درباره ی مهارت ها، ویژگی ها، اصول و استراتژی ها ذهنی و خودآگاهی مربوط به عملکرد در شرایط مختلف مسابقه و تمرین.

ارزیابی و اصلاح : دعوت از بازیکنان و مشاهده کننده های بیرونی به منظور ارزیابی ظرفیت های آمادگی ذهنی و شناسایی درس های کلیدی ای که می توان در عملکرد های آتی به کار برد.برای مثال؛ در مراحل اولیه پرورش بازیکنان تأکید بیشتر روی آموزش و ایجاد خودآگاهی می باشد، در حالیکه در مراحل بعدی توجه بیشتر می تواند روی اجرا، ارزیابی و اصلاح مهارت ها و ویژگی های ذهنی باشد. ایجاد آمادگی ذهنی شامل ساختن مجموعه ای از مهارت ها و ویژگی های ذهنی از طریق برنامه ساختاریافته تمرینات ذهنی می باشد. اکثر برنامه های فراگیر تمرینات ذهنی روی این موارد تمرکز دارد: پرورش مهارت های روانی مانند مدیریت استرس و اضطراب، تصویرسازی، آرام سازی و فعال سازی، هدف گذاری، تمرکز و تمرکز دوباره، کنترل پریشانی حواس، صحبت مثبت با خود، آگاهی و اندیشیدن درباره حالت های درونی و عملکرد، برنامه ریزی پیش از تمرین و مسابقه به منظور آماده شدن برای اجرای بهترین عملکرد، و ایجاد و تقویت اعتماد به نفس. به منظور آماده شدن برای مواجهه با شرایط مختلف و اجرای بهترین عملکرد، مهارت های مختلف ذهنی به کار گرفته می شوند. در طول مراحل رشد و پیشرفت، بازیکنان باید ویژگی ها و مهارت های مختلف ذهنی را که به تنظیم عملکرد و تقویت افکار، احساسات رفتارها در تمرین و مسابقه کمک می کند، پرورش دهند. مثال هایی از مهارت ها و ویژگی های ذهنی که می توانند در ایجاد این تنظیم ها و تقویت ها به کار روند:

  • آنچه که بازیکنان به خود می گویند: صحبت با خود، رویکرد و نگرش مثبت، تمرکز، اندیشیدن.
  • آنچه که بازیکنان در ذهن و فکر خود می بینند: تصویرسازی، خودآگاهی، تمرکز، هدف گذاری.
  • آنچه که بازیکنان احساس می کنند: مدیریت و پذیرش استرس و اضطراب، تنظیم برانگیختگی، حفظ آرامش و تسلط بر خود، شور و شوق و عشق به ورزش، سخت کوشی.
  • چگونگی عملکرد بازیکن: برنامه ها و روال آماده سازی قبل از شروع مسابقه یا تمرین، برنامه ها در طول مسابقه یا تمرین، ایجاد و تقویت اعتماد به نفس، توجه و هوشیاری کامل، تعهد، تمرکز و تمرکز دوباره، ارتباط موثر، مدیریت پریشانی حواس، رفتار مناسب در محیط تیم.

هوشنگ اسماعیلی

کارشناس ارشد روانشناسی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.