چهارشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳

آسیب های شایع درکوهنوردی

مرکزی

آسیب در ورزش کوهنوردی در نقاط مختلف بدن و به شکل های متفاوت می تواند ایجاد شود .

کوهنوردی در مناطق کوهستانی می تواند تجربه ای لذت بخش و مهیج باشد، اما بدون شک خطرات آسیبدیدگی نیز در آن وجود دارد ،این آسیبها در نقاط مختلف بدن و به شکل های متفاوت می تواند ایجاد شود .

۱- زخم ها : به صورت های مختلف و معمولا در دست ها و انگشتان پا بیشتر ایجاد می شود و شامل:

 کوبیدگی ها، له شدگی بافتها ، خونریزی های زیر پوستی ، خراش های پوستی ، تاول ها ، آسیب ناخن های پا می شود،  استفاده از جوراب و کفش مناسب و مراقبتهای بهداشتی مداوم خصوصا در پا می تواند بسیار موثر باشد .

۲- سوختگی: آفتاب سوختگی یکی از متداول ترین آسیب های کوهنوردان میباشد، استفاده از کرم های ضد آفتاب و همچنین  کلاه، دستکش و عینک مناسب میتواند این آسیب های را  به حداقل برساند.

۳- سرما زدگی : صعود به ارتفاعات و مناطق سرد سیر به مدت طولانی باعث کاهش دمای بدن و آسیب به اندام ها و ایجاد  اختلال در عملکرد آنها میشود و در موارد شدید و عدم رسیدگی  موقع باعث مرگ میشود.

۴- کم آبی : زمان طولانی فعالیت در کوهنوردی و عدم دریافت مایعات به میزان لازم باعث بروز این حالت    میشود که می توان با  نوشیدن مایعات، آب میوه های طبیعی و سرم های ورزشی از آن جلوگیری کرد.

۵- آسیب عضلات : انجام حرکات طولانی و عدم آمادگی مناسب می تواند آسیب های مختلفی را از قبیل:  درد و کوفتگی عضلات ، کشیدگی عضلات خصوصا در عضلات اندام تحتانی و یا حتی پارگی های عضلات را ایجاد کند . داشتن آمادگی بدنی لازم ، گرم کردن صحیح ، برخورداری از توان عضلانی مناسب و استفاده از تجهیزات  مناسب می تواند در پیشگیری از آسیب  عضلات موثر باشد .

۶- آسیب مفاصل : مفاصل زانو، مچ پا و مفصل شانه معمولا از مفاصل در گیر در کوهنوردی محسوب می شوند. پیچ خوردگی مچ پا و زانو معمولا شایع تر هستند . همچنین استفاده مداوم از کوله پشتی و یا زمین خوردن باعث ایجاد آسیب در مفصل شانه می گردد و این آسیبها می تواند از یک کشیدگی ساده تا پارگی تاندون ها ویا رباط های این مفاصل را شامل شود.

۷- شکستگی ها :  معمولا در انگشتان پا به دنبال سقوط سنگ بر روی پنجه پا و یا بد قرار گرفتن نوک کفش در بین سنگها و یا حتی پیچ خوردگی مچ پا ایجاد می شود  البته در اثر پرت شدن و یا سقوط نیز می تواند شکستگی در نقاط مختلف بدن نیز ایجاد شود .

۸- درد پا : بعلت پیاده روی طولانی و فشار مداوم بر پاها ، ضعیف بودن عضلات کف پا  و عدم وجود قوس مناسب و خصوصا  کفش نامناسب ،  درد در این قسمت از موارد شایع در این رشته ورزشی می باشد .

  رضا کاظمی مسئول کمیته توانبخشی هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.