شنبه ۲۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۶

تمرین در گرما

تمرین در گرما

انسان ها مدت کوتاهی می‌توانند در دمای 41 درجه سانتی گراد زنده بمانند در دمای 45 درجه پروتئین ها تغییر ماهیت می دهند و مرگ فرا می رسد. انسان در بین پستانداران تنها موجودی است که می تواند با تعریق دمای بدن خود را کنترل نماید. با این وجود در برخی شرایط گرمازدگی اتفاق می افتد.

وقتی حرارت بدن شخص بالا می رود وارد وضعیت خطرناک شده است. انسان ها مدت کوتاهی می‌توانند در دمای 41 درجه سانتی گراد زنده بمانند در دمای 45 درجه پروتئین ها تغییر ماهیت می دهند و مرگ فرا می رسد. انسان در بین پستانداران تنها موجودی است که می تواند با تعریق دمای بدن خود را کنترل نماید. با این وجود در برخی شرایط گرمازدگی اتفاق می افتد.

مکانیزم دریافت و اتلاف گرما:

گرما توسط منابع درونی(فعالیت عضلانی و متابولیسم) و بیرونی(انتقال حرارت از بیرون به دلیل بالا بودن حرارت محیط) تولید می شود. وقتی فردی شروع به تمرین و تولید گرمای بیشتر می کند خطر گرمازدگی در افرادیکه سریعتر می دوند بیشتر است. تعریق موجب اتلاف گرما می شود. در محیط مرطوب اثر خنک کنندگی عرق کم می شود لذا ورزشکاران نباید در این محیط تمرین کنند. ورزشکاران سنگین وزن بیشتر در معرض گرمازدگی هستند ورزش های استقامتی با شدت بالا در هوای گرم و مرطوب توصیه نمی شود و فعالیت هایی که تولید گرما درآن کم است مثل گلف یا متناوب است مثل تنیس در صورت داشتن استراحت می توان در دمای بالا انجام شود.

درمان گرمازدگی:

کاهش هرچه سریعتر دمای  بدن بیمار تا 38 درجه هدف می باشد. برای این منظور بیمار باید به مدت 5 تا 10 دقیقه در وان یخ و آب بماند باید مراقب بود که سرمازدگی اتفاق نیفتد. لرزش نشان می دهد که دمای درونی به کمتر از 37 درجه کاهش یافته است. ممکن است نیاز به تزریق وریدی باشد که باید توسط پزشک یا پرستار انجام شود. مرگ و میر  ناشی از گرمازدگی در ورزشکاران سالم که فوراً سرد می شوند صفر است. هر نوع تأخیر در آغاز خنک­سازی می­تواند گرما زدگی ساده را مرگ­آور نماید. در صورت عدم بازگشت دمای مقعدی به کمتر از 38 درجه رساندن فرد به بیمارستان ضروری است.

گرفتگی عضلانی ناشی از گرما:

گرفتگی عضلانی می تواند در استراحت یا زمان تمرین و یا بعد از آن در هر شرایطی رخ دهد و به تمرین یا تمرین در گرما ربطی ندارد. گرفتگی عضلانی احتمالاً نتیجه تغییرات در فعالیت واکنش عصبی ستون فقرات است و گرفتگی به دلیل کم آبی و یا از دست دادن نمک جنبه علمی ندارد.

درمان گرفتگی عضلات:

کشیدن عضلات یک درمان مؤثر است همچنین به کار بردن یخ و فیزیوتراپی ماهیچه آسیب دیده می تواند کمک کند. مصرف مایعات ترش می تواند کمک کننده باشد. در بعضی موارد تیم پزشکی گرفتگی عضلانی گرمایی را با سرم نمکی وریدی درمان کرده­اند و منیزیم درمانی هم در پاره ای موارد جواب داده است.

چند توصیه برای جلوگیری از بیماری در گرما:

  1. از انجام تمرین های طولانی یا برگزاری مسابقه در محیط گرم و مرطوب خودداری شود
  2. در شرایط گرما باید لباس گشاد بافت توری ایده ال است
  3. باید لباس به رنگ روشن پوشیده شود
  4. کمترین لباس ممکن پوشیده شود
  5. قبل از هر تمرین یا مسابقه مقدار مناسب مایعات نوشیده شود.
  6. در طول فعالیت به مقدار کافی آب بنوشند به گونه­ای که سیراب شوند
  7. برای فعالیت تا یک ساعت آب معمولی مناسب است برای تمرین طولانی­تر گلوکز رقیق ومحلول الکترولیت لازم خواهد بود.
  8. تمرین باید مستمر و مدام باشد تا آمادگی لازم برای تمرین در شرایط گرم فراهم شود.
  9. بهتر است در مناطق گرم و مرطوب تمرین ها و ورزشهای سنگین در اول صبح که هوا خنک است انجام شود.
  10. مالیدن کرم های ضد آفتاب جلو تعریق را خواهد گرفت و استقامت فرد در مقابل گرما را کاهش می دهد.

مهندس عزیزخانی مسئول کمیته آموزش هیأت پزشکی ورزشی استان قزوین 

منبع: کتاب پزشکی ورزشی بالینی"درمان بیماری ها و مشکلات پزشکی" نوشته پیتر بروکنر و کریم خان،ترجمه توسط گروه مترجمین، چاپ واژه، سال 1393(شابک 4-0-93194-600-978)

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.