چهارشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱

میگرن ؛ علل، نشانه ها و تشخیص

میگرن

میگرن یک اختلال عصبی است که در گروه سردردهای شدید قرار دارد. به طور کلی، بسیاری از افرادی که از این سردرد رنج می برند، اغلب به استرس، تنش یا اضطراب مربوط می شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران به نقل از Step to health، این بیماری با درد موضعی در یک یا هر دو طرف سر اتفاق می افتد. معمولا درد به طور کامل بیمار را ناتوان می کند و قسمت عمده ای از جمعیت (18 درصد از زنان بالغ و 6 درصد مردان بالغ) را تحت تاثیر قرار می دهد.

میگرن های کلاسیک، همچنین به عنوان میگرن "اورا" شناخته شده، اغلب با علائم بینایی آغاز می شود. اختلالات حسی مانند وجود لکه های نوری و یا عبور فلش نوراز جلوی دید آشکار می شود. این علائم معمولا بین 10 تا 30 دقیقه طول می کشد.

علل سردردهای میگرنی

به طور کلی افرادی که از میگرن رنج می برند انواع مختلفی از درد میگرن را تجربه کنند. علاوه بر این، بیمار حتی ممکن است از انواع مختلف درد مرتبط با میگرن در طول زندگی خود رنج ببرد. بنابراین، بسیار مهم است که بدانیم چه عاملی به این اختلال منجر می شود.

عوامل این اختلال عصبی عبارتند از:

مصرف سیگار و الکل/ استرس / اختلالات خواب (کمبود خواب) /قرار گرفتن در معرض بوی شدید

تغییرات اقلیمی ناگهانی/ مصرف برخی از غذاها(شیرین کننده های مصنوعی، سویا، محصولات لبنی، کافئین، شکلات، میوه های مرکبات، موز، آووکادو و غیره)، نور آفتاب، بعضی از داروها

علائم سردرد میگرنی

به طور کلی علائم این اختلال بسیار مشخص و قابل تشخیص هستند:

علائم اصلی سردرد شدید است که از سر، گردن و عضلات صورت شروع می شود. این درد ممکن است 4 تا 72 ساعت طول بکشد.

تهوع و استفراغ

فوتوفوبیا و فتوفوبیا. میگرن باعث حساسیت به نور و صدا می شود.

پوسیدگی پوست

خستگی

تپش قلب

علائم بصری : نقاط کور، خطوط زیگاگ، کاهش دید، یا درد چشم ممکن است رخ دهد.

تغییرات روانشناختی به طور کلی، استرس، اضطراب، بی خوابی، افسردگی و حتی عصبی بودن و پرخاشگری ممکن است رخ دهد.

بنابراین، میگرن اجازه هیچ کاری را به فرد مبتلا به این بیماری نمی دهد. علاوه بر این، دیگر علائم رایج دیگری نیز وجود دارد که ممکن است آشکار شود:

سرگیجه/ خارش، سوزش /حرکات غیر ارادی بدن /لکنت زبان

 تشخیص میگرن

به طور کلی تشخیص بستگی به علائم بیمار دارد. برای تشخیص یک بیمار، پزشک نیاز به یک تاریخ پزشکی بسیار دقیق دارد. به طور طبیعی، اطلاعاتی که بیمار در مورد درد آنها ارائه می دهد بسیار مهم است. اکثر بیماران نیازی به دیدن یک متخصص مغز و اعصاب برای تشخیص این بیماری ندارند. فقط در مواردی که به یک سردرد ثانویه یا یک آسیب شناسی دیگر مشکوک باشد ممکن است درخواست انجام تصویربرداری شود. اگر این مورد باشد، تست های معمولی انجام می شود که شامل MRI و CAT اسکن است.

درمان میگرن

به طور کلی، دو روش درمان برای مبارزه با این بیماری وجود دارد: درمان دارویی و درمان طبیعی.

انتخاب دارو بستگی به علت میگرن دارد. درمان های طبیعی نیز  بر اساس رژیم های غذایی بیماران است. به طور کلی، افزایش مصرف مواد غذایی طبیعی و کاهش محصولات فرآوری شده (شیرینی، تنقلات، غذاهای آماده شده و غیره) ضروری است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.