چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸

نقش تغذیه درآسیب های ورزشی

آسیب ورزشی

یکی از مشکلات ورزشکاران درزمان تمرین ومسابقه آسیب ورزشی است

آسیب ورزشی معمولا بصورت آسیب های تاندون، پیچ خوردگیهای رباطی وکشیدگی زردپی ویا آسیب های جدی تر مثل شکستگی ها بروز می کند که بعضی از این آسیب ها به عمل جراحی نیاز پیدا می کند. سوالی که برای بسیاری از ورزشکاران وجود دارد این است که برای تسریع بهبود آسیب ورزشی ازچه  مواد مغذی ویا مکملی میتوان استفاده کرد.

یکی از اهداف تغذیه درآسیب بهبود عملکرد سیستم ایمنی وکاهش التهاب وبهبود ترمیم زخم وتامین کالری وپروتئین کافی بعد ازجراحی می باشد.

بعد از آسیب بسته به نوع وشدت آن ویا لزوم جراحی میزان احتیاج به کالری اضافی ۳۰ درصد افزایش می یابد همچنین در فاز ریکاوری آسیب احتیاج به مصرف پروتئین بیشتر می شود.

یکی از مشکلات درزمان آسیب ایجاد التهاب در بافت بر اثر ضربه می باشد وطولانی شدن زمان التهاب منجر به تاخیر دربهبود زخم وهم چنین طولانی شدن زمان بازیابی می شود مصرف امگا ۳ سطح پروتئین های واکنش گر cpr  واینترکولین ۶ دربدن را کاهش می دهد از منابع امگا ۳ می توان به روغن زیتون ماهی های آب سرد روغن کانولا و گردو اشاره کرد. همچنین می توان از مکمل های امگا ۳ ویا روغن ماهی بدون جیوه نیز استفاده کرد.

مصرف ادویه هایی مانند زرد چوبه وزنجبیل وکاری نیز درکاهش التهاب بسیار موثر است.

نقش مواد غذایی در بازیابی ورشکاران

پروتئین: درطی فاز بازیابی آسیب بدن نیاز بیشتری به پروتئین دارد از جمله اسیدهای امینه مهم می توان به لیزین –لوسین-والین-ترئونین اشاره نمود. پروتئین مورد نیاز بین ۵/۱ تا۲ گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن می باشد که بسته به نوع آسیب وشدت آن متفاوت است از بهترین مواد پروتئینی میتوان  به تخم مرغ، گوشت ماهی وگوشت سینه مرغ وشیر اشاره کرد از مصرف گوشتهای پرچرب وفرآوری شده مثل سوسیس وکالباس باید اجتناب کرد

کربوهیدرات ها : برای تامین انرژی موردنیاز جهت بازیابی پس ازآسیب بسیار ضروری است ولی باید از مصرف زیاد ازحد کربوهیدرات که باعث اضافه وزن می شود پرهیزکرد مصرف کربوهیدراتهای تصفیه شده مثل ماکارانی وبرنج سفید وآرد سفیدوشکر باید محدود شوند وبه جای آن ازانواع نانهای سبوس دار، ماکارانی سبوس دار برنج قهوه ای استفاده نمود.

ویتامینها وآنتی اکسیدان ها: ویتامین C برای ساخت کلاژن دربدن بسیار مهم است کلاژن عمده ترین ماده تشکیل دهنده فیبرهای زرد پی ورباط هاست از منابع ویتامین C مرکبات وتوت فرنگی ومیوه ها وسبزیهای تازه می باشد.

مصرف ویتامینA، EوD نیز درزمان آسیب بسیار مهم است.

مواد معدنی :کلسیم به ساخت ونگهداری استخوان کمک می کند ودرشیر ولبنیات وکشک موجود است.

منیزیوم :در ارتقا سیستم ایمنی وجلوگیری از عفونت موثر است در سبزیجات دارای برگهای سبز تیره وحبوبات وشکلات تلخ وجود دارد.

روی:  نیز کمک به ترمیم زخم می کند از منابع آن می توان به گوشت وآجیل ومغزها جوانه ها واشاره کرد.

آهن : جز اصلی سازنده هموگلوبین خون است وباعث تسهیل در انتقال اکسیژن به بافتهای صدمه دیده می شود انواع گوشتها ماهی وجگر از منابع آهن می باشد.

لاله کیوانمرز
مسئول کمیته تغذیه

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.