پنجشنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۳

ورزش،الکل وکافئین

مطلب علمی

آیا این مخدرهای رایج اجتماعی روی عملکرد ورزشی وسلامت ورزشکار اثری دارند؟

الکل

دربیشتر دوره های ورزشی مصرف الکل مترادف جشن گرفتن یک پیروزی است آیا برای عملکرد ورزشی زیان آور است یا درواقع هیچ فرقی نمی کند؟

درمطالعات انجام شده در آمریکا مصرف الکل ۸۸% نسبت به سایرمخدرهای رایج اجتماعی مانند کافئین ۶۸% وداروهای غیرقانونی نظیر ماری جوانا ۳۶%بالاتراست. معمولاًٌمصرف الکل در ورزشکاران سطح پائین بیشتربوده وبا افزایش سطح عملکرد ورزشی مصرف آن کاهش می یابد.

امروزه ورزشکاران آموخته اند که الکل برای عملکرد ورزشی مضراست وبرهمین اساس ورزشکاران نخبه از مصرف آن درطول تمرین ومسابقه خودداری می نمایند.

درتجزیه تحلیل از دانسته های علمی، کالج آمریکایی پزشکی ورزشی به این نتایج رسیده است، که مصرف حاد الکل اثرزیان آوری روی بسیاری از مهارت های روانی حرکتی دارد.

خوردن الکل ظرفیت کاری عضلانی را بهبود نمی بخشد وممکن است سطوح عملکردی را کاهش دهد. همچنین تنظیم درجه حرارت بدن را درطول ورزش طولانی در محیط سرد مختل می کند.

خوردن الکل روز قبل از یک واقعه ورزشی می تواند عملکرد ورزشی بخصوص عملکرد استقامتی را کاهش دهد.

قبل از مسابقات آبی هیچ الکلی مصرف نکنید.

کافئین

به دلیل خصوصیات ارگوژنیک(افزاینده عملکردی) کافئین توسط کمیته بین المللی المپیک (IOC)در لیست داروهای ممنوعه قرارگرفته است. ورزشکار در صورتی مجازات می شود که غلظت کافئین در ادرار از دوز ۱۲ میکروگرم در میلی لیتر تجاوز کند. این غلظت توسط محققین اولیه مشخص شده بود و برپایه دوزی ازکافئین مصرف شده که همراه با افزایش عملکرد ورزشی است قرار دارد.

با توجه به استفاده از کافئین برای بهبود عملکرد ورزشی، این امرمنجربه برانگیختن پیامدهای اخلاقی خطیر می گردد. این احساس وجود دارد که بهتر است کافئین باهرمیزان در ادرار، غیرقانونی تلقی گردد.

مصرف دوزهای بالای کافئین موجب تپش قلب، اضطراب، بی خوابی، تهوع، لرزش و سردرد می شود.

دکتررمضان حیدریان-رئیس هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.