سه‌شنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲

دکتر نوروزی در گفت وگو با ایسنا عنوان کرد؛

۶ دلیل اصلی گرایش به مکمل‌ها و مواد نیروزا

غلامرضا نوروزی

دکتر غلامرضا نوروزی، رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی در گفت وگو با ایسنا به بیان برخی دلایل گرایش ورزشکاران به مکمل‌ها و مواد غذایی نیروزا پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران به نقل از ایسنا، مکمل غذایی ورزشــی؛ ماده ای برای رفع نیازهای غذایی و طبیعی ورزشکار یا جبران کمبود بعضی مواد مغذی بدن ورزشکار مانند آهن، مایعات، ویتامین ها و... است و اولین هدف از مصرف مکمل غذایی رفع نیازهای بدن است که در سایه آن عملکرد ورزشکار نیز بهبود می‌یابد و ماده غذایی نیروزا نیز غذاها و اجزایی از آن‌ها است که توان شخص را در انجام کار یا اجرای مهارت افزایش ‌می‌دهد که می‌توان به کراتین، کارنیتین، بیکربنات و... اشاره کرد.

دکتر غلامرضا نوروزی-رییس فدراسیون پزشکی ورزشی- با اشاره به اینکه یک اصل کلی در خصوص مصرف بیشتر مکمل‌های موثر بر افزایش عملکرد ورزشی (مانند داروها و هورمون‌ها) این اســت که مصرف آن‌ها با اصول اخلاق ورزشی مغایرت دارد و جزو مواد ممنوعه یا دوپینگ به شمار می‌آیند، گفت: در باره دلایل گرایش ورزشکاران به مکمل‌ها و مواد غذایی نیروزا می‌توان به جبران کمبودهای رژیم غذایی یا شیوه زندگی (تغییر ترکیب و اندازه بدن)، برآوردن افزایش نیازهای ناشی از تمرینات سنگین و مسابقات مکرر، تاثیرگذاری مستقیم در عملکرد ورزشکار، عقب نماندن از هم تیمی‌ها یا رقبا، توصیه مربی، والدین و افراد صاحب نفوذ (تاثیرپذیری ورزشکاران از مربی تا ۶۸ درصد گزارش شده است) و حس برتری جویی هر فرد به خصوص در ورزش اشاره کرد.

وی همچنین تاثیر مکمل‌های مصرفی، قوانین ممنوع کننده مصرف این مواد (دوپینگ) و ایمنی مکمل‌ها (عوارض جانبی) را از جمله موارد نگرانی در مصرف مکمل‌های غذایی بر شمرد.

دکتر نوروزی در خصوص دسته بندی مکمل های غذایی بر مبنای اثربخشی و عوارض جانبی مکمل‌ها، عنوان کرد: چهار دسته بندی در این رابطه وجود دارد که به منابع مفید برای تامین انرژی و عملکرد ورزشکار، منابعی که تاثیر عملی روی عملکرد می‌گذارند ولی به بررسی علمی بیشتری نیاز دارند، منابع فاقد آثار مفید و اثبات شده روی عملکرد و سلامت که شامل بیشتر مکمل‌ها است و نیز منابعی که توسط کمیته WADA و IOC ممنوع شده‌اند و دوپینگ به شمار می‌آیند، تقسیم می‌شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.