چهارشنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۱

تغذیه در دوران سالمندی

تغذیه

سالمندی یکی از مهمترین دوره های زندگی انسان بوده و توجه به تغذیه در این دوران از اهمیت بالایی برخوردار است

سالمندی یکی از مهمترین دوره های زندگی انسان است و توجه  به تغذیه در این دوران‌اهمیت بسیار زیادی دارد. در سالمندان به علت تغییرات فیزیولوژیک، کاهش حس چشایی، کاهش متابولیسم پایه بدن، کاهش توان تشخیص مزه ها، افزایش چربی بدن و..... نیازهای تغذیه ای نسبت به دوره های دیگر زندگی‌متفاوت است. سالمندان بسیار مستعد ابتلا به سوئ تغذیه می باشند. لاغری و کم وزنی در سالمندان نسبت به جاقی شیوع بالاتری دارد. نکات مهم تغذیه ای که سالمندان باید رعایت کنند:
۱.مصرف مایعات در سالمندان به علت کاهش توانایی تغلیظ ادرار توسط کلیه ها، کاهش احساس تشنگی و کاهش حجم آب بدن بسیار اهمیت دارد. سالمندان باید روزانه ۶ تا ۸ لیوان مایعات مصرف کنند.
۲.چربی های اشباع(کره،خامه، لبنیات محلی و پرچرب، دل و مگر و قلوه،) در سالمندان باید محدود شود. هم چنین از مصرف روغن های جامد ،حیوانی  اجتناب کنند. 
۳.تعداد وعده ها را افزایش و حجم هر وعده را کاهش دهند. در واقع غذاهایی با حجم کم اما سرشار از مواد مغذی را استفاده کنند.
۴.دریافت پروتئین با کیفیت بالا(نظیر مرغ و ماهی، سفیده تخم مرغ، لبنیات کم چرب.....) را در برنامه خود قرار دهند.
۵.غلات کامل و حبوبات از منابع عالی پروتئین های گیاهی هستند مصرف هم زمان این دو گروه با هم موجب دریافت تمام اسیدهای آمینه ضروری می شود.
۶.در سالمندان ای که مشکل جویدن دارند از غذاهای نرم و به صورت پوره هم چنین از آب میوه ها و یا میوه های پخته شده میتوان استفاده کرد.
۷. برنامه غذایی سالمندان باید به گونه ای باشد  که بتواند   مواد مغذی و ویتامین ها خصوصا آهن و کلسیم را دریافت کند. پس دریافت روزانه لبنیات به ویژه از نوع پاستوریزه و کم چرب، منابع حیوانی و هم چنین دریافت روزانه میوه و سبزیجات باید در اولویت قرار گیرد.
۸.مصرف شیرینی جات و موادغذایی حاوی نمک در سالمندان باید بسیار محدود شود.
تغذیه سالم ضامن سلامتی سالمندان.
فرناز نوری زاده.کارشناس تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان لرستان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.