شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۲

بی تحرکی در کمین سلامتی زنان

ورزش بانوان

بی تحرکی در جامعه مدرن امروزی موجب شده تا سلامت افراد جامعه تحت تاثیر قرار گیرد. کاهش سلامتی همراه با افت عملکرد بسیاری از بخش های مختلف جامعه می شود. در این میان با توجه به اینکه زنان نقش مهمی در جامعه دارند آموزش و توجه به این جمعیت آماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

. اما به واقع بی تحرکی چه عوارضی را به همراه دارد؟ اولین اتفاقی که پس از بی تحرکی رخ می دهد اضافه وزن و یا چاقی می باشد، این عامل خود سر منشأ بسیاری از بیماری ها (فشارخون، چربی خون و کبد، دیابت و .... ) و ظاهری نامناسب است. تجمع چربی در قسمت های مختلف بدن و افزایش وزن تنها از طریق ورزش و رژیم غذایی قابل تغییر است که نیاز دارد تا فعالیت بدنی مناسب با ویژگی های فرد انجام شده و وزن وی کاهش یابد. همچنین درد مفاصل و ایجاد آرتروز یکی دیگر از عوارضی هستند که می توانند پس از افزایش وزن، سلامت فرد را تحت تاثیر قرار دهند. علاوه بر موارد فوق، ناهنجاری های اسکلتی مانند شانه های گرد، شانه های نابرابر، سر به جلو، قوس کمر و ضعف عضلات شکم که عمدتاً به علت ضعف عضلانی و عادت های اشتباه روزانه رخ می دهند، می توانند دردهای موضعی و ظاهری نامناسب را به همراه داشته باشند که لزوم شرکت در فعالیت های ورزشی را بیش از پیش نشان می دهد.

متاسفانه با توجه به آمار مراجعه کنندگان به مراکز درمانی، سن یائسگی در زنان کاهش یافته است. در واقع وقوع یائسگی که یک دوره جدانشدنی از عمر زنان می باشد عوارض شدیدی را به همراه دارد که از مهمترین آنها پوکی استخوان، اختلال در خواب، گرگرفتگی و افزایش وزن می باشد و مطالعات علمی ثابت کرده اند که فعالیت بدنی متناسب (روش درمان غیر دارویی) با ویژگی های فرد می تواند عوارض یائسگی را کاهش دهند. این موارد تنها بخشی از عوارضی هستند که به علت بی تحرکی و یا کم تحرکی رخ می دهند. به واقع ما باید آگاهی داشته باشیم تا در میان تنوع ورزشهایی که در حال حاضر وجود دارند، کدام ورزش برای سلامت زنان جامعه مفید است زیرا ورزشی که به اشتباه اجرا شود، می تواند اثرات معکوسی را به همراه داشته باشد.

در شماره های بعد به نوع فعالیت های ورزشی و دسته بندی آنها و نقشی که هرکدام از آنها بر بدن افراد دارند، خواهیم پرداخت.

ادامه دارد...

دکتر محمد مهرتاش- هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.