دوشنبه ۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۲

آموزش اساس ِتغییر

آموزش اساس تغییر

آموزش اساس هر تغییری است و هر تغییری در جهت رشد، سلامت و ارتقاء کیفیت زندگی از نیازهای نسل امروز بشری می باشد.

آموزش اساس هر تغییری است و هر تغییری در جهت رشد، سلامت و ارتقاء کیفیت زندگی از نیازهای نسل امروز بشری می باشد. آنچه اهمیت دارد نوع آموزش و تاثیرات بلند مدت آن می باشد. آموزش در چند سطح و مرحله اتفاق می افتد که اولین مرحله ی آن کسب اطلاعات می باشد. امروزه به دلیل وجود امکانات نه تنها با کمبود اطلاعات مواجه نیستیم بلکه با انفجار اطلاعات روبرو هستیم. مرحله بعدی یادگیری مرحله ی تغییر نگرش می باشد که بعد از مرحله کسب اطلاعات اتفاق می افتد و بعد ازمرحله ی تغییر نگرش مرحله تغییر رفتار می باشد. تغییر رفتار که عالی ترین و بالاترین سطح یادگیری می باشد. با وجود اطلاعات  و امکانات فراوان و چاپ و تیراژ بالای کتاب، مجلات، روزنامه، بروشور، برنامه های کارشناسی و آموزشی رسانه، آماربالای قبولی و فارغ التحصیلی دانشگاه، و موتورهای جستجو گر اینترنت، وسایل ارتباط جمعی و فضای مجازی، آنچه در خروجی این امکانات و اطلاعات اتفاق می افتد چندان چنگی به دل نمی زند.

آنچه در آموزش باید مورد توجه قرار گیرد همین مرحله ی آخر و عالی آموزش، تغییر رفتار می باشد. وآنچه به این نوع از آموزش می تواند یاری رساند نوع آموزش و تاکید بر آموزش مبتنی بر تمرین و تکرار و ایجاد انگیزه در فرد برای تغییر می باشد، اولین قدم برای انگیزه فرد، برای تغییر؛ احساس نیاز برای آموزش وتغییر می باشد. ممکن است فرد نیاز به آموزش داشته باشد اما احساس نیاز نه. یا احساس نیاز وجود داشته باشد اما انگیزه برای تغییر نه.

مبحث بسیار مهم برای پیشگیری از آسیب ها که می تواند مسمر ثمر باشد همین بحث آموزش باشد و بهترین و پایه ای ترین آموزش ها از سن پیش از دبستان و دبستان و در محیط آموزشی چون مدرسه باشد. آموزش هایی که در یک محیط همگن، همراه با همسالان و در تکمیل آموزش های مدرسه ای اتفاق بیافتد می تواند امکان پیشگیری از آسیب ها را در بزرگسالی فراهم کند.

امروزه آموزش های مبتنی بر تسهیل گیری همراه با تمرین با استقبال آموزش دیدگان روبرو شده است.

بیشترین آموزش ها مبتنی بر روش سخنرانی می باشد که در آن فرد آموش دهنده اطلاعاتی را در اختیار آموزش شوندگان قرار می دهد. این نوع آموزش نظیر مرحله اول و دوم یادگیری است که منجر به کسب اطلاعات و تغییر نگرش می شود اما چه کسی با چند جلسه سخنرانی درباره آموزش رانندگی راننده شده است؟  اما آموزش های مبتنی بر تسهیل گری و کارگاهی این امکان را برای فرد آموزش دیده فراهم می کند فکر کند، تمرین کند، بحث کند، به چالش بکشد، ارزیابی کند و به نتیجه برسد. و در این میان یک نتیجه قطعی وجود ندارد در خلال این نوع آموزش تمرین های چون ابراز وجود، امکان شنیدن شنیده شدن، نقادی، انعطاف پذیری، ابراز نظر و پیشنهاد و شنیدن نظر و پیشنهاد دیگران و امکان روبرو شدن با موافقین و مخالفین برای فرد آموزش دیده فراهم می گردد.

اکرم بهمنی / هیات پزشکی ورزشی یزد

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.