شنبه ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۰

بی تحرکی در کمین سلامتی زنان(۲)

فعالیت های ورزشی را بیشتر بشناسیم

ورزش بانوان

بی شک همه از فواید فعالیت ورزشی بر بدن آگاهی داریم، اما تنوع فعالیت های ورزشی باعث شده تا افراد جامعه نسبت به انتخاب فعالیت ورزشی دچار سر درگمی باشند. از سوی دیگر هر فعالیت ورزشی فواید خاص خود را دارد و در صورتی که فعالیت ورزشی متناسب با فرد انتخاب نشود، می تواند اثرات سوء به همراه داشته باشد. برای اینکه بتوانید انتخاب مناسبی در فعالیت های ورزشی داشته باشید، باید انواع فعالیت های ورزشی را به خوبی بشناسید.

در اینجا تقسیمات مختلفی از فعالیت های ورزشی را معرفی خواهیم کرد. اولین تقسیم بندی بر اساس سیستم های تولید انرژی است که شامل فعالیت های هوازی و بی هوازی است. فعالیت های هوازی شامل فعالیت هایی هستند که برای مدت طولانی اجرا می شوند و در این نوع فعالیت ها، سیستم قلب و عروق فعال شده و ضربان قلب فرد افزایش پیدا می کند. در این نوع فعالیت ها یک حرکت ورزشی برای مدت طولانی انجام می شود که می توان به فعالیت هایی همچون دویدن طولانی مدت، شنای طولانی مدت، ایروبیک، دوچرخه سواری و .... اشاره کرد. در واقع رشته های ورزشی که برای مدت طولانی انجام می شوند و مدت آنها بیش از ۳ دقیقه اجرا شوند هوازی محسوب می شوند. عمده ترین هدف این فعالیت های ورزشی، افزایش کالری سوزی حین فعالیت ورزشی و بهبود عملکرد قلبی عروقی می باشد. اما فعالیت های بی هوازی آندسته از ورزش هایی را شامل می شوند که در زمان کوتاه اجرا می شوند. می توان به وزنه برداری، کار با وزنه های آزاد و دستگاه های بدنسازی، تی آر ایکس و ... اشاره کرد. هدف این نوع فعالیت های ورزشی با توجه به شدت های آنها متفاوت می باشد که می توان از مهمترین آنها به تقویت عضلات اشاره کرد. همچنین در صورتی که تعدادی حرکات بی هوازی را به صورت متوالی با استراحت های کوتاه مدت اجرا شوند در این شرایط نوع فعالیت، هوازی نیز محسوب می شود.

دسته بندی دیگری از فعالیت های ورزشی که برای زنان از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در شماره های دیگر به اهمیت این گروه خواهیم پرداخت، تقسیم بندی بر اساس تحمل وزن می باشد که به فعالیت هایی با تحمل وزن بدن (weight bearing) و بدون تحمل وزن بدن (non weight bearing) تقسیم می شوند. گروه اول فعالیت های با تحمل وزن بدن شامل ورزش هایی هستند که تمام وزن بدن توسط پاهای فرد تحمل می شود که می توان به دویدن، ایروبیک و .... اشاره کرد. اما گروه دیگر که بدون تحمل وزن بدن می باشد، وزن بدن توسط خود فرد حمایت نمی شود از جمله این ورزش ها می توان دوچرخه سواری، شنا و .... را نام برد که در این رشته ها وزن توسط دوچرخه یا آب تحمل می شود.

یاد آور می شود که هر یک از این دسته بندی ها دارای فوایدی هستند که می بایست متناسب با ویژگی های بدنی آنها را انتخاب کرد تا اثرات مثبت آنها را مشاهده کنید. قطعا شما برای اینکه رشته ورزشی مناسب خود را انتخاب کنید باید آگاهی کافی از انواع رشته های ورزشی و اثرات آنها داشته باشید و با یک متخصص علوم ورزشی مشورت کنید. در شماره های آتی به معرفی رشته های ورزشی خواهیم پرداخت..

دکتر محمد مهرتاش- هیأت پزشکی ورزشی استان کرمان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.