یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵

رئیس هیئت پزشکی ورزشی فارس عنوان کرد:

ورود باشگاه‌های ورزشی به حوزه درمان اکیدا ممنوع و غیرقانونی است/ رشد ۲۲ درصدی ورزشکاران سازمان یافته استان فارس در شش ماهه نخست سال ۹۸

نشست خبری ریاست هیات پزشکی ورزشی فارس

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان فارس ،گفت:بعضا اطلاعیه‌ها و اعلان‌هایی در رابطه با درمان برخی بیماری‌ها با ورزش توسط معدود باشگاه‌های ورزشی مشاده شده است که تاکید می کنیم ورود باشگاه‌های ورزشی به حوزه درمان اکیدا ممنوع و غیرقانونی است.

رشد ۲۲ درصدی ورزشکاران سازمان یافته استان فارس در شش ماهه نخست سال ۹۸

به گزارش  دفتر استان فارس پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، دکتر کاوه باشتی در یک نشست خبری که به مناسبت هفته تربیت بدنی برگزار شد، گفت: این هیئت براساس چارچوب مقررات موجود، نظارت کامل و دائمی بر فعالیت‌های باشگاه‌های ورزشی دارد و تلاش می‌کند با ارتقاء سطح علمی مربیان و دست‌اندرکاران این باشگاه‌ها، نسبت به کاهش مخاطرات ناشی از تمرینات غیرعلمی را کاهش دهد.

او با اشاره به عضویت نماینده هیئت پزشکی ورزشی در کمیسیون ماده ۵، خاطرنشان کرد که تمام باشگاه‌های ورزشی و مربیان برای تمدید پروانه فعالیت خود موظف به شرکت در دوره‌های آموزشی و بازآموزی هستند و این اقدام ابتکاری پیشگیرانه در زمینه بروز آسیب‌های ورزشی محسوب می‌شود.

این پزشک فوق تخصص به تمام باشگاه‌ها و مربیان ورزشی توصیه کرد که از ورود به حوزه درمان جدا اجتناب کرده و در صورت بروز مشکل برای هر یک از ورزشکاران، او را به هیئت پزشکی ورزشی یا متخصصان این حوزه معرفی کنند و گفت: گاهی یک ورزشکار دچار یک آسیب می‌شود که با یک اقدام درمانی ساده قابل بازگشت است اما دخالت در درمان و ارائه راهکارهای درمانی توسط افراد غیرمتخصص، منجر به بروز آسیب‌های جدی و بعضا دائمی به فرد می‌شود.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی استان فارس با بیان اینکه، قانون باشگاه‌های ورزشی را به داشتن پزشکیار الزام نکرده است، گفت: حضور پزشکیار و کادر درمانی در باشگاه‌های ورزشی یک ایده‌آل محسوب می‌شود و امیدواریم زمانی در ایران نیز به این استاندارد برسیم تا از بسیاری مشکلات پیشگیری شود.

باشتی همچنین با اشاره به رشد ٣٤ درصدی پرداختی به ورزشکاران آسیب دیده در سال ٩٧، گفت: در سال گذشته ١١ میلیارد ریال به ورزشکاران آسیب دیده پرداخت کردیم و در سال ٩٨ نیز تاکنون ٧ میلیارد ریال پرداخت شده است.

وی روند فعالیت هیئت پزشکی ورزشی فارس را رو به جلو و مطلوب ارزیابی و خاطرنشان کرد که این هیئت یک نهاد دانش محور است که نه تنها در زمینه درمان که در جهت ارائه خدمات مطلوب آموزشی نیز اقدام به توسعه فضاهای آموزشی کرده است.

این پزشک فوق تخصص به پوشش بیمه‌ای ورزشکاران استان طی دو سال اخیر هم اشاره و عنوان کرد: برای نخستین بار در سال ٩٧ بیش از ٢٠٠ هزار نفر بیمه شدند که رشد ١٣ درصدی نسبت به مدت سال ٩٦ را نشان می‌دهد.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی فارس که بیمه ورزشی را تضمینی برای سلامت و درمان ورزشکار می‌داند، اعلام کرد که در شش ماهه اول سال ٩٨ نیز ١٥٠ هزار ورزشکار بیمه ورزشی شده‌اند که با رشد ٢٢ درصدی نسبت به سال ٩٧ همراه است.

او ادامه داد: با رایزنی‌های انجام شده با فدراسیون پزشکی ورزشی، از این پس قهرمانان ورزشکار ملی می‌توانند در صورت تایید احراز شرایط، ١٠٠ درصد هزینه درمان خود را از فدراسیون هیات پزشکی ورزشی مطالبه کنند.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی فارس خاطرنشان کرد: در صورتی که ورزشکاران ملی دچار معلولیت نخاعی در ناحیه گردن شوند تا سقف ٤٠٠ میلیون ریال و جهت غرامت نقص عضو نیز یک میلیارد و ٥٠٠ میلیون ریال دریافت می‌کنند.

باشتی همچنین با بیان اینکه سقف پرداخت هزینه‌های درمانی این هیات  در سال ٩٧،  هفت میلیون تومان بوده که در سال ٩٨ به ٩ میلیون تومان رسیده است، گفت: سقف خدمات توانبخشی نیز از یک میلیون به یک میلیون و ٣٠٠ هزار تومان رسیده است.

این پزشک فوق تخصص جراحی آسیب‌های زانو، با یادآوری اینکه هیئت پزشکی ورزشی فارس توانسته اعتماد ورزشکاران ملی پوش ایران و منطقه را جلب کند، اضافه کرد: این هیئت متولی برگزاری بسیاری از دوره‌های پزشکی ورزشی بوده و در صورت ورود دیگر هیئت‌ها، گواهی صادر شده بدون اعتبار است و افراد نمی‌توانند از آن استفاده کنند

او پرداخت هزینه درمان پزشکی ویژه المپیکی‌های ٢٠٢٠، کاهش زمان رسیدگی به اسناد پزشکی به یک روز در شیراز و یک ماه در تهران، ارائه مشاوره‌های درمانی، توزیع رایگان جعبه کمک‌های اولیه در باشگاه‌های ورزشی استان، توسعه بخش درمان با راه‌اندازی بخش بازگشت به ورزش و بهسازی فضای فیزیکی در هیات را بخشی از اقدامات انجام شده در ‌هیات پزشکی ورزشی فارس برشمرد و گفت: اجرای این برنامه‌ها در ساختار و اهداف استراتژیک این هیات طی چهار سال پیش‌بینی شده بود.

رئیس هیئت پزشکی ورزشی فارس همچنین به استفاده از مکمل‌ها در باشگاه‌های ورزشی هم اشاره و خاطرنشان کرد: اگر نیازی به مکمل‌های ورزشی نبود، پس ساخته نمی‌شدند اما اینکه ورزشکار چه زمانی و چه نوع مکملی استفاده کند، جای سوال است که پس از تایید اصالت کالا، باید به دستور پزشک تجویز شود.

باشتی همچنین از ایجاد و راه‌اندازی مرکز بازگشت به تمرین ورزشکاران آسیب‌دیده در محل هیئت پزشکی ورزشی استان فارس در شیراز خبر داد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.