شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۶

اعلام جزئیات کنفرانس جهانی ضد دوپینگ وادا

جشن 20 سالگی/ بازبینی کد(نظام نامه جهانی)/ انتخاب رئیس و نایب رئیس

کنفرانس وادا

پنجمین کنفرانس جهانی مبارزه با دوپینگ در ورزش آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ(وادا) همزمان با بیستمین سالگرد تاسیس این نهاد بین المللی از 5 تا 7 نوامبر 2019(14 تا 16 آبان ماه 1398) در کاتوویس لهستان برگزار می شود.

 به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، وزارت ورزش و گردشگری لهستان در حالی میزبان 1500 شرکت کننده از کشورهای جهان در این کنفرانس خواهد بود که علاوه بر برگزاری جشن بیست سالگی وادا در این کنفرانس، قرار است کد وادا(نظام نامه جهانی ضد دوپینگ) و استانداردهای بین المللی 2021  برای شرکت کنندگان ارائه شود.

در طول کنفرانس کد نهایی می شود و برای تأیید به هیات مدیره وادا و استانداردهای بین المللی ارائه شده نیز برای تایید به کمیته اجرایی ارجاع می شوند.

سر کریگ ریدای، رئیس وادا در این خصوص گفت: "وادا به عنوان پاسخی به یک بحران گسترده دوپینگ شکل گرفته است و دو دهه است که در صدر حمایت از ورزش پاک است. از زمان شکل گیری آژانس، ما در مقابله با معضل دوپینگ در ورزش گام های بلندی برداشته ایم و همچنان رو به  جلو حرکت می کنیم.

وی افزود:وادا در این دو دهه در مواجهه با چالش های پیچیده پیشرفت داشته است. این سازمان در نوامبر 1999 تأسیس شد، به سرعت با ذینفعان همکاری کرد و اولین نسخه از آئین نامه را در سال 2003 طی دومین کنفرانس جهانی دوپینگ در ورزش در کپنهاگ تحویل داد.

رئیس وادا خاطر نشان کرد: این اولین بار در تاریخ بود که قوانین مبارزه با دوپینگ در ورزش و کشورها، یکپارچه می شد. استانداردهای بین المللی در بخشهای کلیدی مانند فهرست مواد و روش های ممنوعه، معافیت مصرف درمانی، آزمایش و تحقیقات، آزمایشگاه های معتبر، محافظت از داده ها و انطباق اضافه شده است. همزمان وادا با سازمان ملل متحد همکاری کرد تا به توسعه کنوانسیون یونسکو علیه دوپینگ در ورزش کمک کند. این مهم چارچوب قانونی را به مقامات عمومی ارائه می دهد که از طریق آنها می توانند بخشهای خاصی از دوپینگ را که خارج از حوزه جنبش ورزشی است، بررسی کنند. این کنوانسیون در سال 2005 نوشته شده است و اکنون توسط 188 کشور تصویب شده است که حدود 99 درصد از جمعیت جهان را در بر می گیرد.

ریدای ادامه داد:هدف از بازنگری در قوانین و استانداردها، بهره گیری از تجربه سازمان و ذینفعان است که طی سال ها اجرای عملی به منظور تقویت مبارزه جهانی هماهنگ با دوپینگ در ورزش به دست می آید.

 وی گفت: " در کاتوویس جمع می شویم تا شرایط کنونی را ارزیابی کنیم و به دنبال تصویب آئین نامه و استانداردهای 2021 هستیم تا آینده مبارزه با دوپینگ در ورزش را شکل دهیم. در طول 20 سال گذشته، ما با چالش های بسیاری روبرو شده ایم. این مانع از این نشد که گامهای اساسی برداریم. چالش های بیشتری هم در پیش رو خواهند بود. بنابراین اکنون بیش از هر زمان دیگر، اهمیت دارد که ما به روشی مناسب و به سود ورزشکاران در سراسر جهان حرکت کنیم. "

کنفرانس جهانی شامل یک مجموعه چشمگیر از سخنرانان و مجریان خواهد بود، که شامل ورزشکاران، وکلا، دانشمندان، کارشناسان مبارزه با دوپینگ، روزنامه نگاران، مقامات دولتی و دیگران خواهد بود زیرا طیف وسیعی از موضوعات به عنوان بخشی از برنامه رسمی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

انتخابات رئیس و نایب رئیس

در حاشیه این کنفرانس انتخابات رئیس و نایب رئیس وادا نیز برگزار می شود.

"ویتولد بنکا"، وزیر ورزش و گردشگری لهستان کاندیدای ریاست واداست. ویتولد بنکا طلای مسابقات یونیورسیاد جهان و مسابقات قهرمانی زیر 23 سال اروپا را در کارنامه خود دارد.

رئیس جدید وادا توسط هیات مدیره این نهاد بین المللی برای یک دوره سه ساله انتخاب می شود.

همچنین یکی از اسطوره های ورزش چین خانم یانگ یانگ که کوله باری از افتخار را در بازی های المپیک زمستانی و مسابقات جهانی به همراه دارد، برای پست نایب رئیسی کاندیدا شده است.

یانگ یانگ ۴۳ ساله حد فاصل سال های۲۰۰۲-۱۹۹۷ به عنوان ملی پوش اسکیت سرعت چین در بازی های المپیک زمستانی ۲ طلا، ۲ نقره و یک برنز، در مسابقات جهانی و در مواد مختلف این رشته ۲۸ طلا، ۹ نقره و ۵ برنز و در بخش تیمی مسابقات جهانی طلا و ۴ نقره یعنی در مجموع ۵۵ مدال کسب کرده است.

این اعجوبه ورزش چین از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۸ عضو کمیسیون بازاریابی کمیته بین المللی المپیک(IOC) و از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۳ عضو کمیسیون ورزشکاران وادا بوده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.