یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۱

راهکار های تمرینی برای افزایش مصرف انرژی؛

راهکار های تمرینی برای افزایش مصرف انرژی

مرکزی

طراحی برنامه تمرینی باهدف کاهش وزن می بایست به گونه ایی باشد که در آن حداکثر مصرف کالری ممکن فراهم گردد.

فعالیت بدنی برنامه ریزی شده و تفریحی هر دو ابزار موثری برای افزایش مصرف انرژی از طریق انقباض عضلانی پی درپی  می باشد. این افزایش مصرف انرژی به ایجاد تعادل منفی کالریک که برای از دست دادن وزن لازم است، کمک می کند. طراحی برنامه تمرینی باهدف کاهش وزن می بایست به گونه ایی باشد که در آن حداکثر مصرف کالری ممکن فراهم گردد. میزان مصرف کالری در یک جلسه تمرینی تحت تاثیر شدت تمرین و مدت زمان تمرین وتعداد دفعات تکرار تمرین می باشد. برای سوزان حداکثر کالری، مدت زمان تمرین  به عنوان مهم ترین عامل محسوب می شود. شدت تمرین و تعداد دفعات تمرین نیز باید با توجه به مدت زمانی که فرد می خواهد برای تمرین کردن اختصاص دهد و میزان کالری که او مایل است در یک برنامه ی  تمرینی هفتگی مصرف کند تنظیم شود. هر چند به نظر می رسد تمرین با شدت بین متوسط-زیاد برای بیشتر افرادی که اضافه وزن دارند مناسب می باشد، اما افزایش تدریجی شدت تمرین می بایست طوری باشد که فرد بتواند خود را با برنامه تمرینی هماهنگ و سازگار کند. انجام تمرین با شدت  نسبتا زیاد می تواند موجب افزایش مصرف چربی بدن شود که این مساله باعث افزایش مصرف انرژی کل می شود که در دراز مدت از تاثیر بیشتری نسبت به تمرین با شدت متوسط برخوردار است.

برای افزایش انرژی مصرفی در تمرینات، برنامه تمرینی می تواند شامل شیوه های تمرینی غیر معمول نظیر تمرین متناوب، تمرین با شدت متفاوت و تمرین مقاومتی باشد که همگی در کمک به افزایش انرژی  مصرفی موثر می باشد.

مشاهده شده است که افزایش میزان فعالیت بدنی به تنهای اغلب در از دست دادن سریع وزن بدن موثر نمی باشد. دلایل احتمالی این مسائل می تواند این باشد که میزان تمرین به آستانه  و میزان لازم برای ایجاد و تغییر در چربی به انسان نمی رسدو یا اینکه می تواند مربوط به وجود یک کاهش جبرانی در دیگر اجزای و مصرف انرژی مثل میزان متابولیسم هنگام استراحت باشد. با این وجود صرف نظر از کنترل وزن بدن، ثابت شده که فعالیت بدنی منظم نیز مزیت های بیشماری از جمله بهبود سلامت قلبی – تنفسی، ایجاد احساس سلامتی و کاهش فاکتورهای خطر ساز در ایجاد حالات مزمن بیماری های قلبی –عرقی، دیابت و پوکی استخوان دارد.  از سویی همراه کردن تمرینات ورزشی  با یک رژیم غذایی مناسب، که توسط پزشک متخصص و کارشناس تغذیه، ویژی شخص طراحی شده، حتمی فرد را به هدف کاهش وزن مورد نظر میرساند.

پرستو معظمی گودرزی-نائب رئیس بانوان هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی

 منبع : برگرفته از کتاب مقدمات بیوانرژی برای علم ورزش به تالیف جی کانگ

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.