یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۴

در بیانیه پایانی پنجمین کنفرانس جهانی ضد دوپینگ تاکید شد؛

موفقیت وادا در حیات ۲۰ ساله خود و ادامه همراهی همگان برای حفاظت از ورزش پاک

کنفرانس وادا

پنجمین کنفرانس جهانی ضد دوپینگ در بیانیه پایانی خود تاکید کرد: ۲۰ سال پس از تاسیس آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ پیشرفت چشمگیری در مسیر مبارزه با دوپینگ در ورزش حاصل شده است، یعنی اتخاذ گسترده قوانین ، اصلاحات حاکمیتی ، افزایش انطباق ، افزایش آنالیز مجدد نمونه ها ، توسعه اطلاعاتی و ظرفیت تحقیقاتی ، افزایش آگاهی و آموزش و پیشرفت در علم و پزشکی.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، در این بیانیه با اشاره به اینکه نسخه ۲۰۲۱ کد و استانداردهای بین المللی همچنان به پیشروی خود ادامه خواهد داد، آمده است:

-آگاهی از استراتژی ها و فن آوری های پیچیده که برای افزایش غیرقانونی عملکرد ورزشی استفاده شده ضروری است.

-شناخت تأثیر منفی رسوایی های دوپینگ و اقدامات بعدی انجام شده توسط وادا و ذینفعان آن برای تقویت برنامه جهانی مبارزه با دوپینگ اهمیت دارد.

- دوپینگ در ورزش پیچیده است و با تعهد غیرقابل انعطاف همه ذینفعان نسبت به اجرای یک استراتژی چند جانبه  می توان با آن مقابله کرد.

-همکاری وانسجام در میان ذینفعان ضد دوپینگ تقویت شده برای مبارزه با دوپینگ در ورزش اساسی است.

- جنبش المپیک، دولت ها، سازمان های ضد دوپینگ، سازمان های بین دولتی، به همراه وادا، وظایف و مسئولیت های مکملی برای مبارزه با دوپینگ در ورزش و محافظت از ورزشکاران پاک دارند و همه ذینفعان باید تلاش های مشترک خود را بیشتر و بیشترکنند.

این بیانیه با استقبال از افزایش بودجه از طرف جنبش ورزش و دولت ها به وادا همگان را به حفاظت از ورزش پاک فرخواند و درباره بررسی و اصلاح قانون مبارزه با دوپینگ جهانی و استانداردهای بین المللی خاطرنشان کرد:

۱-بهبود، اجرای دقیق و نظارت بر رعایت قوانین و استانداردهای بین المللی برای مبارزه مؤثر با دوپینگ در ورزش ضروری است.

۲-از تصمیمات هیات مدیره وادا و کمیته اجرایی برای تصویب و اصلاح آیین نامه و استانداردهای بین المللی استقبال می کنیم.

۳-- نقش اساسی که وادا به عنوان تنظیم کننده جهانی در مبارزه با دوپینگ در ورزش ایفا کرده است را به رسمیت می شناسیم و همه ذینفعان را به تقویت پشتیبانی از وادا دعوت می کنیم.

۴- وادا به پیشبرد مبارزه با دوپینگ در ورزش ادامه دهد. از تمام وسایل موجود برای ارائه پشتیبانی و راهنمایی برای تقویت ظرفیت مبارزه با دوپینگ در بین همه امضا کنندگان استفاده کند.

۵- از جنبش و دولت های المپیک به خاطر تعهد مجدد مبنی بر تأمین بودجه مساوی بودجه اصلی سالانه تصویب شده وادا قدردانی کرده و بر لزوم اطمینان از داشتن منابع مناسب برای انجام ماموریت خود تأکید می کنیم.

۶- از کلیه ذینفعان نهضت المپیک و ورزش، بویژه کمیته بین المللی المپیک، کمیته بین المللی پارالمپیک، فدراسیون های بین المللی ورزش، کمیته های ملی المپیک، کمیته های ملی پارالمپیک و دیگر سازمان های مهم می خواهد تا عملکردشان مطابقت کامل با آیین نامه و استانداردهای بین المللی داشته باشد.

۷- از کلیه ذینفعان جنبش المپیک و ورزش می خواهیم تا همکاری بین یکدیگر و همچنین با دولتها، سازمانهای ضد دوپینگ و شخص ثالث محول شده را بیشتر کنند. مانند آژانس بین المللی آزمایش با هدف تقویت ظرفیت ضد دوپینگ در تمام رشته های ورزشی و مناطق جهان.

۸-کلیه ذینفعان نهضت المپیک و ورزش از همه وسایل موجود برای تکرار اهمیت حفاظت از ورزشکاران پاک و ترویج ارزش های ورزش پاک استفاده کنند.

۹- سازمان های مبارزه با دوپینگ ملی و منطقه ای ملزم به پیاده سازی و انطباق کامل با قوانین و استانداردهای بین المللی عستند.

۱۰-از سازمانهای مبارزه با دوپینگ ملی و منطقه ای می خواهیم تا همکاری خود را با همتایان خود در سراسر جهان بویژه در کشور توسعه نیافته تقویت کنند.

۱۱-دولت ها اقدامات لازم را برای اجرا و پیروی از کنوانسیون بین المللی یونسکو علیه دوپینگ در ورزش انجام دهند.

۱۲- دولت ها اقدامات لازم را برای جلوگیری از دوپینگ در ورزش و به اشتراک گذاری اطلاعات بین سازمان های اجرای قانون یا سایر مقامات ذیربط و سازمان های ضد دوپینگ اتخاذ کنند.

۱۳- دولتها از حمایت مالی مناسب برای سازمان های ضد دوپینگ ملی یا منطقه ای خود برای حصول اطمینان از رعایت قوانین و استانداردهای بین المللی برخوردار شوند.

۱۴-ورزشکاران، پرسنل پشتیبان ورزشکاران، افراد دیگر فعالیت های خود را در تدوین سیاست ها و برنامه های ضد دوپینگ ادامه دهند.

۱۵-بیشترین اهمیت برای مبارزه با دوپینگ در ورزش، احترام به حقوق ورزشکاران و در نظر گرفتن بیان نظرات و مشارکتهای آنهاست  و از قانون حقوق مبارزه با دوپینگ ورزشکاران استقبال می کنیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.