یکشنبه ۳ آذر ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۷

مطلب علمی

نقش تحرک و ورزش در پیشگیری از بیماری های غیر واگیردار

علمی

کنترل بیماری‌ها غیر واگیر دار می‌تواند در سلامت و امید به زندگی جامعه مؤثر باشد.

بیماری‌های غیرواگیر که به بیماری‌های مزمن نیز معروف هستند همانگونه که از عنوانشان پیداست مسری نبوده و از فردی به فرد دیگر منتقل نمی‌شوند اما در عوض مدت طولانی در بدن باقی می‌مانند و به کندی نیز پیشرفت می‌کنند.

ورزش و فعالیت های بدنی نقش مهمی در سلامتی و کیفیت زندگی افراد به عهده داشته و به طور مسلم در پیشگیری از بسیاری از بیماریها یک عامل مهم و حیاتی محسوب می شود

متاسفانه بیماری های غیرواگیر از قبیل بیماریهای قلبی، عروقی، دیابت، فشارخون، سرطانها و... و. در جامعه روبه افزایش است و ۷۹ در صد از علل مرگ و میر را تشکیل می دهند و با سالمند شدن جمعیت، هزینه های زیادی را بر دوش مردم و دولت ها تحمیل می کنند این بیماری ها در اثر زمینه ژنتیکی یا عدم رعایت تغذیه و شیوه صحیح زندگی بروز می کنند که حدوداً ۴۸ درصد علل مرگ و میر را بیماریهای قلبی و عروقی به خود اختصاص داده است.

چگونه با فعالیت بدنی از بروز بیماری های واگیر پیشگیری نمائیم؟

همانطور که بیان شد بیشترین علت مرگ و ناتوانی در اثر بیماری های قلبی و عروقی ایجاد می شود لذا با اصلاح الگوی زندگی شهری و فعالیت فیزیکی مناسب که کم هزینه ترین آنها پیاده روی است، می تواند  تاثیر بسیار مفیدی در کنترل و پیشگیری از این بیماری ها داشته باشد.

می توان گفت پیاده روی بهترین فعالیت و طبیعی ترین ورزش در جهت کسب آمادگی جسمانی و روانی است، و به عنوان یک  ورزش لذت بخش و کم خطر در همه جا در دسترس همگان بوده و به نوعی یک فعالیت اجتماعی محسوب می شود.

ورزش همگانی و سلامت جامعه

ورزش تنها عاملی است که می تواند این فقر حرکتی را جبران و سلامتی جامعه را تامین نماید برخورداری از یک زندگی پر ثمر و لذت بخش در صورتی میسر می شود که اشخاص در سالمندی از سلامت جسمانی و روانی برخوردار باشند.

ورزش همگانی باعث می شود افراد در گروه عضو گردند و از فردگرایی که باعث استرس می شود پیشگیری کند. ورزش منظم باعث طولانی شدن عمر می شود و احساس طراوت و شادابی را در سالمندی به همراه دارد.

 باید ورزش نیز مانند سایر نیازها در سبد زندگی روزانه گنجانده شود تا در سلامت جامعه، خود و فرزندانمان کوشا باشیم.

چه نوع ورزش پیاده روی مفید و موثر است؟

اصولا فعالیت فیزیکی مناسب برای تقویت عضلات قلب و ریه زمانی مفید و موثر است که بتواند سبب بروز تغییرات بیولوژیک مفید در بدن انسان گردد که از آن جمله می توان به افزایش تعداد ضربان قلب به ۱۲۰ تا ۱۳۰ بار در دقیقه اشاره نمود و حداقل باید در طول مدت نیم ساعت، ۳۲۰۰ متر مسافت طی شود در غیر این صورت نتیجه مطلوبی از ورزش پیاده روی خود نمی گیریم.

پس:

حداقل ۵ روز در هفته هربار ۳۰دقیقه پیاده روی کنیم.

که متاسفانه در کشور ما ۳۵ درصد افراد کمتر از ۱۰ دقیقه فعالیت فیزیکی دارند و باور داشته باشیم که با ورزش می توان از بسیاری از بیماری های غیرواگیر با کمترین هزینه پیشگیری کنیم. و به عنوان یک فرهنگ عمومی در جامعه آن را ترویج نمائیم.

دکتر محمد حسین ابن علی- مسئول کمیته آموزش هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.