شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۶

مایندفولنس (ذهن آگاهی) در ورزش

روانشناسی ورزشی

مایندفولس یعنی توجه هدفمندی (عمدی)، در زمان حال، و با ویژگی هایی همچون احساس همدردی، کنجکاوی و پذیرش .

به کمک مایندفولنس، کشف خواهید کرد که چطور به جای حسرت خوردن برای گذشته و نگرانی برای آینده، در زمان حال زندگی کنید و از ان لذت ببرید. گذشته، گذشته است و نمی توان آن را تغییر داد. آینده نیز هنوز نیامده است و کاملاً ناشناخته است. زمان حال، یعنی لحظه ای که در آن قرار دارید، تنها لحظه ایست که در اختیار شماست. مایندفولنس شما را راهنمایی می کند تا طوری زندگی کنید که افکار، اعمال، و احساستان با هم هماهنگ و همسو باشند. به عنوان ورزشکار به کمک مایندفولنس در خواهید یافت که چگونه لحظه کنونی را به لحظه ای بهتر برای زیستن تبدیل کنید زیرا زمان حال تنها جایی است که می توانید در آن خلق کنید، تصمیم بگیرید، گوش فرادهید، تفکر کنید، لبخند بزنید، کاری انجام دهید یا زندگی کنید.

تعریف دقیق تر مایندفولنس به صورت زیر است :

توجه کردن : برای مایندفول بودن، باید توجه کنید : فرقی نمی کند که موضوع مورد توجه چه باشد.

لحظه کنونی : بودن در زمان حال یعنی باید از ماهیت وجودی هر چیز، همان طور که در حال حاضر هست، آگاهی داشته باشید. آن چیزی که به تجربه ها اعتبار و صحت می بخشد، وقوع آنها در زمان حال است.

عدم واکنش خودکار : معمولاً  وقتی چیزی را تجربه می کنید، به طور ناخودآگاه و بر اساس آنچه در گذشته یاد گرفته اید، نسبت به آن واکنش نشان می دهید. به طور مثال، اگر پیش خود بگوئید «ای داد بیداد هنوز کارم را تمام نکرده ام»، با افکار، کلمات و اعمالی که بروز می دهید به نحوی نسبت به نیمه تمام ماندن کار خود واکنش نشان می دهید.

مایندفولنس شما را تشویق می کند که به جای " واکنش نشان دادن " نسبت به افکار، به تجربه ها " پاسخ دهید. واکنش، فرآیندی ناخودآگاه است و هیچ حق انتخابی به شما نمی دهد. در حالیکه پاسخ، فرآیندی آگاهانه و حساب شده است.

عدم قضاوت اخلاقی (سیاه و سفید ندیدن موضوعات) : انسان تمایل دارد تجربه های خود را، چه خوب و چه بد، چه آنها را دوست داشته باشد چه نه، مورد قضاوت قرار دهد. مثلاً " حس خوشبختی برایم لذت بخش است " یا " از احساس ترس خوشم نمی آید " . رها شدن از این نوع جبهه گیری ها به شما کمک می کند تا هر چیزی را همانگونه که هست ببینید نه از درون فیلتر قضاوت های شخصی خود که برآمده از یادگیری های پیشینه شماست.

سعه صدر : مایندفولنس تنها یکی از ویژگیهای ذهن به شمار نمی آید، بلکه یکی از مشخصه های قلب نیز هست. باید احساس مهربانی، همدردی، محبت، و دوستی را در تجربه های خود ایجاد کنید تا بتوانید سعه صدر داشته باشید. برای مثال، در لحظه ای که فکر می کنید " من به درد مدیتیشن نمی خورم "، مایندفولنس به شما کمک می کند تا بفهمید چگونه از این طرز انتقادی خلاص شوید و با مهربانی توجه خود را دوباره روی مدیتیشن، یا هر چیز دیگری متمرکز کنید.

نرگس سادات احدی، کارشناس کمیته روانشناسی فدراسیون پزشکی ورزشی

منبع: اصول و مبانی مایندفولنس، ترجمه دکتر حمزه گنجی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.