چهارشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۹

آسیب های شایع در ژیمناستیک؛

آسیب های شایع در ژیمناستیک

مرکزی

باتوجه به اینکه امروزه تکنیک ها و حرکات در ورزش ژیمناستیک سخت و پیچیده شده است لذا آسیب های شایع در این رشته ورزشی نیز افزایش پیدا کرده است .

ژیمناستیک بعنوان یک ورزش پرطرفدار و سخت شناخته میشود و با توجه به اینکه از سنین پایین به این رشته پرداخته می شود ، نسبتا پرخطر است . امروزه تکنیک ها و حرکات آن سخت تر و پیچیده تر شده اند، لذا  آسیب های آن نیز افزایش پیدا کرده است . این آسیب ها می توانند بصورت مزمن ( معمولا بعلت بیش تمرینی و عدم استراحت کافی ) و یا حاد ( بعلت اتفاق یا حادثه ای) باشد.  با توجه به ماهیت این ورزش آسیب های شایع آن شامل موارد زیر می باشد:

آسیب های ستون فقرات

حرکات وسیع ستون مهره ها در ژیمناستیک کشش و فشار زیادی برساختارهای استخوانی ، لیگامانی و عضلانی وارد می سازد. تکرار زیاد این حرکات می تواند مشکلات مختلفی در این ناحیه ایجاد کند که در برخی موارد مانند شکستگی مهره های گردن یا کمر می تواند خطرناک باشد. آسیب دیدگی صفحات رشد در نوجوانان ،   لیزخوردگی مهره یا آسیب دیسک بین مهره ای و یا درد وکشیدگی عضلات  و رباط های ناحیه کمر نیز از مواردشایع محسوب می شوند.

آسیب های شانه

انجام حرکات با سرعت و شدت زیاد باعث  فشار زیاد بر روی مفصل شانه می شود و می تواند این مفصل را دچار آسیب کند. این آسیب ها شامل: دررفتگی شانه ، پارگی و یا کشیدگی عضلات چرخاننده شانه و یا آسیب لبه مفصلی شانه می شود .

آسیب های آرنج

 برخورد دست با زمین در حرکات ژیمناستیک، نیروی زیادی به این مفصل وارد می کند. همچنین افتادن از وسیله نیز میتواند باعث بروز آسیب در این مفصل شود که گاها ناتوان کننده است. این آسیب ها شامل: شکستگی در ناحیه آرنج و یا صفحات رشد ( خصوصا در نوجوانان )  ، کشیدگی رباطهای آرنج و یا آسیب به کپسول مفصلی می شود.

آسیب های مچ دست

  وزن اندازی سنگین و فشار وارده بر روی مچ دست باعث می شود که مچ دست برای آسیب پتانسیل بالایی داشته باشد. انداختن وزن بدن بر روی مچ دست هنگامی که مچ دست به پشت خم شده است می تواند منجر به آسیب های مختلف (از جمله شکستگی رادیوس و استخوانهای مچ دست، کشیدگی تاندون ها و رباط های مچ دست) در این مفصل شود که خیلی از آنها با تأثیرات بلند مدت مزمن همراه است.

آسیب های زانو

در ژیمناستیک به علت فشار عمود زیاد بر مفصل زانو وچرخش های مکرر این مفصل، صدمات زانو شیوع بسیار دارد که شامل: موارد مختلفی می شود. آسیب های این مفصل عبارتند از: کشیدگی و پارگی رباط های صلیبی و جانبی زانو، آسیب دیدگی منیسک ها، التهاب تاندون های چهار سر و همسترینگ، مشکلات کشکک و التهاب صفحه رشد در محل اتصال تاندون چهارسر( بیماری اسگود اشلاتر) .

آسیب های مچ پا

 فرودهای مداوم و پرفشار بر روی مچ پا آن را مستعد آسیب دیدگی های مختلفی می کند که عبارتند از : کشیدگی یا پارگی تاندون آشیل، دررفتگی مچ پا، پیچ خوردگی مچ همراه با کشیدگی یا پارگی رباط های   اطراف مچ پا، شکستگی، التهاب فاسیای کف پا و آسیب انگشتان خصوصا شست پا.

 رضا کاظمی - مسئول کمیته توانبخشی هیات پزشکی ورزشی استان مرکزی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.