چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۲

برای ورزشی‌ها، هوا کی «ناسالم» است؟

مرجع ممنوعیت ورزش در شرایط آلودگی مشخص نیست

دکتر احمد باقری مقدم

شاخص کیفی هوا در بازه صفر تا ۵۰ نشانه هوای پاک، ۵۰ تا ۱۰۰ نشانه هوای سالم، ۱۰۰ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس شامل افراد دچار بیماری‌های قلبی و تنفسی، کودکان و افراد میانسال و زنان باردار و ۱۵۰ تا ۲۰۰ نشانه وضعیت ناسالم برای عموم مردم است.

مهری مصور-اصفهان زیبا/ طی دو هفته گذشته با افزایش درجه شاخص کیفی هوا، کارگروه هماهنگی شرایط اضطرار آلودگی هوا، رأی به تعطیلی مدارس اصفهان طی روزهای متمادی داد. در روزهایی که شاخص آلودگی هوا بالاست، در بیانیه‌های اعلامی از سوی ستاد مدیریت بحران استانداری، بر ورزش نکردن در فضای باز به ویژه برای گروه‌های حساس تاکید می شود و در روزهایی مانند دیروز که شاخص آلودگی با میانگین 130 تا 150 در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس بود، توصیه به برگزارنشدن کلاس‌های ورزشی دانش‌آموزان در فضای باز است.با این حال به دلیل اینکه هیچ دســتــورالـعـمـل و بــخــش‌نــامـــه‌ای در خصوص ممنوعیت فعالیت‌های ورزشی در هوای آلوده وجود نداشته یا اینکه مرجع مشخصی برای تصمیم‌گیری در این زمینه وجود ندارد، این موضوع حساسیت‌برانگیز شده است.

در چارت سازمانی وزارت ورزش و جوانان و به تـبـع آن ادارات ورزش و جوانان استان‌ها، ساز وکاری در این خصوص تعریف نشده و کل حوزه مسئولیتی دستگاه ورزش به صدور بیانیه ای از سوی دفتر محیط زیست و توسعه پایدار وزارت ورزش و جوانان خلاصه شده است.در اطلاعیه این دفتر که در پایگاه خبری وزارت ورزش منتشر شد، توضیحاتی در خصوص ضررهای دم و بازدم در هوای آلوده ارائه شده و به شهروندان توصیه شده تا طبیعی شدن شرایط و اطلاع رسانی مراجع ذی‌ربط، از هرگونه فعالیت بدنی در هوای آزاد خودداری کنند. نبود مرجع مشخص تصمیم‌گیری، باعث شده تا تعطیلی فعالیت‌های ورزشی در هنگام آلودگی هوا به سمت سلیقه‌ای شدن حرکت کند، تا جایی که پس از اعلام لغو دیدار مهم تیم‌های استقلال و سپاهان در چارچوب جام حذفی، طرفداران هر کدام از دو تیم تلاش داشتند این تصمیم را به فشار واردشده از سوی طرف مقابل برای بازی نکردن نسبت دهند.

باقری مقدم: می توانند شکایت کنند

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان تاکید دارد که برای این هیات وظیفه یا مسئولیتی در قبال اعلام ممنوعیت فعالیت ورزشی در هوای ناسالم و برخورد با آن تعریف نشده، اما در صورت ارائه گزارشی مبنی بر اجبار ورزش در هوای ناسالم، بخش بازرسی هیات وارد عمل شده و موضوع را بررسی می‌کند.

دکتر احمد باقری مقدم، معتقد است ورزش در هوای آلوده حتی برای ورزشکاران حرفه‌ای نیز آسیب زاست و شهروندان باید از فعالیت‌های شدید ورزشی در هوای باز اجتناب کنند.او با بیان اینکه ورزش در هوای آلوده محدودیت‌ها، عوارض و مشکلاتی دارد که باید به آنها توجه شود، می‌گوید: در حین ورزش‌های هوازی که نیاز به تنفس بیشتری دارد، به علت افزایش تعداد و عمق تنفس، میزان ورود آلاینده‌ها و ریزگردها به عمق ریه‌ها افزایش پیدا می‌کند و به همین دلیل ورزشکاران در معرض خطر قرار دارند.

به نظر این متخصص پزشکی ورزشی، افزایش ورود آلاینده‌ها به مجاری تنفسی سبب ایجاد برخی بیماری‌ها می‌شود و در نتیجه عوارض ورزش در هوای آلوده خطرناک‌تر است.باقری مقدم با بیان اینکه ورزش در هوای آلوده به دلیل کمبود اکسیژن مورد نیاز می‌تواند برای سالمندان به دلیل شرایط و ویژگی‌های سنی منجر به عوارض قلبی‌عروقی شود، تاکید می‌کند: ورزش کردن در هوای آزاد در وضعیت نیمه‌هشدار برای سالمندان و کودکان و در وضعیت هشدار برای ورزشکاران باید محدود شود.

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان معتقد است ورزش در هوای آلوده باید به اماکن و سالن‌های سربسته ورزشی که تهویه مناسب دارند منتقل شود و شدت ورزش نیز کاهش پیدا کند. باقری مقدم با بیان اینکه در زمان آلودگی هوا، ورزش در سطح حرفه‌ای نیز شرایطی ویژه دارد و مسابقات لغو می‌شود که عارضه‌ای برای ورزشکاران ایجاد نشود، می‌گوید: تنگی‌نفس، افزایش تعداد تنفس، درد قفسه سینه، به هم خوردن تعادل، تعریق زیاد، کاهش سطح هوشیاری و اختلال در تکلم از علائم هشداردهنده هستند و افراد در صورت بروز این علائم باید به مراکز درمانی مراجعه کنند.

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان در این گفت وگو تاکید دارد که این هیات نقشی در تعطیلی مسابقات ورزشی در فضای باز و بسته ندارد و اداره کل و دیگر هیات‌های ورزشی از نقشی مشاوره‌ای این هیات استفاده نکرده‌اند.

در روزهای گذشته برخی خانواده‌ها طی تماس با اصفهان‌زیبا به این موضوع معترض بودند که با توجه به برنامه زمان‌بندی مسابقات فوتبال استانی در رده خردسالان، تمرینات این تیم در فضای باز و درست در روزهایی برگزار می شد که مدارس به دلیل آلودگی هوا تعطیل بود، اما کودکان آنها ناچار بودند برای دور نماندن از ترکیب تیم، در چنین شرایط خطرناکی ورزش کنند.

باقری مقدم در واکنش به این سوال تاکید دارد که وظیفه هیات، پیشگیری و حفظ سلامتی ورزشکاران است، اما با توجه به حوزه نظارتی که از سوی فدراسیون برای هیات تعیین شـده، در صورت ارائه شکـایـت از ســوی افراد، هیات بازرسانی را برای بررسی وضعیت و رسیدگی به شکایات اعزام خواهد کرد.

آنطور که رسانه‌ها اعلام کرده‌اند، شرایط ناپایدار آلودگی هوا تا بهمن مهمان ناخوانده اصفهانی‌هاست و با توجه به اینکه هر سال چند ماهی درگیر این موضوع هستیم، ضروری است اداره ورزش و جـوانـان اسـتان مرجعی برای تصمیم‌گیری در این حوزه تعیین کند تا به جای تصمیم‌گیری دل‌بـخـواهــی، اسـتـراتـژی معیـنـی بـر اساس استانداردهای بهداشتی تدوین شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.