یکشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۱

عملیاتی شدن برنامه RTP برای پیشگیری و کنترل دوپینگ؛

ورزشکاران باید آدرس و اطلاعات محل حضور خود را ثبت کنند

LogoWadaPlay.jpg

ستاد ملی مبارزه با دوپینگ(ایران نادو) با تشریح سیستم RTP ازعملیاتی شدن این برنامه آژانس جهانی مبارزه با دوپینگ(وادا) برای ورزشکاران کشورمان خبر داد؛ برنامه ای که بر اساس آن از یک ورزشکار در طول سال حداقل سه بار نمونه گیری می شود.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، ایران نادو اعلام کرد: RTPیا بستر (مجموعه) نمونه گیری از ورزشکاران ثبت شده (رسمی)، یکی از الزامات وادا برای ورزشکاران و فدراسیون های ملی است. این مجموعه با هدف تسهیل وظیفه سازمان مبارزه با دوپینگ (برنامه ریزی و هماهنگی برای انجام تست های کار آمد) ایجاد شده است.

ورزشکاری که در این مجموعه ثبت می شود، به طور ضمنی متعهد بودن خود را به ورزش پاک و آمادگی اش برای آزموده شدن در هر زمان و مکان اعلام می کند.

چه کسانی در RTP  ثبت می شوند؟

 ورزشکاران برجسته و مطرح هر رشته در مجموعه RTP فدراسیون های بین المللی یا سازمان مبارزه با دوپینگ ملی هرکشور(نادوها) ثبت می شوند تا حداقل در طول سال ۳ نوبت (در هر زمان حتی در دوره آسیب دیدگی، خارج از تمرینات تیمی یا انفرادی، خارج از فصل و حتی طی دوره محرومیت ناشی از دوپینگ قبلی) مورد نمونه گیری خارج از مسابقات قرار گیرند.

 به روز رسانی محل حضور برای نمونه گیری

بر اساس این سیستم ورزشکاران ملزم هستند تا ۴ نوبت در سال آدرس های محل سکونت، تمرین برای هر روز هفته در طول فصل پیش رو و آدرسی را که ۶۰ دقیقه مشخصی از شبانه روز قطعا در آن هستند، معروف به Where abouts را در سامانه مدیریتی وادا (ADAMS ) ثبت کنند.   ورزشکار در صورت ثبت نکردن آدرس به عنوان Filling failure  ، جریمه می شود. همچنین در صورت هر تغییری در آدرس، باید تغییرات را در سامانه آدامز ثبت کند، به علاوه بصورت روتین هر ۳ ماه یک بار (در آغاز هر فصل) نسبت به بازبینی موارد ثبت شده، خود اقدام کند.

همیشه در دسترس باشید

ایران نادو به عنوان متولی اجرای این طرح از دی ماه ۱۳۹۸ (آغاز سال ۲۰۲۰) نسبت به گردآوری اطلاعات ورزشکاران از فدراسیون های منتخب اقدام کرده است تا نسبت به انجام نمونه گیری های بدون اطلاع قبلی در طول سال ۲۰۲۰ اقدام کند.

اهمیت ثبت Where abouts این است که در صورت ثبت نکردن آدرس یا در صورت مراجعه افسران نادو برای نمونه گیری و نبودن ورزشکار در آدرس اعلام شده، برای فرد غیبت ثبت شده و پس از ۳ نوبت غیبت دقیقا مشابه تست مثبت دوپینگ (بند ۴-۲ کد) دچار محرومیت های ورزشی می شود.

نام کاربری و رمز عبور در اختیار ورزشکاران ایران قرار می گیرد

ستاد ملی مبارزه با دوپینگ در گام نخست نسبت به ایجاد نام کاربری و رمز عبور برای هر ورزشکار اقدام می کند، سپس آنها را به فدراسیون مربوطه و خود فرد ارایه می دهد تا اختیار ثبت و ویرایش موارد مرتبط در اختیار فرد قرار گیرد، علاوه بر این به هر ورزشکاری که به مجموعه اضافه یا از آن خارج می شود همچنین ۱۵ روز پیش از شروع هر فصل (برای بازنگری آدرس های ثبت شده) از طریق ایمیل یا دیگر راه های مقتضی اطلاع رسانی خواهد کرد.

اطلاعات شخصی ورزشکار در نرم افزار وادا محرمانه است 

 نرم افزار همراه وادا بنام Athlete central  از  play store  و سایت وادا wada-ama.org قابل دریافت است که روی گوشی های همراه نصب شده با ورود کد و رمز عبور قابل لستفاده برای ثبت مشخصات و آدرس ها خواهد بود.

 کلیه اطلاعات ورزشکاران محرمانه است و صرفا برای انجام امور کنترل دوپینگ در اختیار نادو است، بدیهی است پس از خارج شدن ورزشکار از مجموعه نمونه گیری آدرس ها حذف می شوند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.