پنجشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۸

به دنبال رویکرد نو خبری رخ داد؛

جهش در بازدید از سایت فدراسیون پزشکی ورزشی

سایت فدراسیون

شاید وقتی مارشال مک لوهان، نظریه پرداز ارتباطات در میانه های سده بیستم از دهکده جهانی گفت، کمتر کسی تصور می کرد تکنولوژی های ارتباطی با سرعتی خیره کننده از یک وسیله ارتباطی و اطلاع رسانی پا را فراتر نهاده و خود با انتشار انبوه اطلاعات، زمینه ساز بسیاری از پیشرفت های جوامع بشری شوند.

امروز همگان این فضا را لمس می کنند و شهروندان هر یک به زعم خود در این زمینه به اظهار نظر می پردازند؛ اما این پایان راه نخواهد بود. این یک اصل در سیر تکامل علم است. بنابراین امروز نیز هرچند همگان مصداق جامعه شبکه ای دو نظریه پرداز ارتباطات یعنی مانوئل کاستلز و وندایک(جامعـۀ شـبکه ای، جامعـه ای است کـه در آن ترکیبـی از شـبکه های اجتماعـی و شـبکه های رسـانه ای، مبانـی وسـاختارهای کلیـدی جامعـه را در هـر سـه سـطح فـردی، سـازمانی و اجتماعی شـکل می دهـد) را به خوبی لمس می کنند، اما هیچ بعید نیست در آینده ای نه چندان دور تکنولوژی های ارتباطی، انسان را به دور دست های تخیل سوق دهند.

خبر، رویداد، روزنامه نگاری آنلاین و واژگان و پدیده هایی از این دست در چنین فضایی معنی پیدا می کنند، این پدیده ها را می توان از آثار نظریه پردازان و صاحب نظران ارتباطی  دنیا و بزرگانی همچون استاد یونس شکرخواه آموخت...

آری امروز از این سو به آن سوی گیتی نه تنها در لحظه یک رویداد به اطلاع مخاطب می رسد که رسانه ها در فاصله ای اندک، انبوهی تحلیل و اطلاعات جانبی را به اذهان گیرندگان پیام سرازیر می کنند و به اصطلاح ارتباطاتی ها مخاطب را بمباران اطلاعاتی می کنند.

طبیعی است که در چنین فضایی هر سازمان و نهادی برای شناخته شدن و تحقق اهداف سازمانی خود باید به یکی از مهم ترین مولفه های یک روابط عمومی پویا یعنی اطلاع رسانی دقیق و هدفمند توجه ویژه داشته باشد. اطلاع رسانی و ارائه اطلاعات منطبق بر فلسفه وجودی هر سازمان در آن واحد، هم زمینه ساز شناساندن توانمندی آن سازمان خواهد شد و هم می تواند به عنوان یک ظرفیت و محرک در خدمت توسعه آن قرار گیرد.

برای این قاعده نمی توان حد و مرز تعیین کرد و هیچ حوزه ای را از ورود به این دنیای گسترده باز داشت، اما واضح است که هر بخش شرایط خاص خود را دارد و می توان منطبق با آن شرایط و تعریف دقیق جامعه هدف در جهت تحقق اهداف عالیه هر سازمان گام برداشت.

ورزش و سلامت، مقوله های به هم پیوند خورده ای هستند که توانمندی بسیار خوبی برای فعالیت در این حوزه دارند. فدراسیون پزشکی ورزشی به عنوان یک فدراسیون بینابینی که شعار بنیادین آن پشتیبانی از ورزش قهرمانی و سلامت همگانی است، به تازگی با رویکردی نو و انرژی مضاعف در این راه ادامه مسیر می دهد. بر این اساس فدراسیون در وهله اول با تولید انبوه خبر، فعالیت رسانه ای خود را  در رسانه های رسمی، فضای الکترونیک و شبکه های اجتماعی چند برابر کرده و با ایجاد یک موج خبری در حوزه پزشکی ورزشی موفق به جلب مخاطبان بیشتری شده است. بازخورد مثبتی که در این روزها مشاهده می شود گواه این ادعاست.

فدراسیون با بهره مندی از شخصیت های آکادمیک و ورزشی این توانمندی را دارد که نگاه ها را متوجه خود سازد؛ هم در زمینه پشتیبانی از ورزش قهرمانی و هم سلامت همگانی. جهش ملموس توجه مخاطبان نشان داد که می شود فدراسیون بی مدال بود اما مدال عنایت مخاطب به ارگان سازمان یعنی سایت فدراسیون را- که با نام پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران شناخته می شود- کسب کرد.

روابط عمومی فدراسیون پزشکی ورزشی به خود می بالد که به یمن همراهی اعضای خانواده پزشکی ورزشی در بخش بازدید از سایت فدراسیون به توفیق ارزشمند و کم سابقه ای دست یافته و میانگین بازدید اخبار سایت در هفته های اخیر چند برابر شده است؛ قطعا این آغاز یک فصل جدید در حوزه اطلاع رسانی پزشکی ورزشی است. تلاش خواهیم کرد از همه ظرفیت ها از جمله ظرفیت های خبری موجود و ممکن برای رسیدن به یک روابط عمومی پیشرو بهره بریم و این سیاست نه تنها در ستاد مرکزی که در بازوان اجرایی توانمند فدراسیون یعنی هیات های استانی نیز دنبال خواهد شد.

روشن است که در این راه نیازمند راهنمایی های بزرگان عرصه سلامت، ورزش و ارتباطات هستیم و همزمان با آغاز این جهش از آسیب شناسی رویکردمان غافل نخواهیم بود...

امید توفیقی/ کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی/ مسئول روابط عمومی فدراسیون پزشکی ورزشی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.