شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۵

یادداشتی از دکتر رضا سعیدی؛

اهمیت کمیته خدمات درمانی پزشکی ورزشی برای جامعه ورزش

فراخوان عضویت خدمات درمانی

کمتر کسی است که نقش ورزش در سلامت و شادابی جامعه را باور نداشته باشد. ورزش، در بعد همگانی سلامت و شادابی و در بعد قهرمانی شور ملی را به جامعه اهدا می‌کند. با این همه، ورزش نیز مانند هر کارزار دیگری عاری از مخاطرات و صدمات نیست؛ صدماتی که می‌تواند مشکلات جدی جسمی و حتی روحی و روانی برای ورزشکار به بار آورد.

آنچه تا امروز کمتر به آن پرداخته شده است، نقش و اهمیت مدیریت صحیح و جامع این مخاطرات است. ما همه فرزندان خاک پاک ایرانیم. گاه باید پشت خاکریزها برای دفاع و اعتلای نام میهن بجنگی، گاه باید جلوی دوربین رسانه‌های ورزشی جهان بودنت را ثابت کنی. اگر روزگاری به نیازهای جانبازان آن عرصه پاسخ می‌دادیم و می‌دهیم، امروز نیز نباید از نیازهای جانبازان این عرصه غافل شویم.

سال‌ها پیش فدراسیون پزشکی ورزشی به همت یکی از دلسوزان این عرصه با ایجاد صندوق عضویت خدمات درمانی به نیاز ورزشکاران پاسخ داد و خدا را شاکریم که تا امروز به همت دست‌اندرکاران ورزش و خود ورزشکاران عزیز، بالغ بر 3 میلیون و 600 هزار نفر عضو این صندوق شده‌اند؛ صندوقی که با دریافت سرانه‌ای هرچند اندک، خدماتی در حد توان در راستای تامین نیازهای پزشکی جامعه ورزشی و جبران خسارات ناشی از صدمات آن ارائه می‌دهد. بدیهی است این میزان خدمات اگر چه لازم است، ولی کافی نیست و تا رسیدن به نقطه مطلوب و ایده‌آل، راه زیادی در پیش است.

سالانه بالغ بر 60 هزار مورد آسیب ورزشی و موارد متعددی نقص عضو و حتی فوت در اثر ورزش در سطح کشور رخ می‌دهد و در حال حاضر بیش از 50 ورزشکار در کشور از ضایعه نخاعی ناشی از ورزش رنج می‌برند که از حمایت کافی بهره‌مند نیستند.

جدای از بحث پیشگیری، ساماندهی مطلوب صدمات و آسیب‌های ورزشی، عزم و اهتمام ملی را می‌طلبد. امید است با حمایت مسئولان مربوطه، به‌ویژه مسئولان محترم وزارت ورزش و جوانان، فدراسیون پزشکی ورزشی بیش از پیش مورد حمایت قرار گیرد تا نه تنها تعداد ورزشکاران بیشتری به عضویت آن فدراسیون درآیند، بلکه از آن مهم‌تر آحاد ورزشکار بتوانند از خدمات پزشکی مناسب، مکفی و فراگیر بهره‌مند شوند.

 دکتر رضا سعیدی/پزشک ورزشی

رئیس‌کمیته خدمات درمانی فدراسیون پزشکی ورزشی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.