شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۲

دکتر سعید کاظمی:

ارتقای مستمر کیفیت، از اهداف فدراسیون پزشکی ورزشی است

سعید کاظمی

دکتر سعید کاظمی، عضو هیات رئیسه فدراسیون پزشکی ورزشی، عملکرد فدراسیون در خصوص یکساله شدن عضویت ورزشکاران تحت پوشش و روند درمان بیمه‌شدگان را درخشان توصیف کرد و در عین حال افزایش بیش از پیش آمار ورزشکاران سازمان یافته در سراسر کشور را ضروری دانست.

با دکتر کاظمی گفت‌وگویی داشتیم که می‌خوانید:

 نقش فدراسیون پزشکی ورزشی و خدمات تخصصی این فدراسیون را در مجموعه ورزش کشور چطور ارزیابی می کنید؟

  شایسته است در وضعیت ورزش کشور، تدوین و بازنگری‌هایی انجام شود و با شناخت نقاط ضعف و قوت، فرصت‌هایی که با گذر زمان و مکان از دست رفته یا تغییر کرده است را بیابیم. فدراسیون طی دو دهه گذشته در حوزه آموزش بسیار خوب کار کرده و درحال حاضرنیروهای انسانی بسیار متبحری داریم و توانسته‌ایم محوریت پزشکی ورزشی را در کشور به عهده بگیریم.

باید با حضور در کنار سایر فدراسیون‌ها درمیادین ورزشی و تصمیم‌گیری تصمیم‌سازان کشور بتوانیم به فعالیت‌هایمان ارزش افزوده بدهیم. یعنی در  مذاکرات و فعالیت های مشترک شرایطی فراهم نمائیم که آن اقدام برد برد باشد و منافع طرفین حفظ شود و این منافع چیزی نیست جز خدمت به آحاد جامعه و حفظ و ارتقای سلامت کشور. باید نقش ورزش در سلامت عمومی و نقش وزارت ورزش و بالطبع فدراسیون پزشکی ورزشی در سلامت جامعه مشخص شود. اینجاست که دولت و دولتمردان باید سلامت را به ما سفارش بدهند. چند دقیقه ورزش و فعالیت فیزیکی در روز می‌تواند از دیابت، بیماری‌های اسکلتی استخوانی و بسیاری بیماری‌های دیگر از جمله بیماری های قلبی-عروقی و بیماری‌های مغزی پیشگیری کند  و سالم پیر شدن را برای ما به ارمغان بیاورد.

  یکی از فرصت‌ها و تهدیدهایی که به طور همزمان برای ما وجود دارد، جوان بودن کشور است. سن متوسط جمعیت کشور ما 31 سال است. باید برای این حدود سنی برنامه‌ریزی کنیم و امکانات تفریحی ورزشی و امکان شاد بودن را برایشان به ارمغان آوریم

 با توجه به این که هیات رئیسه از ارکان رده بالای تصمیم‌گیری در فدراسیون‌های ورزشی است، اهداف کلانی که در این فدراسیون دنبال می شود چیست؟

  در حوزه‌های آموزش، خدمات درمانی و درمان، برنامه‌های خوبی داریم. این که ما بتوانیم پروسه درمان ورزشکاران را یک جا تجمییع کنیم، دغدغه‌ای است که در همواره در هیات رئیسه فدراسیون بوده است.

 آیا نیاز است بیمارستان تخصصی برای حوزه ورزش و ورزشکاران داشته باشیم یا دی کلینیک برپا کنیم، یا قسمتی از خدمات را در حوزه‌های دیگر خرید خدمت کنیم؟ آیا نیاز است کوریدوری تعریف کنیم که دارای تکنولوژی‌های روز دنیاست و علاوه بر ارائه خدمات گران قیمت، ورزشکاران در آن تمام خدمات توانبخشی، تغذیه و روانشناسی را یک جا به طور متمرکز دریافت کنند؟

 چنین مراکزی باید خرید خدمت، مدیریت، ارزشیابی و نظرسنجی شوند. گرچه تعداد ورزشکاران سازمان یافته ما قابل توجه است، اما  باید این آمار را بالاتر ببریم. زیرا افزایش پوشش جمعیتی ورزشکاران سازمان یافته که در چارچوب برنامه‌ریزی شده فعالیت می کنند، برای ارکان اصلی وزارت ورزش بسیار اهمیت دارد.

نکته دیگر در خصوص پوشش خدمات درمانی و فعالیت‌های این کمیته است. در گذشته، عضویت در کمیته خدمات درمانی تنها تا پایان سال اعتبار داشت و ایراداتی به این روش وارد بود و از طرفی جذابیت آن را کم میکرد. به طور مثال اگر ورزشکاری می خواست 28 اسفند ماه در مسابقه ای شرکت کند، هزینه ای ‌پرداخت می نمود و در تاریخ 29 اسفند اعتبار بیمه‌اش به اتمام می رسید. خوشبختانه این دغدغه را برطرف کردیم و بیمه‌ها یکساله شدند. یعنی از روزی که ورزشکار تحت پوشش قرار می‌گیرد، با پرداخت مبلغ بسیار کمی تا مدت یک سال به او خدمات ارائه می شود.

 این که می توانیم در این اوضاع اقتصادی ، غرامت‌های فوت و نقص عضو و درمان‌ها و جراحی‌های پرهزینه را تنها با حدود یک دلار تحت پوشش قرار دهیم، باعث غرور و افتخار است. حدود 25 سال پیش، رئیس کنفدراسیون آسیا می گفت "شما بیمه یک دلاری دارید و هیچ کجای دنیا چنین نیست" و افتخارآمیز است که هنوز هم چندان تغییری نکرده و نزدیک همان یک دلار است.

در بحث دوپینگ، هدف ما داشتن ورزش پاک، سالم و جوانمردانه است. در این حوزه هم با توجه به ارزبری و پرهزینه بودن، سیاستگذاری‌های خوبی در حوزه آموزش شده است. وظیفه فدراسیون پزشکی ورزشی، پشتیبانی از ورزش همگانی و قهرمانی است. اما ارکان مشخص است و ما باید بتوانیم از این ارکان استفاده و حمایت کنیم. در سیاستگذاری‌های کلان، باید از رکنی به نام هیات رئیسه استفاده شود تا تصمیم‌ گیری‌های مبتنی بر واقعیت‌ها و اطلاعاتی که وجود دارد را انجام دهیم . وزارت ورزش و فدراسیون‌های مختلف، دغدغه‌هایی دارند که مستقیم و غیرمستقیم به فدراسیون پزشکی ورزشی برمی‌گردد. هدف ما این است که این دغدغه‌ها و نگرانی ها را مرتفع کنیم تا آنها بتوانند به رسالت خود بپردازند و این مستلزم آن است که ارتباطات کاملا مشخص شود و تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیران و سیاستگذاران در جای خود قرار گیرند.

  فدراسیون پزشکی ورزشی تا چه حد توانسته است در جهت تحقق انتظارات جامعه ورزش گام بردارد؟

بالارفتن آمار پوشش کمیته خدمات درمانی و تعداد تقاضای بالا در سطح کشور برای کلاس‌های آموزشی که برگزار می‌شود، استفاده هایی که از گواهینامه‌های فدراسیون پزشکی ورزشی می شود چون اعتبار علمی دارد و ضریب نفوذ بالایی که فدراسیون دارد و نقطه تلاقی پزشکان و ورزشکاران است، بازدیدهای گسترده ای که از سایت کانال های خبررسانی فدراسیون می‌شود و محتواهایی که مورد توجه قرار می گیرد و تماس هایی که با مدیران فدراسیون گرفته می شود، همه نشان می دهد که خیلی خوب کار شده است.  با این حال بهتر است به آینده نگاه کنیم و ببینیم تا چه حد می‌توانیم با برنامه پیش برویم و مانع هدررفت منابع شویم؟ بهترین منابع و امکاناتی که داریم، زمان است. نباید فرصت سوزی کنیم. برنامه‌ها مشمول گذرماه‌ها و سال‌ها می‌شوند و ممکن است اهمیت و اولویت آنها جابه‌جا شود. دنیای امروز دنیای بهره‌وری است و هرکاری می‌کنیم، باید بهره‌وری و ارزش افزوده بیشتری داشته باشد.

  چه برنامه ها و اهدافی را در این زمینه در هیات رئیسه فدراسیون دنبال می کنید؟

در هیات رئیسه فدراسیون، در حال به روزرسانی مسیر و نقشه راه در بحث سیاستگذاری و تدوین امور هستیم . ارتقای مستمر کیفیت، از اهداف ماست و قطعا امروزمان باید بهتر از دیروز باشد. در هیات رئیسه، ما وارد اجرا نشدیم و در امور اجرایی دخالت نکردیم. تنها به عنوان یک رکن ناظر و سیاستگزار همراهی کردیم و به مسئولان فدراسیون یاری رساندیم تا بتوانند با فراغ بال و خاطری آزاد فعالیت کنند. موانعی را که از نظر قانونگذاری و شرایط وجود دارد، مرتفع کردیم تلاش کردیم تا بتوانیم برای فدراسیون کرسی‌های بین‌المللی بگیریم. در بسیاری از حوزه‌ها نداشتن جایگاه و کرسی‌های بین المللی باعث شده یا حقمان ضایع شود یا از علم روز عقب بمانیم. باید از تجربیات  منفی و مثبت گذشته بهره ببریم.  باید بتوانیم ابتدا هدفگذاری مناسب و منطقی و سپس پایش برنامه های اجرا شده را داشته باشیم، زیرا تا زمانی که هدفگذاری مناسبی نداشته باشیم، نمی‌توانیم پایشی انجام دهیم .

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.