شنبه ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۹:۵۳

دستورالعمل کشوری مقابله با کرونا (ویژه ورزش) منتشر شد

دستورعمل مقابله با کرونا

فدراسیون پزشکی ورزشی متمم دستورالعمل کشوری مقابله با کرونا (ویژه ورزش) را که به تأیید وزارت ورزش و جوانان و شورای معاونان معاونت بهداشت، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده را منتشر کرد

به منظور پیشگیری و کنترل همه گیری ویروس COVID 19  در محیط های ورزشی موارد زیر علاوه بر دستورالعمل کشوری ابلاغ میگردد. ضمناً باید همه دست اندرکاران ورزشی از جمله مربیان و مدیران ورزشی به صورت غیرحضوری در خصوص مقابله با ویروس کرونا آموزش لازم و اولیه را ببینند. در هر صورت اولویت با تبعیت از دستورالعمل های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهد بود.

الف- اعزام ها:

  1. از اعزام های غیرضروری پرهیز شود.
  2. در صورت اعزام به کشورهایی که شیوع COVID 19 در آنها محرز شده است، از پروتکل های فدراسیون جهانی مربوطه و استاندارد های بین المللی تبعیت گردد.
  3. در صورت بازگشت تیم های ورزشی یا ورزشکاران و دست اندرکاران از کشورهای مشکوک به شیوع  COVID 19، غربالگری و تب سنجی صورت گیرد. فدراسیون ورزشی مربوطه مکلف به انجام هماهنگی های لازم با فدراسیون پزشکی ورزشی در این زمینه خواهد بود.

ب- اردو ها:

  1. اردو های غیرضروری لغو شوند.
  2. تیم ها یا ورزشکاران کاندیدای کسب سهمیه المپیک در کشورهای دیگری که احتمال شیوع COVID 19 در آنها کمتر باشد، اردو داشته باشند.
  3. در اردوهای داخلی ضروری، ورزشکارانی که از شهرهای پرخطر (با شیوع بالای COVID 19) مراجعه می کنند مراحل غربالگری را سپری کنند و در صورت تماس با افراد آلوده حداقل 14 روز در قرنطینه باقی بمانند.
  4. در اردو ها، پوسترها و بنرهای آموزشی، تب سنج نوری (غیرتماسی)، مواد ضدعفونی کننده، ماسک، پرسشنامه های غربالگری و دستورالعمل های بهداشتی در دسترس باشند و حتماً یک نفر به عنوان رابط بهداشتی آموزش های لازم را دیده باشد.
  5. در هر فدراسیون ورزشی حداقل یک نفر رابط بهداشتی آموزش دیده از آخرین اطلاعات و دستورالعمل ها آگاهی داشته باشد و انتقال اطلاعات و اقدامات لازم را انجام دهد.

ج-مسابقات:

  1. کلیه مسابقات به غیر از رقابت های ضروری تا اطلاع ثانوی لغو شوند. تشخیص ضرورت مسابقات بر عهده فدراسیون ورزشی مربوطه بوده و باید به تأیید ستاد مقابله با کرونا برسد.
  2. کلیه مسابقات بدون تماشاچی برگزار گردد.
  3. در همه مسابقات ضروری اعم از برخوردی و غیربرخوردی ورزشکاران و دست اندرکاران قبل از شروع مسابقه غربالگری شوند و دمای بدن آنها با تب سنج نوری کنترل شود.
  4. مسابقات در محیط آبی و مسابقات برخوردی که در آنها امکان تماس مستقیم بین دو ورزشکار وجود دارد در صورت امکان به زمان دیگری موکول شوند.

د- تماشاچیان و شرکت کنندگان در همایش ها و کلاس های آموزشی:

  1. کلیه کلاس های آموزشی، کنگره ها و همایش ها تا اطلاع ثانوی لغو شود.
  2. در صورت ضرورت برگزاری تجمعات پس از اخذ مجوز از ستاد، رعایت فاصله 1.5 متری بین هر شرکت کننده، عدم تماس با سطوح مختلف (آسانسور، دستگیره و...) وجود مایع ضدعفونی کننده، پوسترهای آموزشی، کنترل شرکت کنندگان قبل از شرکت در تجمع و تب سنجی غیرتماسی لحاظ گردد.

ه- ورود بازیکن، مربی و مدرس از خارج از کشور:

  1. ورود بازیکن، مربی، مدرس و سایر دست اندرکاران ورزشی از کشورهایی که شیوع COVID 19 در آنها ثابت شده است تا اطلاع ثانوی ممنوع باشد.
  2. در صورت ضرورت ورود این افراد از سایر کشورها پس از اخذ مجوز از معاونت توسعه ورزش قهرمانی، غربالگری و تب سنجی در بدو ورود صورت پذیرد.

و- ورزش همگانی در رویدادهای خارج از سالن و فضای آزاد:

  1. مربیان و دست اندرکاران باید آموزش دیده و گواهی مربوطه را از ستاد مقابله با کرونا دریافت کنند.
  2. ورزشکاران در ورزش همگانی باید حداقل فاصله 1.5 متری با یکدیگر را رعایت کنند.
  3. وسایل و تجهیزات ورزشی مانند وسایل پارک ها برای استفاده هر فرد ضدعفونی شوند یا مورد استفاده قرار نگیرند.
  4. در همه اماکن ورزشی پوستر و بنر آموزشی نصب و در معرض دید همگان قرار گیرد.

ز- ورزش های داخل سالن ها و باشگاه ها:

  1. مربیان و دست اندرکاران باید آموزش دیده و گواهی مربوطه را از ستاد مقابله با کرونا دریافت کنند.
  2. دستگاه های ورزشی باید برای استفاده هر فرد و روزانه حداقل دوبار ضدعفونی شوند.
  3. کنترل مرتب توسط مدیر باشگاه برای وجود مواد ضدعفونی کننده، مواد شوینده در سرویس های بهداشتی و وجود پوسترها و بنرهای آموزشی و هشداردهنده صورت پذیرد.
  4. تهویه سالن ها به طور مرتب و بر اساس راهبردهای دستورالعمل کشوری کنترل شده و در صورت خرابی تا تعمیر و اصلاح آن، فعالیت ورزشی در باشگاه متوقف گردد.
  5. فاصله ایمن در ورزش همگانی داخل سالن با توجه به افزایش فعالیت تنفسی به حداقل دو متر بین هر ورزشکار افزایش یابد.
  6. کفپوش ها و تشک ها برای استفاده هر فرد و حداقل روزی دو بار تمیز و ضدعفونی شوند.
  7. هر ورزشکار حتی الامکان از تشکچه (مت) اختصاصی خود استفاده کند.
  8. دستگیره درب ها، آسانسور، کمدهای رختکن ها و کلیه سطوحی که در معرض تماس مستقیم مراجعین و ورزشکاران هستند به طور مرتب و حداقل روزی دو بار تمیز و ضدعفونی شوند.

این دستورالعمل در تاریخ 7 اسفند 1398 به عنوان متمم دستورالعمل کشوری در فدراسیون پزشکی ورزشی تدوین و تنظیم شده است و در صورت لزوم به روز رسانی خواهد شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.