سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴

ورزش و کرونا

کرونا ویروس
  • آیا ورزش در دوران شیوع ویروس کرونا بلامانع است؟

انجام تمرینات ورزشی در زمان شیوع کرونا ویروس در افراد سالم و بدون بیماری زمینه به شرط رعایت بهداشت فردی و پیروی از دستورالعمل های کشوری در خصوص سالن های ورزشی و باشگاه ها، بی خطر می باشد:

۱ .دستگاه های ورزشی باید برای استفاده هر فرد و روزانه حداقل دو بار ضدعفونی شوند.

۲ .تهویه سالن ها به طور مرتب و بر اساس راهبردهای دستورالعمل کشوری کنترل شده   باشد

۳ .فاصله ایمن در ورزش همگانی داخل سالن با توجه به افزایش فعالیت تنفسی به حداقل دو متر بین هر ورزشکار افزایش یابد.

۴ .کفپوش ها و تشک ها برای استفاده هر فرد و حداقل روزی دو بار تمیز و ضدعفونی شوند.

۵ .هر ورزشکار حتی االمکان از تشکچه) مت(اختصاصی خود استفاده کند.

۶ .دستگیره درب ها، آسانسور، کمد های رختکن ها و کلیه سطوحی که در معرض تماس مستقیم مراجعین و ورزشکاران هستند به طور مرتب و حداقل روزی دو بار تمیز و ضد عفونی شوند.

  • آیا افرادی که در حال حاضر مبتلا به عفونت ویروسی سیستم تنفسی مثل کرونا هستند می توانند ورزش کنند؟

در این زمینه، ورزشکاران مبتلا به بیماری ویروسی به دو گروه تقسیم شوند: افرادی که علائم آنها محدود به یک سیستم، معمولاً دستگاه تنفسی فوقانی است و دسته دوم افراد دارای علائم عمومی.

ورزشکار مبتلا به عفونت دستگاه تنفسی فوقانی که به صورت گلودرد خفیف، آبریزش بینی یا سردرد تظاهر می یابد و بدون تب است، اجازه انجام تمرینات ورزشی با شدت خفیف تا متوسط را دارد. ورزشکار می تواند فعالیت های ورزشی را با نیمی از شدت قبل و برای ۱۰ دقیقه آغاز کند. اگر علائم بدتر نشود، جلسه تمرینی می تواند درحد تحمل ادامه یابد و اصلاح برنامه تمرینی می تواند به صورت کاهش تمرینات بی هوازی یا استقامتی در طول دوره بیماری باشد.

در مطالعالت نشان داده شده است که انجام تمرینات ورزشی با این شدت درافرادی با آمادگی متوسط و فعال از لحاظ فعالیت فیزیکی، که دارای عفونت دستگاه تنفسی فوقانی هستند، باعث افزایش مدت یا شدت بیماری نمی شود.

- آن دسته از ورزشکاران با علائم سیستمیکی  مثل ضعف عمومی، خستگی بیش از حد، درد عضلانی، درجه حرارت بیش از ۳۸ درجه (۱۰۰ درجه فارنهایت) یا ضربان قلب در حال استراحت ۱۰ ضربان بالاتر از حد نرمال، باید تا هنگامی که علائم و نشانه های سیستمیک به حالت عادی برسد یا نزدیک شود، از انجام هرگونه فعالیت ورزشی حرفه ای و شرکت در مسابقه خودداری کنند و شروع مجدد فعالیت باید به تدریج و آهسته صورت گیرد. چرا که انجام ورزش شدید هنگام عفونت، با افزایش خطر گرمازدگی، سندرم خستگی بعد از عفونت ویروسی و میوکاردیت ویروسی همراه می باشد.

Reference:

۱. Brukner & Khan`s Clinical Sports Medicine

۲. Should, and how can, exercise be done during a coronavirus outbreak? An interview with Dr. Jeffrey A. Woods. J Sport Health Sci ۲۰۲۰.

دکتر ساناز کبیری

مسئول واحد بهداشت و ایمنی فدراسیون پزشکی ورزشی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.