چهارشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۱

ورزش در زمان شیوع کرونا

دستورعمل مقابله با کرونا

مترجم: دکتر فرشاد غزالیان/ رئیس کمیته توانبخشی فدراسیون پزشکی ورزشی

بیماری کرونا ویروس در حاضر به بحرانی درجهان تبدیل شده است. در سی ام ژانویه ۲۰۲۰، بهداشت جهانی کووید ۱۹ را یک تهدید برای سلامت جهانی به دلیل آماده نبودن بعضی کشورها در مواجهه با این ویروس معرفی کرده است. بنابراین برای جلوگیری از شیوع این ویروس، امکان دسترسی به مکان های عمومی مثل پارکها و باشگاه های ورزشی محدود شده است. بیشتر مردم جایی برای ورزش ندارند در نتیجه مردم می خواهند بدانند در طول شیوع و تعطیلی، چه راهکاری برای ورزش وجود دارد؟ در سال ۱۹۸۰ ایمونولوژی و ورزش رشته جدید در علم تمرین بود. در آن زمان اهمیت سیستم ایمنی در اندام های فعال وپات وفیزیولوژی آن و سازگاری آن در حین تمرینات ورزشی پررنگ شد.

هم آنفولانزا و هم ویروس کرونا باعث گسترش عفونت در سیستم تنفسی شده و موجب مرگ ومیر خصوصا در افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف می شود و در این خصوص هیچ مصونیتی این افراد در مقابله با این ویروس ندارند. در واقع تا زمانی که کووید ۱۹ نیامده بود آنفولانزا به مراتب خطرناک تر و بزرگتر بود ولی به علت شیوع سریع این ویروس و جدید بودن آن اطلاعات چندانی برای مقابله با آن وجود ندارد. هر ویروس جدیدی به دلیل ناشناخته بودن آن و ندانستن راه های مقابله با آن ترسناک است تا رفتار ویروس شناسایی شود و استراتژی مقابله با آن کشف شود.

شیوع یک بیماری نباید باعث شود که از فوائد تمرینات ورزشی غافل شویم به دلیل اینکه این ویروس در اطراف ماست، احتیاط موجب کاهش ریسک سرایت این ویروس می شود. اگر شما یک ورزشکار گروهی هستید شاید لازم باشد تمرینات با حریف خود که دارای علایم آشکار بیماری است را محدود کنید. زدن ماسک در طول تمرین ممکن است راهی برای کاهش انتشار بیماری باشد ولی آنچه بسیار مهم است که تمرینات با دستگاه های فیتنس یا درباشگاه ها مطمئن شوید که تجهیزات در قبل و بعد از استفاده از آن ضدعفونی شوند. در هنگام ورزش موثرترین راه شستشوی دست ها و صورت با آب و صابون به مدت ۲۰ ثانیه و ضدعفونی با مواد الکی ۶۰% می تواند مفید باشد.

مرکز کنترل بیماری های آمریکا می گوید این روش ها در مورد تمامی میکروب ها  موثر نیست. و راهی است برای پیشگیری از تمامی بیماری های ویروسی نه فقط در زمان شیوع و انتشار یک میکروب. پرهیز از تماس دست های آلوده با بینی و گردن در زمانی که امکان شستشو و ضدعفونی را ندارید، کمک کنننده است. در حال حاضر می دانیم که کرونا ویروس با تماس با دیگران به سرعت افزایش می یابد بویژه سرفه و عطسه به همین جهت حفظ فاصله حدود ۳ تا ۶ فوت باید رعایت فاصله صورت بگیرد. مدت ماندگاری این ویروس را نمی دانیم چقدر است.

برای افراد بی تحرک  شروع تمرینات ورزشی بی خطر است. برای افرادی که بیمار و ناخوش هستند تایید و مشاوره پزشکی لازم است خصوصا" در مورد افرادی که دارای مشکلات ارتوپدی و در سنین بالاهستند برای جلوگیری از شیوع بیماری توصیه های احتیاطی را در نظر بگیرند. هر عاملی که باعث احتمال افزایش تماس با فردآلوده و یا منجر به تحریک سیستم ایمنی شما شود باید ازآن پرهیز شود.

آبا برای کسانی که دچار کووید ۱۹ هستند باز هم ورزش توصیه می شود؟

اگر با سرفه خشک، درد بدن، کوتاه شدن تنفس، خستگی عمومی و گرفتگی و درد سینه وتب مواجه شدید باید دارو درمانی را آغاز کنید. به مدت ۲ تا ۳ هفته لازم است تا بدن درمقابل ویروس های عفونی ریکاوری را انجام دهد و لنفوسیتهای تی بتوانند سلولها را پاک سازی کنند. بعد از این زمان وقتی علائم از بین رفتند می توانید ورزش را ابتدا" با شدت کم و آهسته شروع کنید. حتی یک جلسه تمرین می تواند مفید باشد اما تمرینات منظم بسیار مفیدترهستند. تغییرات مولکولی و سلولی در همان چند ثانیه و چند دقیقه اول تمرین رخ می دهد. یک دوره تمرین ورزشی می تواند بدن را به سمت سلامتی هدایت نماید. محققان مغتقدند جلسات تمرینی پرشدت و طولانی مدت می تواند سیستم دفاعی بدن را تضعیف کند بنابراین پرهیز از انجام تمرینات پرشدت و استرس زا  می تواند گزینه خوبی باشد.

 بعضی محققین بر این باورند که تمرینات با شدت متوسط مناسب است اما کمپل و تومر معتقدند که تمرینات با شدت بالا نمی تواند سیستم ایمنی را به خطر بیندازد.

نظریه کمپل و تومر خیلی اختصاصی است و مناسب کسانی است که عادت به تمرینات با شدت بالا و طولانی دارند شواهد شایسته و مناسبی وجود دارد که این مطلب را برای عموم مردم رد می کند در افراد کم تحرک و یا بی تحرک انجام تمرینات شدید ایجاد عوارض می کند. مطالعات در این زمینه بسیار است. مطالعات منتشرشده متمرکز برتاثیرات تمرینات فشرده هوازی بر سیستم ایمنی می باشد. تمرینات استقامتی با شدت متوسط به مدت ۳۰ دقیقه در روز می تواند عملکرد سیستم ایمنی را بهبود ببخشد. مطالعات زیاد اخیر روی تاثیر تمرینات مقاومتی و HIIT  بر پارامترهای سیستم ایمنی صورت گرفته است. تحقیقی درسال ۲۰۰۷ در مورد نقش تمرینات تای چی و بیماری های واگیر در پروسه ۵ ماهه انجام شد و مشاهده شد که تمرینات تای چی برای بزرگسالانی که واکسیناسیون آنفوانزا انجام داده اند پاسخ های سیستم ایمنی را تحت تاثیر قرار می دهد و افزایش معناداری در پاسخ آنتی بادی ها نسبت به گروه کنترل صورت گرفته است. مقالات مروری دیگر هم تاثیر یوگا برجلوگیری از گسترش اجزای التهابی مفید را گزارش کرده اند.

برای دریافت متن اصلی این مقاله اینجا کلیک کنید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.