دوشنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۷

در دوران خود قرنطینگی چگونه ورزش کنیم؟

در دوران خود قرنطینگی چگونه ورزش کنیم؟

دکتر منصور روزدار از چگونگی ورزش کردن در دوران قرنطینگی خبر داد

 به گزارش دفتر استان خوزستان پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران به نقل از خبرگزاری ایسنا:رئیس هیات پزشکی ورزشی خوزستان با بیان این که شیوع ویروس کرونا نباید مانع از فعالیت ورزشی شود، گفت: یکی از راه‌های مناسب برای غلبه بر استرس ناشی از شیوع این ویروس، ورزش در منزل، آن هم در اتاق انفرادی است و تا حد امکان باید در منزل از ورزش‌های تجمعی دوری شود

منصور روزدار در گفت‌وگو با ایسنا، درباره ورزش در شرایط خود قرنطینگی فعلی به منظور پیشگیری از ابتلا به کروناویروس، اظهار کرد: همانطور که ورزش در تجمعات باعث می‌شود که امکان انتشار بیماری‌ها و ویروس ها همچون کروناویروس افزایش پیدا کند، ورزش به صورت انفرادی در یک محیط مناسب نیز با تقویت شرایط ایمنی بدن می‌تواند مقاومت بدن فرد را افزایش دهد. بنابراین به هیچ وجه نمی‌توان گفت که در چنین شرایطی باید ورزش را متوقف کرد، بلکه باید ورزش را با کنترل و در یک استاندارد ایمنی مناسب ادامه داد.

وی بیان کرد: در چنین شرایطی که مردم به دلیل شیوع کروناویروس باید در خانه‌ها بمانند، توصیه می شود که ورزش به صورت انفرادی و با تجهیزات ورزشی شخصی انجام شود و این نکته نیز باید مدنظر باشد که فرد پیش از استفاده از وسایل، آن ها را مدام ضدعفونی و گندزدایی کند و پس از ورزش هم چنین کاری صورت بگیرد. نکته مهم دیگر استفاده از وسایل بهداشتی شخصی و همچنین شستشوی دست‌ها قبل از ورزش و پس از ورزش است.

رئیس هیات پزشکی ورزشی خوزستان گفت: ورزش مناسب در شرایطی همچون شرایط فعلی که باید در خانه ماند، نه‌تنها برای بهبود شرایط ایمنی بدن، بلکه برای بهبود شرایط قلبی عروقی، کاهش وزن، بهبود سیستم‌های ریوی و همچنین سلامت روان نیاز است. همانطور که می‌دانید بیماری‌ها، استرس زیادی را بر جامعه وارد می‌کنند و یکی از راه‌های مقابله با استرس، انجام ورزش مناسب است.

وی ادامه داد: یکی از راه‌های مناسب برای غلبه بر این استرس، ورزش در منزل، آن هم در اتاق انفرادی است و تا حد امکان باید در منزل نیز از ورزش‌های تجمعی دوری شود. پس ویروس کرونا نباید مانع از فعالیت ورزشی شود و فرد می‌تواند فعالیت ورزش انفرادی و سبک را در همان خانه برای سلامت خود انجام دهد. همچنین طرح ورزش در خانه یا ورزش عاری از کرونا یا ورزش ایمن در خانه، از طریق فدراسیون پزشکی ورزشی در حال پیگیری است و استانداردهای آن که شامل چه ورزش‌هایی و با چه شدت و شرایطی باشد، در حال تهیه شدن و قرار دادن در اختیار مردم است.

روزدار خاطر نشان کرد: برای آن ورزشکارانی که باید خود را برای حضور در مسابقات ملی آماده کنند، خود دولت اردوهایی را به صورت قرنطینه برگزار می‌کند تا امنیت ورزشکاران حفظ شود و چکاپ لازم نیز صورت می‌گیرد ولی برخی ورزش‌ها جنبه ملی و فراملی ندارند و همین که فرد تنها خود را در حالت آمادگی قرار دهد، کافی است. بازهم تاکید می کنم در شرایط فعلی باید از ورزش گروهی پرهیز شود زیرا اگر در باشگاه ورزشی، یک فرد مبتلا به ویروس کرونا وجود داشته باشد، ممکن است ۵۰ نفر ظرف مدت یک ساعت به آن مبتلا شوند. تجمع مهم‌ترین عامل بروز خطر کرونا است و تا زمانی که بتوانیم شرایط پیک بیماری را کنترل کنیم، بهتر است که برگزاری مسابقات و تجمعات ورزشی لغو شوند.

وی بیان کرد: در هر صورت کروناویروس نیز یک دوره‌ دارد و با تحقیقاتی که در حال انجام است، خود این ویروس انواع مختلف دارد و گروه به گروه ضعیف‌تر می‌شود و انتظار داریم با گرم شدن هوا به ویژه در استان خوزستان، شاهد فروکش این ویروس باشیم. معتقدم با رعایت بهداشت می‌توانیم پیشگیری خوبی داشته باشیم و باعث کاهش افراد مبتلا به کروناویروس شویم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.