دوشنبه ۲۷ مرداد ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۴

اهمیت تغذیه و رژیم ورزشکاران در زمان شیوع COVID-19

اهمیت تغذیه

ترس از اضافه وزن به خاطر شیوع کرونا و تعطیلی باشگاه های ورزشی باعث شده تا برخی ورزشکاران اقدام به حذف وعده‌های غذایی کنند و این یک کار غلط است زیرا به جای حذف باید حجم وعده غذایی کم شود.

ترس از اضافه وزن به خاطر شیوع کرونا و تعطیلی باشگاه های ورزشی باعث شده تا برخی ورزشکاران اقدام به حذف وعده‌های غذایی کنند و این یک کار غلط است زیرا به جای حذف باید حجم وعده غذایی کم شود.

نخستین راه پیشگیری از شیوع و گسترش ویروس کرونا رعایت اصول بهداشتی است که تاکید بسیار جدی بر این قضیه از طریق ستاد مدیریت کرونا شده است، اما این روش به تنهایی کافی نیست بلکه ورزشکاران به مانند سایر اقشار جامعه می‌توانند با تغذیه مناسب و مصرف ویتامین‌ها ایمنی بدن را بالا ببرند. پس برای پیشگیری از کرونا در کنار رعایت مسائل بهداشتی باید تغذیه مناسب نیز در دستور کار قرار گیرد.

تغذیه ورزشکاران در این دوران بستگی به مدت زمان ورزش دارد. با توجه به تعطیلی باشگاه‌ها و ورزش کردن احتمال دارد افراد دچار اضافه وزن شوند باید رژیم غذایی متناسب با تمرین داشته باشند. اما در این زمان برخی ورزشکاران ممکن است یک سری کارها را انجام داده که برای سلامتی آنها مضر باشد. یکی از این کارها حذف برخی از وعده‌های غذایی است که یک ایده غلط به شمار می‌رود زیرا وعده‌های غذایی باید به طور مرتب مصرف شود. اگر ورزشکاران در زمان تعطیلی تمرینات به دنبال پیشگیری از اضافه وزن‌هستند به جای حذف وعده غذایی باید میزان حجم غذا را کم کنند. همچنین ورزشکاران اگر می‌خواهند تغذیه سالم داشته باشند بهتری است که غذای خانگی مصرف کنند و از مصرف غذای بیرون و سرخ‌کردنی ها بپرهیزند.

با توجه به اینکه ورزشکاران به علت تمرینات منظم و مکرر بیشتر در معرض آسیب های سلولی احتمالی قرار دارند، توصیه می شود که از ترکیبات آنتی اکسیدان در برنامه غذایی روزانه خود بیشتر استفاده نمایند. مصرف روزانه سبزی و سالاد با آبلیمو ترش و یا آب نارنج تازه، مصرف پیاز و سیر خام همراه با غذا به دلیل داشتن ویتامین c و سایر ترکیبات فنولی باعث افزایش مقاومت بدن و افزایش سطح ایمنی سلولی می‌شود. از سوی دیگر ترکیباتی که حاوی ویتامین A و یا پیش سازهای آن می باشند مثل هویج و کدوحلوایی ایمنی ورزشکاران را تقویت میکند.

جایگاه مواد پروتئینی در رژیم ورزشکاران همیشه دارای اهمیت ویژه بوده است و بر عملکرد ورزشی ایشان بسیار تاثیر دارد. از سوی دیگر مصرف پروتئین ضمن حفظ عضلات ورزشکاران باعث تقویت سیستم ایمنی ایشان می شود. به همین جهت توصیه مصرف روزانه پروتئین در ورزشکاران به میزان کافی با توجه به سن، جنس و نوع فعالیت ورزشی بسیار مهم است و توصیه می شود حتما کلیه منایع پروتئینی مانند انواع گوشت‌ها، حبوبات و تخم‌مرغ کاملا پخته مصرف شوند و از مصرف سفیده خام تخم‌مرغ و یا تخم‌مرغ عسلی و یا گوشت‌های کبابی که کاملا پخته نمی شوند و حرارت به قسمتهای میانی گوشت به طور کامل نمی‌رسد؛ جداً پرهیز نمایند.

در خصوص نحوه تهیه و مکان صرف غذا و میان وعده در ورزشکاران ، لازم است از مصرف غذا، مایعات و نوشیدنی ها در مکان‌های نامطمئن خودداری گردد و کلیه ظروف مورد استفاده به صورت شخصی و یا یکبار مصرف در نظر گرفته شود.

با توجه به اینکه کمبود دریافت غذایی و ویتامین های C,D,E   احتمال ابتلا به بیماریهای مختلف از جمله بیماری‌های تنفسی و کرونا را افزایش میدهد و معمولا ورزشکاران مکمل های غذایی و ورزشی متنوعی را استفاده می کنند، توصیه می شود برای پیشگیری از تداخلات دارویی حتما با پزشک تیم و یا کارشناس تغذیه مشورت گردد. به عنوان مثال افزایش دریافت مکمل روی یا کلسیم ضمن کاهش جذب آهن احتمال کم خونی را در ورزشکار افزایش می دهد و علاوه بر تاثیر بر عملکرد ورزشی، سیستم ایمنی ایشان را ضعیف می کند.

و در آخر یادمان باشد که بهترین راه مراقبت از خود و خانواده : ماندن در خانه است.

#در_خانه_بمانیم

فرید اردیخانی مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان کرمانشاه

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.