پنجشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۹

دکتر فاوچی، محقق برجسته:

هیچ کس در برابر کرونا ایمن نیست

دکتر فاوچی محقق
دکتر آنتونی فاوچی،ایمونولوژیست و متخصص بیماری های عفونی. آمریکایی ایتالیایی الاصل و کسی که از ورژن هشت تا ۲۴  کتاب هاریسون- پرتیراژترین کتاب طب- سر ویراستار بوده است در مصاحبه ای به بیان دیدگاه خود در باره کرونا پرداخته است.
با این توضیح که دکتر فاوچی سال ها در زمینه بیماری هایی نظیر ایدز، زیکا و سارس تحقیق کرده است، متن مصاحبه او را که توسط دکتر لاله حاکمی متخصص داخلی و نایب رییس بانوان فدراسیون پزشکی ورزشی ترجمه شده است، می خوانید.

- دکتر فاوچی، بسیار متشکرم که در برنامه فاصله گذاری اجتماعی روزانه به ما ملحق شدید. حالتان خوب است؟

-خوبم. متشکرم.

- شما متخصص بیماری های عفونی هستید و به ۶ رئیس جمهور در خصوص بیماری های  سارس، ابولا، HIV و زیکا مشاوره داده اید. لطفا بفرمایید چه چیز کروناویروس را تا این حد متفاوت کرده است؟

- باید بگویم این ویروس با بقیه تفاوت بسیاری دارد.   مردم طی این سال ها بارها از من سوال کرده اند چه چیزی مرا در مورد بیماری های عفونی نوظهور بیشتر از همه نگران می کند؟ و پاسخ من این است: یک بیماری با انتقال از راه تنفسی که به سهولت از یک فرد به فرد دیگر انتشار می یابد و میزان موربیدیته (بیماریزایی) و مورتالیته (مرگ و میر) آن زیاد است.   متاسفانه این وحشتناک ترین کابوسی است که می تواند وجود داشته باشد.   بیماری های دیگری نیز وجود دارند. ابولا ترسناک بود، اما انتقال ابولا فقط وقتی صورت می گیرد که شما تماس بسیار نزدیک با فردی که به شدت بیمار است داشته باشید. بیماری جدید در بعضی جوانب شبیه آنفلوآنزاست. اما از منظری دیگر بسیار تفاوت دارد. این ویروس  به راحتی انتشار می یابد. به طوری که حتی وقتی شخص علامت ندارد هم می تواند ویروس را انتشار دهد.

بخش دیگری که آن را بسیار متفاوت تر از همه مواردی که قبلاً با آن مواجه بودیم می کند، این است که اگر شما به مرگ و میر آنفلوآنزای فصلی نگاه کنید که در همه فصول من و شما از آن عبور می کنیم، مرگ و میر تقریباً یک دهم درصد و البته زیاد است و ما به این مقدار بیماریزایی و مرگ و میر عادت کرده ایم. اما مورتالیته بیماری جدید، تقریباً ده برابر آن و حداقل یک درصد است. بنابراین نه تنها به آسانی انتشار می یابد، بلکه می تواند در برخی موارد در زیرگروه هایی از جامعه که از نظر دموگرافیک متفاوت هستند، ویرانگر باشد. مثل سالمندان یا افرادی که بیماری های زمینه ای، بیماری قلبی، بیماری ریوی و دیابت دارند که می تواند برای این افراد بسیار جدی با مرگ و میر بالا باشد.

- اجازه دهید به طور مختصر در مورد اطلاعاتی که حول کرونا وجود دارد صحبت کنیم. من فکر می کنم بسیاری از افراد گیج شده اند و ایده های متناقض زیادی وجود دارد و حدس می زنم یکی از پیامدهای ناخوشایند فضاهای مجازی و اینترنت این است که هر فردی خود را متخصص می داند و  البته دیدگاه خود را دارد. من می دانم که اینها برای شما بسیار بدیهی و پیش پا افتاده است. اما فقط به منظور کمک به همه افراد تا در یک راستا قرار بگیرند، بفرمایید ما چگونه به بیماری کرونا مبتلا می شویم؟ محل هایی که باید در مورد آن دقت نظر داشته باشیم چیست؟ ما می دانیم که انتقال انسان به انسان دارد و اغلب مردم این را می دانند اما من افراد بسیاری را می شناسم که در مورد خرید از سوپرمارکت ها نگرانند یا هنگام خرید اینترنتی هم از دریافت بسته ها واهمه دارند. آیا افراد باید بسته ها و خریدها را به خوبی ضدعفونی کنند یا به طور مثال پس از ورود به آسانسور وقتی شخص دیگری آنجا بوده، آیا ممکن است ویروس کرونا در آنجا باقی مانده باشد؟ به عنوان یک فرد عادی در مقابل این ویروس چگونه باید از خود مراقبت کنیم؟

- بله در همه این موارد احتمال خطر وجود دارد. اما شایع ترین موردی که وجود دارد و شما باید به آن دقت کنید، عطسه و سرفه فرد بیمار است. این افراد باید از حضور در جامعه پرهیز کنند زیرا بیماری می تواند از طریق قطرات تنفسی یا از طریق آنچه اصطلاحاً آئروسل نامیده می شود، گسترش یابد. آئروسل به این مفهوم است که قطره تنفسی بلافاصله پایین نمی افتد و مدتی در هوا معلق می ماند.

 مساله بسیار مهم دیگر، دست دادن است. افراد به طور عادی ممکن است دستشان را جلوی دهانشان بگیرند و صدای خود را صاف یا سرفه کنند. سپس دست می دهند یا دستگیره در را باز می کنند. شما نباید در مورد تمیز کردن همه چیز که نزدیکتان است، وسواسی باشید. اما به هرحال ویروس می تواند حداقل چند ساعت روی سطوح بی جان مثل استیل یا پلاستیک باقی بماند.

 اگر واقعاً می خواهید علاوه بر فاصله گذاری اجتماعی ( ۲ متر فاصله از دیگران) مراقب باشید، با هیچکس دست ندهید و دست هایتان را زود به زود بشویید. زیرا ممکن است سهواً جسمی را لمس کرده باشید.

 توجه داشته باشید لزومی ندارد به طور وسواس گونه بسته هایی که از بیرون به منزل وارد می شوند را تمیز کنید. زیرا  ویروس روی این گونه سطوح مدت بسیار کوتاهی باقی می ماند.

برخی افراد هم می پرسند آیا می توانند بسته بندی ای را از فروشگاه تهیه کنند که رویش نوشته ساخت چین؟ این مورد جای نگرانی ندارد. مساله مهم، شست و شوی دست هاست.

-              کمی هم درباره مورتالیته بیماری و این که برخی افراد برداشت اشتباه کرده اند، صحبت کنیم. ما می دانیم در افرادی که مسن تر هستند و بیماری زمینه ای ریوی دارند، احتمال مرگ و میر بیشتر است. اما متاسفانه اغلب تصور می شود  جوانان ایمن هستند و از کروناویروس بیمار نمی شوند.

-              مطمئناً جوانان هم به طور کامل در امان نیستند. طی این مدت مشاهده شده جوانانی با بیماری زمینه ای نیز مبتلا شده اند. یا مواردی بوده که افراد جوان ۳۰ یا ۴۰ ساله، بستری شده و به مراقبت های ویژه نیاز پیدا کرده اند.

گرچه همچنان درصد قابل توجه افراد بیمار، سالمندان با بیماری های زمینه ای هستند، اما هرازگاه یک فرد جوان بیمار می شود. اگر فکر می کنید کاملاً ایمن هستید، نادرست است.

مساله مهم دیگر این که گرچه شما ممکن است بیماری شدید نگیرید، اما امکان دارد آلوده شوید و علائم بسیار مختصری نشان دهید یا حتی بیماری در شما بدون علامت باشد، اما می توانید فرد دیگری را آلوده کنید که مستعد است و خدای نکرده جانش را از دست بدهد. یک مثال روشن این است: شما جوان و سالمید. به دیدن مادربزرگ و پدربزرگ یا عموی بیمارتان می روید و آنها را آلوده می کنید. بنابراین شما مسوولیت دارید که نه فقط از خودتان، بلکه از افراد دیگر نیز محافظت کنید.

- در مورد این ویروس همه سعی دارند  راهی برای خوددرمانی پیدا کنند. مثلا از طریق اینترنت یا پیشنهاد دیگران، ملغمه ای از داروهای متعدد تهیه می کنند. به طور مثال شنیده ام  از داروهای مالاریا و  کلروکین استفاده می شود. شما به عنوان یک متخصص پیشرو، مهم ترین هشداری که می خواهید در مورد خوددرمانی به جامعه بدهید چیست و آیا هنوز درمان آن محقق نشده است؟

- تاکنون که درمان قطعی برای بیماری کروناویروس پیدا نشده است. فقط چند مطالعه تجربی انجام شده که محققان سعی کرده اند با کارآزمایی های کنترل شده پاسخ بگیرند که چه چیزی موثر است و چه چیزی تاثیری ندارد؟ چه چیزی خطرناک است و چه چیزی خطر ندارد؟

داروهایی هستند که برای دیگر بیماری ها مورد تایید قرار گرفته اند. مثل هیدروکسی کلروکین برای مالاریا و… اما واقعاً اثربخشی آن در این بیماری ثابت نشده و حتی ممکن است در برخی موارد موجب مسمومیت شود.   با این حال مردم مشتاقند دارویی را حتی اگر اثر مثبتش در این بیماری اثبات نشده باشد دریافت کنند، فقط به این امید که ممکن است کمکشان کند.  

قطعاً هیچکس نمی خواهد داروخانه ها را از دارو خالی کند در حالی که برخی بیماران واقعاً به آن نیاز دارند و از سوی دیگر ممکن است خوردن یک دارو به طور سرخود، مسمومیت به همراه داشته باشد.

بهتر است امیدوار باشیم محققان هرچه سریع تر در کشف داروی کرونا به نتیجه برسند. در آن صورت دارو به سرعت در اختیار همه افراد قرار خواهد گرفت.

- آقای دکتر بحث زمان در مورد همه گیری کرونا بسیار مورد توجه همه است و البته سوال های بسیاری را نیز در ذهن تمام ملت ها ایجاد کرده است. آیا زمان دقیقی وجود دارد که لازم باشد افراد از یکدیگر دور باشند تا کروناویروس خاتمه یابد و  اگر مردم در این مدت کاملاً قرنطینه نشوند، دوباره این زمان به عقب برمی‌گردد و چرخه ادامه پیدا می کند؟

- برخی مردم با خود می گویند ۲ هفته طول می کشد و بعد از آن همه چیز درست می شود. این موضوع به کینتیک همه گیری وابسته است. نیویورک را در نظربگیرید که در حال حاضر به شدت درگیر بیماری شده است و کینتیک همه گیری در حال بالا رفتن است. شما نمی توانید پیش بینی کنید چه موقع این نمودار شروع به پایین آمدن می کند. به طور کلی اگر به تاریخچه بیماری در کشورهایی که کل چرخه را طی کرده اند نگاه کنید، در چین تقریباً حدود ۸ هفته بین بالارفتن و پایین آمدن نمودار طول کشیده است. در کره نیز به همین منوال طی شد. اما اگر به هر یک از کشورها نگاه کنید، قضیه نسبت به کشور بزرگی مثل ایالات متحده که تقریباً مثل چند کشور کوچک است، تفاوت دارد. مثلاً خود نیویورک ممکن است یک کشور کوچک در نظر گرفته شود و کالیفرنیا یک کشور دیگر. بنابراین قابل پیش بینی نیست که چه موقع این سیکل بازمی گردد.

- آیا شهر نیویورک واقعاً بیشتر درگیر شده یا انجام تست در نیویورک موجب شده عدد بالا نشان داده شود؟ آیا احتمالاً با این مشکل در سراسر آمریکا مواجه خواهیم شد؟

- مطمئناً نیویورک مبتلای بیشتری داشته است. به سبب ماهیت، جمعیت و تراکم شهر. وقتی شهری در ابتدای همه گیری است، تعداد زیادی مبتلایان از بقیه کشورها واردش شده اند. چین اولین کشوری بود که درگیر شد و سپس نیویورک، چراکه این شهر جاذبه گردشگری ایالات متحده است و  مسافران زیادی واردش شده اند بدون این که از بیماری شان خبر داشته باشیم. هیچکس هیچ اشتباهی نکرده است. نیویورک یک شهر بزرگ محسوب می شود و به همین علت سخت مبتلا شده است.

- سوال دیگر در مورد ابتلای مجدد و مصونیت است. افرادی  که آلوده شده، بیمار شده  و در حال حاضر علامتی ندارند. تعداد این افراد در سراسر دنیا رو به  افزایش است. آیا ابتلا به کرونا و بهبودی پس از آن به این معنی است که فرد نسبت به بیماری مصون شده است یا خطر ابتلای مجدد وجود دارد؟

- فعلا هیچکس پاسخ این سوال را نمی داند. زیرا هنوز فرصت نشده روی این مساله مطالعه شود. اما من تقریباً معتقدم که مثل بقیه ویروس های مشابهی که می شناسیم، وقتی فرد آلوده بهبودی حاصل می کند و بدنش از ویروس پاک می شود، نسبت به عفونت مجدد مصونیت پیدا خواهد کرد. این اصلاً قطعی نیست اما من می خواهم بگویم تصورم این است افرادی که بهبود می یابند، در مقابل عفونت مجدد، ایمنی خواهند داشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.