دوشنبه ۱۸ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱

اهمیت سرسختی روانی در طول شیوع بیماری های واگیردار

روانشناسی ورزشی - چهار محال وبختیاری

سلامت روان، یک نیاز اساسی و برای بهبود کیفیت زندگی انسان امری حیاتی است و بی شک نقش مهمی در تضمین پویایی و کارآمدی هر جامعه دارد و با ویژگی های توانمند ساز درونی یا منابع درونی قدرت، ارتباط دارد. برخورداری از این منابع درونی توانایی فرد را با وجود شرایط ناگوار، پیشامدهای منفی، برای رشد سازگارانه افزایش می دهد تا سلامت روانی خود را حفظ نماید.

سلامت روان، یکی از مولفه های مهم بهداشت عمومی است و بهداشت روان، توانایی برقراری توازن در زندگی و مقاومت در برابر مشکلات است. در این میان ورزش نقش مهمی در سلامت روان دارد. سرسختی روانی و تاب آوری از جمله متغیرهایی هستند که می توانند تنیدگی ها و آثار نامطلوب زندگی و رخدادهای آن را تعدیل نماید.

 انسان ها از نظر توان درونی، انعطاف پذیری و تحمل در برابر مشکلات متفاوت اند. تاب آوری، یک فرایند، توانایی، یا پیامد سازگاری موفقیت آمیز با شرایط تهدید کننده است به عبارتی سازگاری مثبت در واکنش به شرایط ناگوار زندگی و نوعی ترمیم خود با پیامدهای مثبت هیجانی، عاطفی و شناختی است (بطور خلاصه سازگاری موفق با شرایط ناگوار). سرسختی از چهار مولفه ی اصلی تشکیل شده است : تعهد، کنترل، مبارزه طلبی و اعتماد به نفس. سرسختی روانی یک تلاش آگاهانه برای آموزش مهارتهای ذهنی خاص است مانند تعیین هدف، آرامش، تمرکز.

برای اینکه به عنوان ورزشکار بتوانید سرسختی روانی خود را افزایش دهید باید از برنامه های ذهنی استفاده کنید تا در هر شرایطی اعم از شکست در یک مسابقه تا آسیب جسمی و یا بیماریهای خاص و شرایط ویژه مانند همه گیری یک بیماری مانند کرونا، بتوانید سرسختی روانی خود را حفظ نمایید.

  1. توانایی هایتان را برای دستیابی به اهداف خود باور کنید. اعتماد به نفس و برخورداری از سرسختی روانی کلید موفقیت شما به عنوان ورزشکار است. هرگز جملات منفی را با خود تکرار نکنید و به جای آن، به خود انرژی مثبت بدهید و سخنان دلگرم کننده بزنید.
  2. در شرایط موجود به جای پاداش های خارجی بر انگیزه های درونی تمرکز نمایید. تمامی ورزشکاران دارای سرسختی روانی بر روی پاداش هایی که ممکن است در پایان یک چالش در انتظار آنها باشد، تمرکز نمی کنند. در عوض، آنها به این دلیل بر چالش هایشان غلبه می کنند که این امر سبب رضایت خاطرشان می شود.
  3. اجازه ندهید شرایط بد و نامناسب شما را پایین بکشد. ورزشکاران دارای سرسختی روانی در زمان مواجهه با سختی ها تمایل به عقب نشینی ندارند. بنابراین شما هم به جای اینکه دلسرد شوید، عزم خود را جزم کنید تا با غلبه بر سختی ها به موفقیت دست یابید. با توجه به شرایط موجود به دنبال راه های جدیدی برای مدیریت استرس باشید.
  4. خودتان را هدایت کنید. اجازه ندهید تا شرایط برای شما تصمیم بگیرد بلکه راهتان را خودتان تعیین کنید. حتی در شرایطی که امکان تمرین و ورزش مستمر برای شما وجود ندارد. با تعیین اهداف و مشخص کردن راههای دستیابی به اهداف تان، سرسختی روانی تان را حفظ کنید و با نگرش مثبت اهداف خود را دنبال کنید.
  5. تمرکزتان را حفظ کنید. به خاطر داشته باشید که برای تنظیم اهداف خود نیازی به حمایت ندارید و تنها کافی است چیزهای دیگری را که تمرکزتان را از بین می برند نادیده بگیرید.
  6. کنترل خود را حفظ کنید. به عنوان یک ورزشکار، یادتان باشد افراد دارای سرسختی روانی خود را ناظر مستقیم بر سرنوشتشان میدانند.

یادمان باشد انسان توانایی فوق العاده ای در سازگاری با شرایط را دارد. به شرط آنکه با افکار منفی خودش را منفعل و ناامید نکند. پس مراقب افکار منفی و ناامید کننده خود باشید. شرایط ناشناخته را برای خودتان تبدیل به فاجعه نکنید. و از این روزها یک هدف و معنای جدید برای زندگی ورزشی تان انتخاب کنید.

دکتر لاله سامع/ رئیس کمیته روانشناسی فدراسیون پزشکی ورزشی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.