دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۳:۵۷

دکتر خلیلیان در گفت وگو با فوتبال برتر:

تیم های لیگ حداقل سه هفته فرصت تمرین خواهند داشت

مهرزاد خلیلیان

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی پزشکی ورزشی ایران، بخش هایی از گفت وگوی دکتر مهرزاد خلیلیان سرپرست فدراسیون پزشکی ورزشی با برنامه تلویزونی فوتبال برتر به این شرح است:

* لطفاً آخرین خبرها را به اطلاع بینندگان برسانید.

 تشویق بازیکنان به صبوری و تاب‌آوری نکته‌ای است که سازمان بهداشت جهانی بسیار به آن تاکید کرده است. همه درک می کنند این گونه نیست که ما بتوانیم به سادگی و راحتی بگوییم در این تاریخ تمرینات آغاز یا مسابقات برگزار می شود. در چهاردهمین جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا که امروز در فدراسیون پزشکی ورزشی برگزار شد، نمایندگان وزارت ورزش، نمایندگان کمیته ملی المپیک و نمایندگان وزارت بهداشت و درمان هم حضور داشتند و هنگام جلسه نیز شخص آقای وزیر تماس گرفتند و پیگیر نتایج   بودند و آخرین نقطه نظرات را جویا شدند. در پایان ما به این جمع‌بندی رسیدیم که حداقل تا ۱۰ اردیبهشت هیچ کاری نمی‌توان کرد و باید با همین سیستم کمک به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا پیش برویم تا  زمانی که تعداد ورودی به بیمارستان ها به حداقل  و خروجی ها به حداکثر برسد. لذا ابتدا باید تلاش کنیم جلوی طغیان ویروس کرونا را بگیریم و بعد تصمیم بگیریم. در شرایطی نیستیم که بخواهیم با سرعت و شتاب زدگی تصمیم‌گیری کنیم و سلامت ورزشکارانمان را به خطر بیندازیم.

تصور کنید اگر خدای نکرده یکی از ورزشکاران لیگ برتر دچار بیماری می شد، آن وقت هیچ کس نمی توانست خود را ببخشد. مسلماً اولویت ما سلامت ورزشکاران است و پس از آن شور و شوق حضور در باشگاه ها و برگزاری مسابقات کل رشته های ورزشی به خصوص فوتبال.

امروز نیز مانند تمام این روزها، تماس های متعددی  از باشگاه‌های مختلف داشتیم که می خواستند بدانند شرایط به چه صورت پیش می رود. ما به آنها اطمینان می دهیم وزارت ورزش به فکر بخش خصوصی است و مشغول فعالیت، رایزنی و کسب امکانات برای آنهاست. اما در خصوص فوتبال که برای همه اهالی ورزش مهم است و دوستداران بسیاری دارد، خواهش می کنم همچنان صبوری کنند و تمرینات انفرادی شان را از بدنسازی گرفته تا غیره، تحت نظر با ویدئو کال انجام دهند. حتی با بازیکنان خارجی شان هم هماهنگی کنند تا بدنشان آماده بماند. لذا ما به باشگاه ها هم اطمینان می دهیم تمام تلاش ستاد در جهت منافع باشگاه هاست.

* قطعاً نظر همه اهالی فوتبال، مدیران عامل، بازیکنان و مربیان این است که نباید هیچ فشاری روی شما و همکارانتان در ستاد ملی مبارزه با کرونا انجام شود تا تصمیم عجولانه ای نگیرید. رسانه‌ها هم باید کمک کنند ستاد با آرامش و تحت شرایط تخصصی تصمیمات خود را بگیرد تا لیگ در کمال سلامت و آرامش برگزار شود و حتی یک نفر هم دچار مشکل نشود. تعویق بیست روزه  یا یک ماهه هیچ اشکالی ندارد.

_ درست است. در خصوص چگونگی برنامه ریزی هم باید اعلام کنم زمانی مسابقات انجام می‌شود که از قبل به باشگاه‌ها سه تا چهار هفته فرصت برای تمرین داده شده باشد. همکاران ما در فدراسیون فوتبال آقای نبی(دبیرکل فدراسیون فوتبال) و حتی خود وزارت ورزش آقای علی نژاد، از نزدیک همه مسائل را رصد می‌کنند و در جریان امور هستند. این بحث، اصلاً بحث ساده ای نیست. کاملا حرفه‌ای است و در این شرایط استراتژیک فوتبالی نمی‌شود از آن ساده گذشت. ده ها جلسه و نفرساعت روی این موضوع کار شده است، الگوهای مختلف از کشورهای دیگر بررسی شده و روی آنها مطالعه صورت می گیرد. شرایط بهداشتی کشورمان بررسی می‌شود و ستاد ملی مبارزه با کرونا تمام تصمیماتش با کشورهای دیگر دنیا هماهنگ است و تمام جزئیات را می سنجد. پس اولویت این است که با حفظ و رعایت قوانین و توصیه ها هم به فکر سلامت خودمان باشیم هم باری از روی دوش کادر درمان برداریم و مطمئن باشیم روزهای خوب به زودی خواهند آمد.

آقای دکتر فرمودید طبق برنامه ریزی و رایزنی ها، فضاهای ورزشی به شکل پلکانی باز خواهد شد. سوال این که قطعاً با فرصتی که شما تعیین کردید، این که ۴ هفته به باشگاه ها زمان بدهید و با احتساب این که گفتید  تا ۱۰ اردیبهشت هم قطعاً تمرینات شروع نخواهد شد، پس در خوشبینانه ترین حالت از هفته دوم خرداد باشگاه ها به صورت پلکانی یعنی اول بدون تماشاچی برگزاری مسابقات را آغاز خواهد کرد. درست است؟

_ البته در خوشبینانه‌ترین حالت همین طور خواهد بود، شاید. ما اطلاعات لازم را داریم. گرچه مثلاً لیگ آلمان در کل دنیا متفاوت است. هم تست ها و هم سیستم سلامت شان و هم شرایط رسیدگی‌ها آنها متفاوت است. مهم‌ترین مسئولیت ما این است فضایی را فراهم کنیم و زمانی مسابقات را شروع کنیم که همه در نهایت صحت و سلامت باشند. AFC  هم برای ما مرجع خوب و مهمی است و ما هم منتظر بهترین شرایط هستیم و با استفاده از الگوها بهترین تصمیم را خواهیم گرفت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.