چهارشنبه ۲۷ فروردین ۱۳۹۹ - ۲۳:۲۵

فاصله گذاری اجتماعی در فعالیت های ورزشی

فاصله گذاری در ورزش
 فاصله ایمن هنگام پیاده روی، دویدن یا دوچرخه سواری در زمان پاندمی کووید ۱۹ چه میزان است؟
 این روزها مدام تاکید می شود در وضعیت ثابت، فاصله یک تا دو متر بین افراد رعایت شود. پس مواقعی که فردی ایستاده و باد با سرعت کمی در حال وزیدن است، فاصله گذاری یک تا دو متر صحیح به نظر می‌رسد. ولی هنگامی که در حال پیاده‌روی هستید، می دوید یا دوچرخه سواری می کنید، قدری بیشتر مراقب باشید.
مطالعات نشان می دهد به دلیل احتمال قرارگیری در معرض ترشحات تنفسی و تعریق دیگران، افراد نباید در زمان راه رفتن و دویدن نسبت به یکدیگر در موقعیت های موازی، مورب یا عمود قرار بگیرند.
در مدل سازی های سه بعدی دیده شده ابری از ترشحات در اطراف فردی که در حال انجام فعالیت ورزشی است ایجاد می شود. افرادی که سرفه یا عطسه می کنند، ترشحات خود را با شدت بیشتری پخش می کنند؛ ولی افرادی که فقط تنفس معمولی انجام می دهند نیز در پشت سر خود هنگام ورزش ذرات و ترشحات تنفسی به جا می گذارند. نقطه های قرمز در تصویر نشان دهنده ذرات و ترشحات تنفسی هستند. البته ترشحات بزرگ تر، قدرت آلودگی بیشتری دارند، ولی سریع تر نیز به زمین می افتند.
  سرفه یا عطسه حین دویدن، ذرات تنفسی را اطراف فرد پخش می کند و به تنفس هوای آلوده توسط افراد پشت سر او که در حال ورزش کردن هستند، منجر می شود.
 به نظر می‌رسد فاصله گذاری اجتماعی برای افرادی که در هوایی با باد کم در حال دویدن یا پیاده روی هستند، تاثیر کمتری دارد.
میزان آلودگی در زمانی که افراد هنگام انجام فعالیت بدنی، پشت سر یکدیگر قرار گرفته‌اند بیشتر است.
 با توجه به موارد ذکر شده، بیشتر محققان توصیه می‌کنند فاصله‌ گذاری اجتماعی هنگام راه رفتن ۴ تا ۵ متر، زمان دویدن و دوچرخه‌سواری آهسته ۱۰ متر و زمان دوچرخه سواری سریع حداقل ۲۰ متر باشد.
هنگام انجام حرکات مارپیچ یا زمانی که افراد از کنار هم عبور می کنند نیز باید این فاصله رعایت شود. (برای مثال زمان دوچرخه سواری)
در واقع، هنگام فعالیت ورزشی، در معرض ابر ترشحات تنفسی و تعریق یکدیگر قرار نگیرید!
دکتر سپیده نیازی/ متخصص پزشکی ورزشی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.