جمعه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۶:۵۶

متخصص تغذیه:

تغذیه مناسب برای افزایش ایمنی بدن روزه داران الزامی است

دکتر غیاثوند

اصفهان- ایرنا- متخصص تغذیه و رژیم درمانی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: روزه گرفتن به خودی خود باعث کاهش ایمنی بدن نمی‌شود اما به شرطی که تغذیه مناسب و متناسب رعایت شود.

رضا غیاثوند روز جمعه در گفت و گو با ایرنا با بیان اینکه بر اساس آخرین دستاوردهای سازمان جهانی بهداشت روزه گرفتن البته با تغذیه مناسب تاثیری بر افزایش احتمال ابتلا به بیماری کووید-۱۹ ندارد، افزود: تغدیه مناسب بویژه در ایامی که کرونا همچنان به عنوان یک عامل خطرساز لحاظ می‌شود باید از سوی همه مردم بویژه روزه‌داران جدی گرفته شود و وعده‌های سحری و افطار و پس از آن شام را در برنامه قرار داد و حذف نکرد.

وی ادامه داد: در صورتی که وعده‌های سحری، افطار و شام با مواد مناسب و مغذی همراه باشد بدن در طول روز قوای خود را از دست نمی‌دهد و سطح ایمنی بدن برای مقابله با ویروس‌ها مانند کرونا پایین نمی‌آید، همچنین افزایش قوای بدن برای مقابله با درد به دلیل برخی تغییرات داخلی از تاثیرات روزه است.

وی سحری را مهم‌ترین وعده غذایی در رمضان برشمرد و اظهارداشت: مردم به هیچ وجه این وعده را حذف نکنند و عدم استفاده از غذاهای سرخ شده، خیلی شور و چرب، نفاخ، خیلی خشک و جذب‌کننده آب بدن و استفاده از انواع چلوخورشت‌ها، سبزی پلو، ماش پلو و عدس پلو به همراه سالاد و ماست و خیار توصیه می‌شود.

به گفته متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، خوردن هندوانه پس از غذا در وعده سحری برای جلوگیری از تشنگی در طول روز بسیار مفید و موثر است.

این پزشک  اصفهانی بهترین افطار را استفاده از نوشیدنی هم دمای بدن مانند چای کمرنگ، آبجوش با خرما و شیر گرم و عسل دانست و اضافه کرد: بهتر است روزه‌داران از مواد خیلی چرب، فست فود و یا گوشت چرب سرخ شده در این ایام کمتر استفاده کنند.

غیاثوند استفاده از سوپ، نان و پنیر و گردو و یا سبزی و شیربرنج را در وعده افطاری مفید ارزیابی کرد و گفت: وعده شام نباید حذف شود و بهتر است این وعده که می‌تواند شامل انواع خوراک بر پایه حبوباتی مانند لوبیا و یا برنج و خورشت یا گوشت و مرغ و ماهی به هنراه سالاد و ماست باشد یک و نیم ساعت پس از افطار صرف شود.

وی تاکید کرد: لازم است روزه‌داران پس از شام و افطاری تا وعده سحری روز بعد نوشیدن مایعات مختلف بویژه آبمیوه های طبیعی و آب را بیشتر کنند.

رییس کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی اصفهان با اشاره به تحقیقاتی پیرامون روزه گرفتن ورزشکاران و تاثیر آن بر عملکرد بدنی گفت: یکی از بهترین پژوهش‌ها از سوی یک محقق انگلیسی بر روی فوتبالیست‌ها انجام شد که نتایج این تحقیق عدم کاهش قوای فیزیکی و سلامت ورزشکاران مورد آزمایش را نشان داد.

غیاثوند با بیان اینکه روزه گرفتن سبب کاهش قند خون، انسولین سرم، تیروئید و کلسترول می‌شود، خاطرنشان کرد: افزایش برخی مواد مفید در خون در طول روز از مزایای روزه گرفتن است که البته بستگی به نوع تغذیه آنان دارد.

متخصص تغذیه و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان به احتمال کم شدن وزن حدود ۱.۷ تا ۳.۸ کیلوگرمی روزه‌داران پس ماه رمضان اضافه کرد: انجام این فریضه کاهش فشار خون و تغییر در ضربان قلب را در پی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: روزه گرفتن برای بیمارانی مبتلا به امراضی مانند دیابت نوع یک، صرع، نارسایی مزمن کلیه، دارای سنگ کلیه، بیماران شدید قلبی و ریوی، زخم  و یا خونریزی از دستگاه گوارش و میگرن شدید ممنوع است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.