شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۰۵:۵۷

توصیه های تغذیه ای ماه رمضان در روزهای کرونایی

لرستان

با توجه به شروع ماه مبارک رمضان و شیوع بیماری کرون، سوالات بسیار زیادی در زمینه تغذیه وجود دارد که سعی داریم به آن ها پاسخ دهیم.

بیماری کووید 19 ناشی از ویروس کرونا دراوایل سال 2020 در چین شیوع پیدا کرد و بعد از آن با سرعت بسیار زیادی در کل دنیا انتشار پیدا کرد و به صورت یک اپیدمی  جهانی شد. با توجه به شروع ماه مبارک رمضان و شیوع این بیماری سوالات بسیار زیادی در زمینه تغذیه وجود دارد که سعی داریم به آن ها پاسخ دهیم. دقت کنید که اگر اصول صحیح تغذیه ای را رعایت کنیم می توانیم هم از برکات این ماه مبارک بهره بریم و هم از ابتلا به بیماری جلوگیری کنیم.

در ابتدا به این نکته دقت کنیم که افراد زیر 65 سال سالم می توانند با رعایت اصول تغذیه ای به انجام این فریضه الهی بپردازند اما افراد دارای بیماری های زمینه ای مثل دیابت فشارخون چربی خون بیماری های قلبی که از نظر ابتلا به بیماری کووید 19 جز گروه های آسیب پذیر به شمار می روند باید از گرفتن روزه پرهیز کنند و انجام این فریضه را به ماه های بعد بسپارند. در مورد بیماران کووید 19 اگر 6 هفته از بیماری آن ها گذشته باشد می توانند روزه بگیرند در غیر این صورت از گرفتن روزه خودداری کنند.

در این شرایط حفظ و ارتقا سیستم ایمنی بسیار مهم است. پس نکات تغذیه ای زیر را حتما رعایت کنید:

1.باید سعی کنیم از موادغذایی حاوی ویتامین A(سبزی و میوه های زرد و نارنجی، هویچ کدوحلوایی،موز و مرکبات و زرده تخم مرغ و لبنیات)، هم چنین ویتامین E( روغن ذرت و آفتابگردان و کانولا و مغزها)ویتامین C( سبزی های سبزبرگ، کیوی و مرکبات....) ویتامین های گروه B( سبزی های سبزبرگ تیره،محصولات حیوانی و لبنیات و تخم مرغ و غلات کامل) منابع آهن و سلنیوم و روی که در انواع محصولات حیوانی و خشکبار و حبوبات  و غلات کامل و .......  برای تقویت سیستم ایمنی در دوران شیوع بیماری کووید 19 و ماه رمضان در هر سه وعده سحر و افطار و شام استفاده کنید.

2. دقت کنید که باید در فواصل بین افطار تا سحر از هر 6 گروه ماده غذایی استفاده کنید.

3. وعده سحری، وعده بسیار مهمی برای افراد( خصوصا آن هایی که در طول روز فعالیت بیشتری دارند) می باشد.به هیچ عنوان گرفتن روزه بدون وعده سحری پیشنهاد نمی شود. در این وعده باید سعی شود از گروه های مختلف موادغذایی استفاده شود.

4.در وعده سحر استفاده از غلات سبوس دار مثل نان سنگک و حبوبات برای حفظ قند خون به مدت طولانی توصیه می شود.

5.به منظور جلوگیری از خشکی دهان و تشنگی زیاد که بدن را مستعد ابتلا به کرونا ویروس می کند حتما از سبزیجاتی نظیر کاهو،خیار و گوجه و هم چنین از گروه میوه ها نظیر پرتقال و..... استفاده کنید.

6.غذاها در وعده سحر باید کم چرب، کم نمک و هم چنین شیرینی کمتری داشته باشند.در نظر داشته باشید که موادغذایی با این شرایط سیستم ایمنی را تضعیف می کنند هم چنین موجب تشنگی فرد در طول روز می شوند.

7.ازمصرف  نوشابه و نوشیدنی های گازدار و هم چنین چایی پررنگ  پرهیز شود.

8.وعده افطار باید سبک اما پرکالری باشد. می توانید از چایی کم رنگ و شیر ولرم همراه با خرما و عسل استفاده کنید. می توانید از سوپ و آش های مختلف،حلیم و فرنی و شیربرنج استفاده کنید. حبوبات را در وعده افطار استفاده نکنید چون می تواند باعث اختلالات گوارشی شود.

9.مصرف موادغذایی بسیار شیرین و چرب نظیر زولبیا و بامیه و...... ر بسیار محدود کنید.

10.در وعده شام از گروه نان و غلات و گوشت ها و سبزیجات و لبنیات(ماست و یا دوغ) استفاده کنید.

11.مصرف مایعات در حدفاصل افطار تا سحر بسیار مهم است. از آب و چایی کم رنگ و نوشیدنی های حاوی عرقیجات خانگی کم شیرین و دوغ می توانید استفاده کنید. از سبزیجات مختلف مثل کاهو، خیار و گوجه و .... حتما استفاده کنید. از میوه جات نظیر هندوانه و پرتقال و خربزه و طالبی و ..... حتما استفاده کنید.از میوه های خشک نظیر خرما، کشمش و توت خشک  می توانید استفاده کنید.  

فرناز نوری زاده، مسئول کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان لرستان
 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.