جمعه ۲ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲

توصیه های تغذیه ای  برای پیشگیری از بیماریهای تنفسی و کرونا

مجموعه تغذیه

توصیه های تغذیه

به گزارش دفتر زنجان ؛پایگاه خبری تحلیی پزشکی ورزشی ایران عضو کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی زنجان گفت: عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی مهمی در پیشگیری از بیماری‌های تنفسی از جمله بیماری ویروس کرونا دارد، که عامل ابتلا یا پیشگیری از ابتلا به این ویروس بیماری های زمینه ای مثل دیابت و بیماریهای ریوی، می تواند سوء تغذیه و نداشتن تغذیه صحیح باشد.

نگین خالقی با بیان اینکه کمبود دریافت غذایی ویتامین هایی مثل ویتامین وDوC و A با تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به بیماریها را افزایش می دهد، افزود: با مصرف روزانه منابع غذایی ویتامین C مثل مصرف سبزی و سالاد همراه با غذا، میوه های حاوی ویتامین C مثل پرتقال، نارنگی، لیموترش و لیموشیرین، کیوی و سبزیهای دارای ویتامین C مثل انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه ایی از منابع غذایی خوب ویتامین C هستند.
وی اظهارکرد: به عنوان مثال مصرف روزانه یک عدد پرتقال یا دو عدد نارنگی ویتامین C مورد نیاز روزانه بدن را تأمین می کند، هویج،  کدوحلوایی، سبزی های سبز تیره مثل اسفناج ، برگ چغندر و برگ های تیره رنگ کاهو هم از منابع خوب ویتامین A هستند.

عضو کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی زنجان توصیه کرد: بطورکلی به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف روزانه سه واحد از گروه سبزی‌ها(بجز سبزی‌های نشاسته ایی) و حداقل  واحد میوه دوتوصیه شود.

خالقی تصریح کرد: کودکان زیر پنج سال، مادران باردار و سالمندان و بیمارانی که داروهای کورتنی مصرف می کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا هستند و لازم است برای پیشگیری نکات زیر را رعایت نمایند. هر روز سبزی یا سالاد همراه با  لیموترش یا آب نارنج و  هویج و کدوحلوایی در غذاهای روزانه استفاده شود.

وی با اشاره به اینکه، مصرف پیاز خام به دلیل داشتن ویتامین C همراه با غذا توصیه می شود  ادامه داد:  حتی المقدور از مصرف سوسیس و کالباس و سایر فست فودها و غذاهای چرب و سنگین اجتناب شود. استفاده از منابع پروتئین در غذای روزانه مثل حبوبات یا تخم مرغ حائز اهمیت است.

عضو کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی زنجان با بیان اینکه کمبود ریز مغذی هایی مثل آهن و روی هم سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند، خاطرنشان کرد: از منابع غذایی این دو ریز مغذی مثل حبوبات بعنوان جایگزین مناسب گوشت، شیر و لبنیات و سبزی های برگ سبز و انواع خشکبار بیشتر استفاده شود. خوردن غذاهایی که خوب پخته نشده (مثل تخم مرغ عسلی و نیمرو ، کباب‌هایی که مغز پخت نشده اند) خودداری شود.

خالقی یادآور شد: از خوردن غذا و مایعات در مکان هایی که از نظر بهداشتی مورد اطمینان نیستند خوداری شود.در صورتی که علائم سرماخوردگی دارید، از غذاهای آبکی مثل سوپ و آش همراه با آب لیموی تازه و مایعات گرم استفاده کنید.
وی در ادامه گفت:از جوانه های گندم،ماش و شبدر واز میوه های حاوی آنتی اکسیدان فصل مثل انار،پرتقال های، توت،گریپ فروت از جوشانده آویشن و پونه کوهی برای تقویت سیستم ایمنی استفاده کنید.محدود کردن مواد غذایی شیرین روغن های جامد وغذا های کنسرو شده را در نظر داشته باشید.

در پایان عضو کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی زنجان عنوان کرد: همواره وزارت بهداشت را برای کسب اطلاعات معتبر در حوزه بهداشت و درمان  و تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه در جهت پیشگیری از بیماریها مورد توجه قرار دهید.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.