چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۷:۵۴

رئیس هیات پزشکی ورزشی اصفهان:

تست PCR برای تیم‌ها الزامی است/ شاید هفته آینده درباره استخرها تصمیم‌گیری شود

Pcr

رئیس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان درباره زمان بازگشایی استخرهای شنا گفت: بازگشایی اماکن مختلف به تدریج در حال افزایش است و به نظر می‌آید هفته آینده درباره استخرهای شنا، سالن‌های سونا و ماساژ تصمیم‌گیری شود.

احمد باقری‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، با اشاره به حضورش در تمرینات تیم‌های سپاهان و ذوب‌آهن اظهار داشت: در راستای دستور وزیر ورزش و رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی و مصوبات ستاد مقابله با کرونا فعالیت تیم‌های لیگ برتر و لیگ آزادگان مشروط بر تست اولیه ورزشکاران در کنار رعایت پروتکل‌های بهداشتی و نظارت هیات‌های پزشکی ورزشی استان‌ها آغاز شده است.
وی ادامه داد: در همین راستا هیات پزشکی ورزشی جلسه مشترکی با سرپرست‌ها و کادر پزشکی هر 2 باشگاه سپاهان و ذوب‌آهن برگزار کرده و برنامه دوم ما بازدید از تمرینات هر 2 باشگاه بود.
رئیس هیات پزشکی ورزشی استان خاطرنشان کرد: در زمان بازدید از تمرینات سپاهان و ذوب‌آهن، با مربیان، سرپرست‌ها و کادر پزشکی هر 2 تیم مذاکراتی انجام داده و علاوه بر آن از محیط تمرینات و شرایط پروتکل‌ها بازدیدی به عمل آمد. هر 2 باشگاه از نظر تجهیزات و نحوه رعایت پروتکل‌ها شرایط خوبی داشته و اعلام آمادگی و همکاری لازم را داشتند. البته باید اشاره کرد که هر 2 باشگاه ایرادات کوچکی در نحوه رعایت پروتکل‌ها داشتند اما با توضیحات و مذاکراتی که صورت گرفت، مقرر شد که این اشکالات جزئی به سرعت برطرف شود. در مجموع مدیریت و کادر پزشکی هر 2 باشگاه به صورت جدی تلاش می‌کنند که پروتکل‌های بهداشتی را به بهترین نحو رعایت کنند. امیدواریم در بازدید بعدی، آن نواقص کوچک هم رفع شود تا هر 2 تیم با خیال آسوده‌ای به تمرینات خود بپردازند.
وی از همکاری مشترک هیات پزشکی ورزشی با 2 باشگاه اصفهانی برای رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی خبر داد و گفت: حفظ سلامت بازیکنان برای هیات پزشکی ورزشی و هر 2 باشگاه از اهمیت بالایی برخوردار بوده و بر همین اساس هیات به دنبال همکاری مشترک با هر 2 تیم برای نظارت بر تمرینات و ارسال گزارش‌های روزانه است.
باقری‌مقدم از حضور ثابت نماینده هیات پزشکی ورزشی در تمرینات باشگاه‌های سپاهان و ذوب‌آهن خبر داد و بیان کرد: نماینده هیئت پزشکی ورزشی به صورت مستمر در تمرینات هر 2 باشگاه حضور خواهد داشت و به صورت روزانه گزارش‌های مربوط به پروتکل‌ها را پر کرده و به فدراسیون ارسال خواهد کرد. وزارت ورزش و فدراسیون تاکید فراوانی بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی دارند تا برای بازیکنان و اعضای باشگاه‌ها مشکل خاصی به وجود نیاید.
وی در پاسخ به اینکه بعضی از باشگاه‌های دسته اولی، توانایی مالی برای انجام تست PCR نداشته و تنها به گرفتن نمونه خون کفایت می‌کنند و آیا این امر برای شروع تمرینات کافیت دارد یا خیر گفت: تمام تیم‌های فوتبال در سطوح مختلف برای شروع تمرینات و حضور در مسابقات باید تست PCR انجام دهند و انجام آن الزامی است. از طرف دیگر طبق اطلاعاتی که دارم، آزمایشگاه‌ها برای انجام این تست به صورت گروهی، تخفیف قابل ملاحظه‌ای برای تیم‌ها در نظر گرفته‌ و حتی تسهیلاتی را فراهم کرده‌اند که با حضور در محل تمرین تیم‌ها، نمونه‌گیری انجام شود. در نتیجه تست PCR با حداقل هزینه گرفته می‌شود و برای این امر به همکارای مدیران تیم‌ها با مجموعه‌های آزمایشگاهی نیاز است و هیات پزشکی ورزشی در این زمینه برای کاهش هزینه‌ها می‌تواند کمک کند. در مجموع تست PCR یکی از الزامات پروتکل‌های بهداشتی بوده و باید انجام شود و امیدواریم که سازمان لیگ نیز در این مورد به تیم‌ها کمک کند.
رئیس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان افزود: باشگاه‌های ما باید بدانند اگر گزارش PCR بازیکنان و سایر اعضای تیم به فدراسیون ارسال و تایید نشود، اجازه فعالیت نخواهند داشت. حفظ سلامت بازیکنان و اعضای تیم‌ها نسبت به ادامه فعالیت تیم‌ها در اولویت قرار دارد و اگر باشگاهی قادر به انجام تست مولکولی کرونا نباشد، اجازه فعالیت نخواهد داشت. باشگاه‌ها در این زمینه می‌توانند از مساعدت سازمان لیگ و اسپانسرها بهره گیرند، فدراسیون و هیات‌ پزشکی ورزشی نیز در جهت گرفتن تخفیف حداکثری برای تیم‌ها کمک خواهد داشت.
وی از تلاش هیات پزشکی ورزشی استان برای کاهش هزینه‌ تست‌های کرونا برای تیم‌های فعال در لیگ دسته یک خبر داد و تصریح کرد: تیم‌هایی که برای گرفتن تست‌های کرونا با مشکل مالی مواجه هستند، با هیات پزشکی ورزشی در تماس باشند و تمام تلاش خود را برای کاهش هزینه و به حداقل رساندن آن انجام خواهیم داد.
باقری‌مقدم در پاسخ به اینکه هیات پزشکی ورزشی برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی چه خدماتی به باشگاه‌ها ارائه می‌دهد، تصریح کرد: باشگاه‌ها تاکنون هیچ تقاضایی از هیئت نداشته‌اند، با این حال هیات پزشکی ورزشی آماده خدمت‌رسانی است. نگرانی عمده ما درباره کیفیت مواد ضدعفونی‌کننده‌ای است که تیم‌ها  به کار می‌برند. در بازرسی‌ تمرینات قطعا تجهیزات و مواد ضدعفونی کننده، ماسک‌ و دست‌کش‌ها مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و چناچه مواد ضدعفونی کننده از استانداردهای لازم و خاصیت ضدعفونی برای ویروس کرونا برخوردار نباشد، به عنوان تخلف محسوب می‌شود.
وی افزود: توصیه ما این است که باشگاه‌ها برای استانداردسازی و یک‌دست شدن مواد ضدعفونی‌شان با هیات پزشکی ورزشی هماهنگ بوده و مواد مورد تایید را استفاده کنند.
رئیس هیات پزشکی ورزشی استان درباره زمان بازگشایی مجدد استخرهای شنا، گفت: بازگشایی امکان مختلف به تدریج در حال افزایش است اما فعلا فعالیت استخرهای شنا، سالن‌های سونا و ماساژ همچنان ممنوع بوده و زمان بازگشایی آنها بستگی به وضعیت شهرهای مختلف دارد. استخرهای شنا و سالن‌های سونا و ماساژ تنها در شهرهایی با وضعیت سفید حق فعالیت دارند و فعلا باید منتظر ماند تا در روزهای آینده شرایط به چه صورت پیش خواهد رفت. به نظر می‌آید که هفته آینده درباره این رشته‌ها تصمیم‌گیری شود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.