چهارشنبه ۷ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۹:۵۷

پرسش های رایج این روزهای ورزشکاران دنیا و پاسخ وادا

وادا
1- با توجه به محدودیت های موجود، آیا ممکن است در طول همه گیری COVID-19  مورد آزمایش قرار بگیرم، به خصوص در شرایط فاصله گیری اجتماعی و انزواطلبی؟
ورزشکاران در هر زمان و هر مکان تحت آزمایش قرار می گیرند. در کشورهایی که هیچ گونه محدودیت رفت و آمد یا تماس جسمی توسط مقامات محلی توصیه نشده باشد یا پس از رفع محدودیت ها، آزمایش های کنترل دوپینگ ممکن است در هر زمان و هر مکان انجام شود.
2- چنانچه آزمایش شوم، برای به حداقل رساندن احتمال ابتلا به عفونت چه اقداماتی انجام خواهد شد؟
سازمان های مبارزه با دوپینگ برای محافظت از سلامت شما و پرسنل مجموعه نمونه گیری باید اقدامات پیشرفته، مطابق با توصیه های مقامات مراقبت های بهداشتی را اعمال کنند. اطلاعات بیشتر را می توانید در راهنمای وادا برای سازمان های مبارزه با دوپینگ در تاریخ 20 مارس 2020 پیدا کنید. در کشورها و مناطقی که اقدامات محدود کننده رفع می شود، ورزشکاران ممکن است انتظار داشته باشند با این اقدامات تست های کنترل دوپینگ به صورت هماهنگ افزایش یابد. در چنین مواردی، WADA جهت محافظت از سلامت ورزشکاران، پرسنل مجموعه نمونه گیری و سلامت عمومی، راهنمایی های بیشتری را برای سازمان های مبارزه با دوپینگ صادر کرده است. این راهنمایی شامل اقدامات توصیه شده اضافه ای مانند استفاده از تجهیزات محافظت شخصی (PPE)،  ارزیابی وضعیت سلامت ورزشکار قبل از شروع آزمایش است. 
برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید راهنمای سازمان های مبارزه با دوپینگ WADA برای از سرگیری آزمون از 6 می 2020 را مشاهده کنید.
3. سازمان های مبارزه با دوپینگ  برای به حداقل رساندن شانس انتقال چه اقدامات ویژه ای انجام می دهند؟
در مرحله اول، به سازمان های مبارزه با دوپینگ توصیه شده است هنگام از سرگیری فعالیت های نمونه گیری، پرسنل جمع آوری نمونه باید به طور مرتب دست های خود را بشویند، دست هایشان را ضد عفونی کنند یا با رسیدن به محل آزمایش، دستکش های جدید بپوشند. ورزشکاران و پرسنل جمع آوری نمونه نیز باید تا حد امکان شرایط فاصله گذاری جسمی را مطابق دستور مقامات بهداشت محلی (1-2 متر) حفظ کنند. مطابق با آخرین راهنمایی های به روز شده WADA به سازمان های مبارزه با دوپینگ، هنگامی که آزمایش افزایش می یابد، سازمان های مبارزه با دوپینگ تشویق می شوند به ورزشکاران اطلاع دهند که چه اقدامات پیشگیرانه ویژه و هم چنین جمع آوری اطلاعات از ورزشکاران در مورد سلامت آنها پیش از شروع آزمایش را انجام می دهند.
4- آیا باید انتظار تغییر روند مراحل نمونه گیری را داشته باشم؟
در حالی که استانداردهای بین المللی موجود، هم به درستی فرآیند نمونه گیری و هم به امنیت کلیه افراد مربوط تأکید می کند، برقراری تعادل بین حمایت از رقابت پاک و سلامت شخصی مد نظر است. به طور خاص، راهنمایی های اخیر صادر شده توسط WADA به سازمان های مبارزه با دوپینگ توصیه می کند وضعیت سلامت به صورت خود اظهاری ورزشکار را که پیش از ابلاغ رسمی نمونه گیری از فرد در خصوص COVID-19  اتخاذ شده، توسط پرسنل مجموعه نمونه گیری بررسی کنند.
WADA همچنین در حال ارزیابی آنچه برای مبارزه با دوپینگ در این اوقات بی سابقه به خوبی اجرا شده و آنچه چالش برانگیز بوده، است. برای این منظور، WADA یک کار گروه "آزمایشی استراتژیک" ایجاد کرده تا از این تجربه بیاموزد و ببیند چگونه با استفاده از این تجربه سیستم ضد دوپینگ تقویت می شود.
5- در صورت بروز علائم COVID-19 چه کاری باید انجام دهم؟
شما باید سلامت خود و اطرافیانتان را در اولویت قرار دهید. اگر نگران هستید که به ویروس مبتلا شده اید، اولویت در این است که خود را قرنطیه کنید و اقدامات احتیاطی دیگر (شستن دست، استفاده از ماسک و غیره) را طبق توصیه سازمان های بهداشت بین المللی انجام دهید. باید با مقامات بهداشت و درمان محلی خود تماس بگیرید تا اطمینان پیدا کنید از اقدامات صحیح در منطقه خود از جمله  این که کی و کجا باید به دنبال آزمایش و معالجه پزشکی باشید پیروی می کنید. در زمینه مبارزه با دوپینگ، باید سازمان های مبارزه با دوپینگ مربوط به خود را از وضعیتتان با ارائه محل سکونت خود یا هنگامی که پرسنل مجموعه نمونه گیری برای آزمایش به شما مراجعه می کنند اطلاع دهید تا بتوانند برنامه های خود را مطابق با آن تنظیم کنند.
6- آیا در صورت داشتن شرایط پزشکی نیاز به یک ماده یا روش ممنوعه هنوز به معافیت استفاده درمانی (TUE) نیاز دارم؟
تا زمانی که در معرض آزمایش دوپینگ قرار دارید، همچنان مسئولیت اطمینان یافتن از اخذ TUE معتبر را بر عهده دارید. اگر برای دستیابی به اسناد لازم جهت پشتیبانی از برنامه TUE خود، هنگام مراجعه به پزشک در طول بیماری، در دسترسی به پزشک مشکل دارید، باید تمام اقدامات و موانع را مستند کنید و این مورد بررسی خواهد شد. در استاندارد بین المللی TUE مقرراتی وجود دارد که یک ورزشکار در شرایط اضطراری یا استثنایی می تواند به دنبال یک TUE رتروگرید (پس از مصرف داروی ممنوعه اقدام به اخذ نماید) باشد.
7. آیا من هنوز هم ملزم به ارائه اطلاعات مربوط به محل سکونت خود هستم؟
تا زمانی که در معرض آزمایش دوپینگ قرار دارید، باید اطلاعات مکانی خود را ارائه دهید. اگر می خواهید اطلاعاتی در مورد سلامت، خود قرنطینگی، محدودیت های رفت و آمد و غیره که ممکن است بر کنترل دوپینگ تأثیر بگذارد را به اشتراک بگذارید، حتما و لطفاً این اطلاعات را در ارائه محل سکونت خود درج کنید.
8- آیا در صورت منزوی بودن در قرنطینه یا احساس عدم رعایت اقدامات احتیاطی کافی توسط پرسنل جمع آوری نمونه، می توانم از دادن نمونه خودداری کنم ؟
در کشورهایی که هنوز قرنطینه اجرا می شود، سازمان های مبارزه با دوپینگ تشویق می شوند در مناسب ترین شرایط نمونه جمع آوری کنند. بنابراین چنین سناریویی بعید است. زیرا سازمان های مبارزه با دوپینگ باید در این مواقع قضاوت صحیح انجام دهند. اگر قرنطینه و فاصله گذاری اجباری وجود ندارد، توصیه می شود ضمن رعایت اقدامات پیشگیرانه ای که توسط سازمان های مبارزه با دوپینگ انجام می شود، از نمونه گیری پیروی کنید. اگر از دادن نمونه امتناع ورزید یا پس از اطلاع رسانی، روند جمع آوری نمونه را تکمیل نکنید، یا به دلیل تصور عدم اجرای اقدامات محافظتی نمونه ندهید (یا مایل نباشید)، امتناع شما از دادن نمونه، از روند طبیعی مدیریت نتایج پیروی می کند و ممکن است به حداکثر چهار سال دوره عدم صلاحیت ورزشی منجر شود. اگر به دلیلی (به ویژه برای خردسالان یا ورزشکاران دارای معلولیت) به کمک نماینده برای روند کنترل دوپینگ نیاز دارید ولی به دلیل تأثیر COVID-19 نماینده در دسترس نباشد، این مورد در فرآیند مدیریت نتایج نیز باید در نظر گرفته شود.
9- چگونه می توانم به آینده اطمینان داشته باشم که در یک فضای بدون دوپینگ رقابت می کنم؟
WADA از نزدیک به این موضوع که سطح تست ها در کل کاهش یافته، نظارت می کند و در ارتباط تنگاتنگی با سازمان های مبارزه با دوپینگ برای همکاری با یکدیگر است تا بهترین راه موثر در این دوره را پیدا کند. هنگامی که وضعیت ورزشی به حالت عادی برگردد، به ویژه با توجه به این که جمع آوری اطلاعات و تحقیقات همچنان ادامه دارد، شکاف های ایجاد شده در آزمایش ها از طریق انجام آزمایش های هدفمند مرتفع می شود.
قرار دادن سلامت عمومی بالاتر از نیازهای سیستم ضد دوپینگ به این صورت که آموزش های قابل توجه کمتر و مسابقات کمتری برگزار می شود، ممکن است تأثیراتی در مبارزه با دوپینگ در ورزش داشته باشد. همچنین برای ورزشکاران مهم است که به یاد داشته باشند نمونه های کنترل دوپینگ همچنان برای تجزیه و تحلیل بیشتر بعدی در آینده ذخیره می شوند و این که گذرنامه بیولوژیکی ورزشکاران ممکن است نشانه هایی از دوپینگ برخی از نمونه های جمع آوری شده پس از COVID-19 را نشان دهد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.