سه‌شنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۵

گرما و کم آبی در ورزشکاران

مطلب علمی

یکی از عوامل مهم درفصل گرما ،کم آبی دربدن می باشد ،که این نکته بسیار حائز اهمیت است.

تمرینات ورزشی چه در هوای سرد و چه در هوای گرم باعث کم آبی بدن ورزشکار می شود منتهی در دمای بالا این موضوع بیشتر نمایان می شود، کم شدن آب بدن باعث کاهش حجم خون می گردد چون درصد زیادی از بدن عضلانی ورزشکاران، از آب تشکیل شده است، پس باید یک ورزشکار قبل هر نوع تمرین ورزشی از لحاظ مایعات درتعادل باشد، واز طرفی مقدار آبی که از را ه تعریق از دست می دهد را فوراً جبران کند، به خصوص زمانی که این فشار در دمای زیاد انجام می شود، درحقیقت آشامیدن مایعات به اندازه کافی برای تمرینات ورزشی ضروریست، چرا که مایعات به سه دلیل در ورزشکاران ازاهمیت بالای برخورداراست.

۱-مایع موجود درخون، گلوکز را دراختیار عضلات قرار می دهد، وفرآورده های  متابولیسمی را از آن می زداید.

۲-مایع موجود در ادرار نیز فرآورده های ضایع متابولیسمی را دفع می کند.

۳-مایع موجود در عرق نیز باعث کاهش حرارت از طریق پوست می شود، واز طرفی مصرف مایعات وحفظ آن، باعث تسهیل کارکرد سیستم قلبی وعروقی می گردد.

بنابراین هر فرد معمولی بدون احتساب مشکلات پزشکی باید ۸ لیوان آب درطول ۲۴ ساعت مصرف کند، که هر لیوان معادل ۲۴۰ میلی لیتر آب می باشد، اما دریک ورزشکار با توجه به شرایط ورزشی هر فرد، میزان مصرف آب مطمناً بیشتر خواهد بود، پس بدون شک یک ورزشکار در طول ۲۴ ساعت باید بیش از ۸ لیوان آب مصرف کند.

درفصل گرما از نوشیدن هرگونه الکل، قهوه وچای زیاد پرهیز شو د چون این مواد از ادرارآورهای ملایمی هستند که مقداری از آب بدن را کاهش می دهند.

از غذاهای سبک وفیبر دار وکربوهیدارت دار استفاده کنند، چراکه این غذاها به هضم غذا ونگهداری مایعات کمک می کنند واز طرفی از خوردن غذاهای با چربی بسیار بالا حتما پرهیز گردد.

میزان میوه جات با آب فراوان در فصل گرما بسیار توصیه می شود.

دکتر مجتبی خادم- مسئول  کمیته تغذیه هیات پزشکی ورزشی استان سمنان

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.