شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۰۱

بایدها و نبایدهای استفاده از ماسک هنگام ورزش

ورزش با ماسک

❗ در فعالیت ورزشی، تنفس سریعتر و سخت تر می شود، همچنین هم شانس انتقال و هم شانس ابتلا به بیماری‌ کرونا افزایش می‌یابد.

▶️  هنگام فعالیت ورزشی سنگین، عضلات اسید لاکتیک بیشتری تولید می کنند که منجر به خستگی زودرس می شود.
چون اسید لاکتیک با تبدیل به دی اکسید کربن و از طریق بازدم از بدن دفع می شود، در زمان استفاده از ماسک فرد عمل دم  و بازدم را کمی سخت تر انجام می دهد بخصوص وقتی که ماسک مرطوب شده باشد.
▶️ در این حالت  از  یک جهت دفع Co2 دچار اختلال می شود و در نتیجه با استنشاق مجدد آن منجر به اختلال شناختی و افزایش تعداد تنفس می شود.
از سوی دیگر غلظت اکسیژن هوای دمی کاهش می‌یابد ( مشابه ورزش در ارتفاع)
🟠 در فعالیت ورزشی  شدید مانند پیاده روی سریع، دویدن نسبتا سریع  و دوچرخه سواری سریع، استفاده از ماسک باعث می‌شود که تنفس خیلی سخت تر شود.
✳️ بعضی مطالعات نیز تایید کرده است که فعالیت ورزشی شدید و طولانی با پوشیدن ماسک منجر به کاهش اکسیژن هوای دمی می شود.

🟢 اما در فعالیت ورزشی با شدت پایین تا متوسط مانند پیاده روی آهسته تا نسبتاً سریع( دویدن آرام، دوچرخه سواری آهسته) در صورت استفاده از ماسک، تنفس از حالت عادی کمی سخت تر  می شود.

 بنابراین می‌توان گفت:
👇👇👇

۱. بهترین توصیه جهت فعالیت های ورزشی حفظ فاصله اجتماعی است( هنگام پیاده روی حداقل ۵ متر و هنگام دویدن حداقل ۱۰ متر).

۲.در فعالیت ورزشی با شدت پایین تا متوسط استفاده از ماسک توصیه می‌شود، به ویژه در مکان های شلوغ که نمی توان فاصله اجتماعی را درست رعایت کرد.

۳. در فعالیت ورزشی با شدت متوسط تا شدید استفاده از ماسک توصیه نمی شود ولی حفظ فاصله اجتماعی الزامی است و از فعالیت در جاهای شلوغ اجتناب گردد.

۴. در صورت که فعالیت ورزشی طولانی شود و منجر به مرطوب شدن ماسک گردد، توصیه می‌شود که ماسک جدید جایگزین گردد.

 ۵.برای افراد با سابقه بیماری زمینه‌ای مانند قلبی عروقی و ریوی پیشنهاد می شود که ورزش با شدت پایین، استفاده از ماسک و حفظ فاصله اجتماعی در زمان های کوتاهتر انجام شود. این افراد اگر بخواهند ورزش با شدت بالاتر و طولانی تر انجام دهند استفاده از ماسک توصیه نمی شود بلکه باید در مکان های خلوت و با رعایت فاصله اجتماعی فعالیت ورزشی انجام دهند.
⛔ تذکر مهم:
اگر هنگام فعالیت ورزشی دچار احساس سبکی سر، سرگیجه و تنگی نفس نامتناسب بافعالیت شوید، فعالیت ورزشی را قطع نموده، بنشینید، ماسک خود را برداشته و چند نفس عمیق بکشید. اگر این علایم ادامه پیدا کرد به پزشک مراجعه کنید.


دکتر محمد حسین پورغریب/ دبیر انجمن علمی پزشکی ورزشی

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.